Maksu- ja tolliameti peadirektor Enriko Aav
ütles tänasel Sylvesteri eksomanike kohtuvõidu järgsel pressikonverentsil, et
nad peavad vaatamata valusatele kaotustele tegelema suurte asjadega, muidu
arvatakse, et maksuametnikud on manipuleeritavad.
Maksu- ja tolliameti praegune seisukoht on, et otsus Sylvesteri endistelt omanikelt täiendavat tulumaksu nõuda polnud vale, kuid küsimus oli tõendite hulgas. Riigikohus ei pidanud neid lihtsalt piisavaks.
"Mille pärast me peaks vabandama, kas selle pärast, et me tööd teeme?" imestas maksu- ja tolliameti juriidilise osakonna juhataja Villy Lopman tänasel pressikonverentsil vahendatud arvamuse üle.
Enriko Aav lisas, et tema teada pole ükski Sylvesteri endistele omanikele maksu määranud ametnik seadust rikkunud. "Vähemasti kaovad spekulatsioonid, et riigikohus plaanib justiitsmõrva, mida siin vahepeal levitati," tundis ta kohtuotsusest rõõmu.
Tippmaksuametnikud tunnistasid samas, et kui nad nutavad, siis kodus.
Villy Lopmani sõnul oli maksuvaidluse põhiküsimus selles, kes oli Stora Ensole müüdud aktsiate tegelik võõrandaja, kas äriühing või füüsiline isik. Sylvesteri endised omanikud ei osanud selgitada, miks aktsiad läbirääkimiste ajal nii äkitsi omanikku vahetasid. Lisaks võõrandasid eraisikud Sylvesteri aktsiad oma kontrolli all olevatele firmadele kuni 200 000 korda odavamalt, kui Stora Enso need lõpuks ostis. Seetõttu luges maksuamet tulu saajaks füüsilised isikud.
Lopman märkis, et tänane kohtuotsus puudutab vaid kaheksat isikut. Kokku käib vaidlus 34 inimesega, kellest 13 vaidleb hetkel Tallinna ringkonnakohtus ja 13 Pärnu maakohtus.
Aav sõnas: "Nüüd on selles pikas vaidluses esimene konkreetne tulemus käes, loeme seda, analüüsime ja teeme omad järeldused. Eesmärk on tagada kõigi klientide võrdne kohtlemine, eriti tänases majandusolukorras. Kindlasti pole maksuasja keerukus või suurus see, mis paneks maksusameti asjast loobuma. Makse kogume ju ikkagi ühiskonna hüvanguks. Maksuamet peab tegelema suurte asjadega, muidu võidakse arvata, et maksuamet on manipuleeritav, suured ja keerukad asjad jäetakse vaatluse alt välja."
"Teiseks, elame õigusriigis. Maksuamet aktsepteerib kohtu seisukohta," lisas Aav.
Maksu- ja tolliamet määras 37 Sylvesteri eksomanikule 404 miljonit krooni füüsilise isiku tulumaksu, mille põhjal tasus 34 maksumaksjat 386 miljonit krooni. Kui see tuleks tagasi maksta, lisanduks riigi kasutuses olnud summale ligi 22%line aastaintress. Praeguseks hetkeks on intress kasvanud 181 miljoni kroonini. Täiendavalt tuleks hüvitada kohtukulud.
Tänase riigikohtu otsuse põhjal tuleb maksumaksjaile tagastada 32,8 miljonit krooni ja ligi 14 miljonit krooni intresse. Hüvitada tuleb ligikaudu 2 miljoni krooni eest kohtukulusid.
Aav ütles, et summa väljamaksmine sõltub olukorrast riigikassas. "Summa on suur ja sõltub riigikassast, millal välja makstakse. Meie teada on rahandusministeerium oma riskistsenaariumis nende kuludega arvestanud."
Aav ja Lopman ei öelnud, kas maksu- ja tolliamet plaanib ülejäänud kaebused tagasi võtta. "No me analüüsime kohtuotsust ja Tallinnas polegi kuhugi edasi minna, seal ootame ringkonnakohtu otsust," sõnas Lopman. Tallinna ringkonnakohus teeb otsuse 3. juulil.
Võimalik, et seadusandjad muudavad riigieelarve kulude kärpimise tähe all maksuintressi arvestamise reegleid.
Seotud lood
Täna õhtul tegi Tallinna ringkonnakohus
teatavaks otsuse, millega jättis halduskohtu otsuse jõusse. Ehkki teoreetiliselt
saab veel edasi kaevata, on praegu peaaegu sajaprotsendiliselt kindel, et
Mati Polli ja teised Sylvesteri eksomanikud seljatasid maksuameti lõplikult ning
neile tuleb tagastada riigikassasse makstud sajad miljonid kroonid koos
miljonitesse küündivate intressidega.
Kuigi Riigikohtu otsuse üle anda
maksuvaidluses õigus Sylvesterile võib ühe aktsionäride Margus Kohava sõnul
rõõmu tunda, ei saa mehed rahulikult hingata enne, kui kogu protsess
lõpusirgel.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.