• OMX Baltic−2,02%296,06
  • OMX Riga−0,85%862,47
  • OMX Tallinn−1,5%1 910,81
  • OMX Vilnius−2,31%1 124,04
  • S&P 500−0,23%5 062,25
  • DOW 30−0,91%37 965,6
  • Nasdaq 0,1%15 603,26
  • FTSE 100−4,38%7 702,08
  • Nikkei 225−7,83%31 136,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%94,02
  • OMX Baltic−2,02%296,06
  • OMX Riga−0,85%862,47
  • OMX Tallinn−1,5%1 910,81
  • OMX Vilnius−2,31%1 124,04
  • S&P 500−0,23%5 062,25
  • DOW 30−0,91%37 965,6
  • Nasdaq 0,1%15 603,26
  • FTSE 100−4,38%7 702,08
  • Nikkei 225−7,83%31 136,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%94,02
  • 24.07.09, 08:27
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Juhtkiri: Tederi kriitika on õige, ent hilinenud

Õiguskantsler Indrek Teder oli oma eilses hinnangus Andrus Ansipi valitsuse maksupoliitikale karm: käibemaksu tõus 1. juulist 20 protsendi peale on Tederi sõnul ebapiisava etteteatamisaja tõttu põhiseadusevastane ning otsus tuleb seepärast tagasi pöörata, st taastada 18protsendiline käibemaks.
Äripäeva meelest on õiguskantsleri kriitika väga õige, ent ettepanek on hilinenud. Teder on asetanud riigikogu raske valiku ette, sest tema ettepanekut järgides tekiks suur segadus.
Ükski seadus ei tohi olla vastuolus põhiseadusega, see on selge. Seega on riigikogul kohustus käibemaksuseadus uuesti juriidiliselt korrektseks vormistada. Kui õigus on Tederil.
See, kui käibemaks tagasi 18 protsendi peale tõmmatakse, meeldiks kindlasti tarbijailegi, aga see teadmine ei lihtsusta riigikogul otsustamist. Riik on juba kolm nädalat käibemaksu uue määraga kogunud - Tederi hinnangule tuginedes seega seadusevastaselt.
Siit kerkiks uus küsimus: kuidas tehtud ülekohus maksumaksjaile heastada. Kui ettevõtjate probleem laheneks ajapikku maksuameti abil, siis sadadele tuhandetele tarbijatele ei ole võimalik raha tagasi maksta, sest vaevalt keegi suudaks luua selgust selles, kellele kui palju ülemäära makstud rahast tagastada.
Head lahendust toimetus siin ei näe. Meie meelest on juba tehtud kehv otsus siiski väiksem paha, kui tekiks selle heastamisest. Sest kui muudame taas seadust, tähendab see ettevõtjale teistkordset aja- ja rahakulu - muuta veel kord arvutiprogramme, kauplustes seadistada kassaaparaate ning sildistada üle just äsja uued hinnakleepsud saanud kaubad. Nagu teame, pole see töö enamikes kauplustes veel lõppenud. Seda kulu ei heasta ettevõtjale keegi.
Sisuliselt tekiks ju samalaadne olukord, millele Teder just tähelepanu juhtis ja mille järgi ta käibemaksu kiire tõstmise põhiseadusevastaseks tunnistas - jälle jääb ettevõtjaile liiga vähe aega selleks, et järjekordse muudatusega kohaneda. Ka riigile jääb väga vähe aega, et harjuda veel väiksemate käibemaksulaekumistega ning leida uue miinuse katteks raha.
Neli nädalat tagasi poleks me ise ka uskunud, et me täna ütleme: on parem, kui käibemaks jääb 20 protsendile. Jääb olemata üldine suur segadus, raiskamata aeg ja raha. Riik võib erakorralistes oludes kasutada erakorralisi meetmeid - ehk mahub kõnealune teema ka nende hulka. Aga ilmselt peab siin viimase sõna ütlema riigikohus.
Õiguskantsler saab oma hinnangu anda kahjuks juba otsustatud küsimustes. Meile kõigile oleks kasulikum, kui õiguskantsler võib oma hinnangu olulistes küsimustes öelda välja enne, kui president seaduse välja kuulutab. Seda on kergem korraldada, kui pöörata kannapealt ümber üht maksuseadust.
Autor: 1706-aripaev

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele