Kaugmüügi osakaal Eestis on liiga väike. Kui Eesti Post alustas 1990. aastate algul postimüügipakkide vahendamist, oli suur asi, et kaupa sai tellida kataloogist ja tellitu oli paari nädala pärast postkontoris. Nii algas postimüügifirmade võidukäik, mis päädis 1990. aastate lõpus ligi 12% osaga jaekaubandusest.
Praegu on olukord teine tänu muutustele jaekaubanduses, mis on kontsentreerunud kaubanduskeskustesse. See on andnud klientidele võimaluse sooritada kõik ostud ühest kohast ning varasemast mitmekesisema kaubavaliku. Kui varem võis postimüügist tellida kaupa, mida poes lihtsalt ei olnud, siis nüüd on see eelis kadunud.
Kaugmüügi osakaal jaekaubandusest on nüüd olnud stabiilselt u 1%, sama protsent Skandinaaviamaades ligi 4%, Saksamaal 7% ja USAs üle 10%. Järelikult on meil midagi korrast ära - areng on seisma jäänud.
Oma põhiolemuselt ei erine Eesti kaugmüüjate ärimudel teiste maade praktikast. Traditsiooniline postimüük sarnaneb üha enam e-kaubandusega, kus müüakse nii kataloogi kui interneti vahendusel. Tuntumate postimüügifirmade kodulehtedelt võib leida tuhandeid kaubanimetusi ja interneti teel kauba tellimuste vormistajate arv suureneb pidevalt.
Põhjamaade näite varal võib öelda, et kauba hind ei ole tarbija jaoks ainus põhjus, miks eelistada e-kaubandust jaekaubandusele. Olulisemaks peetakse teenuse mugavust ja laia kaubavalikut. Klient saab oste sooritada kiirelt ja talle sobivaimal ajal. Mugavus ei ole oluline ainult kauba tellimisel, vaid ka selle eest tasumisel ning kättesaamisel.
Eesti ettevõtted erinevad edukamatest riikidest kaupade kättetoimetamise kiiruse poolest. Selleks, et oma müügimahte kasvatada, peaks ettevõtted suutma lühendada perioodi kauba tellimisest kuni selle kättetoimetamiseni. Kui 1990. aastail olid Eesti kliendid postimüügi kaudu tellitud ostu nõus ootama nädalaid, siis praegu võib 2-4nädalane tarneaeg olla firmadele takistuseks uute klientide leidmisel. Näiteks Saksamaal ja Austrias tuuakse kaup koju kätte mõne päeva jooksul pärast tellimist. Eestis on olnud tellitud kauba kojuviimise osakaal alla 10% ning 90%-le pakkidest peavad inimesed ise järele minema.
Selleks, et e-kaubanduse kasv Eestis oleks senisest kiirem, peavad kaupmehed koostöös oma logistikapartneritega pakkuma klientidele sobivaimaid tarnelahendusi. Kauba saajale on soodsa saatekulu kõrval olulised ka kiire tarneaeg, mugavad kauba eest tasumise ja kauba tagastamise võimalused ning väljastuskanalite mitmekesisus. Edukamad on edaspidi need logistikaettevõtted, kes suudavad loetletud tingimusi kõige paremini täita, sest saaja on kuningas!
Seotud lood
Rail Balticu Ülemiste terminali ehitustööd käivad: mitmed töövõtjad on juba kaasatud ja õige pea kuulutatakse välja veel neli hanget. Peagi alustatakse jalakäijate rõõmuks ka T1st Ülemiste Keskuseni viiva tunneli ehitamisega.