• OMX Baltic−0,03%298,37
  • OMX Riga−0,06%863,85
  • OMX Tallinn0,1%1 953,81
  • OMX Vilnius−0,17%1 147,73
  • S&P 500−2,24%5 275,7
  • DOW 30−1,73%39 669,39
  • Nasdaq −3,07%16 307,16
  • FTSE 1000,32%8 275,6
  • Nikkei 225−1,01%33 920,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,6
  • OMX Baltic−0,03%298,37
  • OMX Riga−0,06%863,85
  • OMX Tallinn0,1%1 953,81
  • OMX Vilnius−0,17%1 147,73
  • S&P 500−2,24%5 275,7
  • DOW 30−1,73%39 669,39
  • Nasdaq −3,07%16 307,16
  • FTSE 1000,32%8 275,6
  • Nikkei 225−1,01%33 920,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,6
  • 25.06.09, 15:53
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuekspert annab nõu käibemaksu tõusu osas

Maksumaksjate Liidu juhatuse esimehe Lasse Lehise sõnul selgub vastus küsimusele, kas kiirelt tehtud käibemaksu tõus on põhiseadusevastane, alles aasta lõpus. Lehis andis näpunäiteid, kuidas ettevõtjad selle ajani uutes maksutingimustes toimima peaksid.
Käibemaksu tõus nii lühikese etteteatamisega tekitab Lehise sõnul ettevõtjate jaoks hulgaliselt probleeme, mida aga pole paraku võimalik normaalselt lahendada sama kiirusega, kui jõustati maksutõus.
“Kuna president kuulutas seadusemuudatused välja, on praegu pall õiguskantsleri käes. Kui ka õiguskantsler teeb Riigikogule ettepaneku seadust muuta, ei saa Riigikogu seda menetleda enne septembrit,” nentis Lehis.
See tähendab, et võimalik Riigikohtu otsus selle kohta, et 1. juulil jõustunud käibemaksu tõus oli põhiseadusevastane, saaks tulla alles aasta lõpus. See otsus tekitaks Lehise hinnangul omakorda aga veel suurema kaose. “Igatahes tundub mulle, et praegusest käibemaksutõusust võib tulla Eesti kõige hullemate negatiivsete tagajärgedega õiguslik vaidlus. Poliitikud on oma käki valmis teinud ja lähevad istungitevabale perioodile, aga juristid hakkavad pead murdma võimalike lahenduskäikude üle - kes saaks nõuda käibemaksu tagastamist, kes kahjude hüvitamist jne.” rääkis Lehis.
Kui ka käibemaksu tõus peaks põhiseaduse vastaseks tunnistatama, peavad ettevõtjad selle ajani muutunud maksumääradest tekkivate probleemidega hakkama saama.
Lasse Lehis andis selleks mõned näpunäited:
*Kui kauba või teenuse eest laekub ettemaks enne 1. juulit, siis see osa hinnast maksustatakse 18% määras, hiljem pärast kauba kättesaamist makstav osa maksustatakse 20% määras.
*Kreeditarve tegemisel tuleb rakendada sama maksumäära, mis on krediteeritaval arvel. See tähendab, et käibedeklaratsiooni vormile tuleb lisada uus rida 18% määras käibe vähendamise kohta.
Sama probleem tekkis jaanuaris 9% käibemaksuga ja tookord unustati vastav täiendus teha ning MTA soovitab parandada detsembri käibedeklaratsioone, mis on praktiliselt mõistlik, kuid paraku seadusega vastuolus.
*Kindlasti tekib probleeme ka FIE-del, kes kasutavad kassapõhist käibemaksuarvestust. Kui juunis 18% käibemaksuga kirjutatud arve laekub juulis, peab FIE maksma samalt summalt juba 20% käibemaksu.
Selle jaoks oleks olnud vaja seadusesse täiendavat rakendussätet. Sama probleem oli ka 9% määraga aasta alguses ja praktikas lahendati probleem jälle seadusega vastuollu minnes - deklareeriti käive tekkepõhiselt.
*See, kas ja kuidas saab juba kokku lepitud hinda muuta, sõltub lepingu tingimustest ja poolte kokkuleppest. Võimalik, et isegi kui müüjal on õigus hinda tõsta, ostja loobub siiski tehingust. Kui hind on kokku lepitud lõppsummana, mis sisaldab käibemaksu, võib juhtuda, et käibemaksu tõusu peab katma müüja oma kasumist, st lõpphind tuleb uue käibemaksumääraga läbi jagada.
*Edaspidi tuleks kõikides lepingutes alati märkida, et maksumäärade muutumise korral on müüjal õigus ühepoolselt vastavalt hinda muuta. Kui sellist klauslit ei ole, võib olla abi võlaõigusseaduse §-st 97 - "Kui pärast lepingu sõlmimist muutuvad lepingu sõlmimise aluseks olnud asjaolud ja sellega kaasneb lepingupoolte kohustuste vahekorra oluline muutumine, mistõttu ühe lepingupoole kohustuste täitmise kulud suurenevad oluliselt või teiselt lepingupoolelt lepinguga saadava väärtus väheneb oluliselt, võib kahjustatud lepingupool nõuda teiselt lepingupoolelt lepingu muutmist poolte kohustuste esialgse vahekorra taastamiseks."
*Kui lepingus on konkreetne arvutus koos käibemaksu määraga (nt liisingumakste graafik), võiks tõlgendada, et leping on seadusega vastuolus ja tuleb automaatselt rakendada seadusest tulenevat kõrgemat käibemaksumäära.
Tarbijakaitse seisukohast jääb sel juhul küsimus, kas tarbijal on õigus leping ennetähtaegselt üles öelda. EMLi poolt vaadatuna tekib kindlasti lepingute osas vaidlusi ja kindlasti jõuavad need ka kohtusse.
*Tõukefondide, riigihanke pakkumiste jmt puhul saab soovitada ainult ühte - tuleb teise poolega ühendust võtta ja küsida, kas on võimalik lõpphinda muuta. Kui kokkuleppele ei saada, on ainus võimalus nõuda hinna suurendamist kohtu kaudu.
*Probleeme tekib kõigil asutustel ja isikutel, kes ei saa sisendkäibemaksu tagasi (nt MTÜ-d, haiglad) ja kelle kulud suurenevad aasta sees ja kellel ei ole võimalusi saada selle katteks lisatulu.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele