Arenenud kapitalistlikes riikides käib
kriisiga tihtipeale käsikäes nn huulepulgaefekt. See fenomen toimib
ka Eestis.
Huulepulgaefekt avastati kaubandusettevõtete aruannete uurimisel. Tuvastati paradoksaalne fakt: kui kõigi kaupade läbimüük kriisi ajal langeb, siis kosmeetikatoodete müük kasvab. Esimest korda märgati seda 30. aastate Suure depressiooni ajal, kui kosmeetika peamine relv oli huulepulk. Sealt tuleneb ka nimetus.
Imelik fenomeni avaldus ka hiljem aset leidnud õnnetuste ajal, kaasa arvatud 11. septembri rünnak. Asja uurinud psühholoogid leidsid, et kõiges on süüdi naiste loogika: kui ma ei saa lubada endale naaritsakasukat, rõõmustan end vähemalt uue huulepulgaga.
Selle loogika tagajärgi on täheldatud paljudes riikides. Kuidas on lood Eestiga? Eesti ei erine teistest riikidest ning kosmeetikamüüjad püüavad seda ära kasutada.
Võtame näiteks Tallinna Kaubamajas avatud Ilumaailm, kus on esindatud 400 kaubamärki. Paljusid nendest ei leia isegi Soomest.
Huvitav, mida mõtlevad ettevõtted, tulles sellise ideega välja kriisi ajal? „Nad mõtlevad õigesti,” vastas sellele küsimusele Kosmeetikute liidu esimees Ave Maamägi. „Kõige raskem on kriisi ajal ilusalongidel, kuid kosmeetikamüüjate jaoks on see väga hea periood, kuna paljud hakkasid kodus tegema maske ja värvima juukseid.”
„Ka meie avasime uue kaupluse Kristiine kaubanduskeskuses. Kavas on avada veel 15 esindust. Meie know-how on spaa loomine oma kodus,” selgitas Tai kosmeetikat müüva kaupluseketi Thann esindaja Maris Toots.
Ehk teistel müüjatel on läbimüük ka langenud? „Mis langus! Meil on kavas suurendada käivet aasta lõpuks 10-30% võrra. Paljud naised lähevad salongikosmeetikalt alternatiivkosmeetikale üle. Pealegi avame me varsti internetipoe,” rääkis Faberlic Baltia OÜ juhatuse liige Sergei Krõžanovski, kelle firma toob Eestisse Vene kosmeetikat.
Krõžanovskit stabiilne nõudlus ei üllata: „Kriisi ajal loobuvad inimesed luksusest, kuid mitte esmatarbekaupadest”.
Evi Omer, Baltikum Professional, projekti Eesti Kosmetik juhtTean üht kosmeetika müügiga tegelevat firmat, mis müüs sel aastal märksa rohkem huulepulki kui eelmistel aastatel. Mingi kriis ei saa võidelda naiste kosmeetikaarmastusega. Naised hoiavad kokku mille pealt iganes, kuid „oma” kreemi jaoks nad raha leiavad.
Tõsi küll, praegu on käimas struktuurilised muutused: kahaneb nõudlus kalliste salongiprotseduuride järele ning kasvab taskukohaste hindadega kosmeetika müük, kuna naised on hakanud paljusid asju kodus ise tegema. Näiteks mina teen naha koormist nüüd kodus ning kasutan Vene kosmeetikat – hind on madalam, aga tulemus sama.
Enn Parel, Tallinna Kaubamaja AS turundusdirektorKriisi ajal käivitub huulepulgaefekt. Kuna naised eis aa lubada endale usta massiliselt uusi kleite, kingi, juveele jne, nad lähevad üle väikestele ostudele, sellistele nagu näiteks huulepulk.
Praegu tarbivad Eesti elanikud vähem kosmeetikat kui skandinaavlased, kuid see vahe kahaneb ning varsti jõuab Eesti Põhjamaadele järele.Eesti naised hoolitsevad oma välimuse eest rohkem kui nende sookaaslased Rootsis ja Soomes. Nii et kui sissetulekud Eestis lubavad, tõuseb kosmeetika tarbimine nende riikide tasemele.Eesti elanikkond vananeb, mis ka soodustab kosmeetika tarbimise suurenemist.
Seda peab teadma igaüksKriisi ajal käivitub huulepulgaefekt. Kuna naised ei saa lubada endale osta uusi kleite, kingi, juveele jne, lähevad nad üle väikestele ostudele, sellistele, nagu näiteks huulepulk.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.