Läinud aasta oktoobris langetas riigikohus otsuse, et riigi poolt juba aastaid laevafirmalt Tallink Grupp ja tema tütrelt Hansatee Cargo tuletorni- ja navigatsioonitasude sissenõudmine on vastuolus põhiseadusega, ent riik kaebas esimese astme kohtu otsuse edasi.
Teise ringiga Tallinna halduskohtusse jõudnud Tallinki ja riigi vahelist vaidlust lahendanud kohtunik leidis, et vastavate õigusaktide alusel tuletorni- ja navigatsioonitasude sissenõudmine on vastuolus põhiseadusega ning saatis selle kontrollimiseks riigikohtusse.
„Antud riigikohtu otsusega tunnistati põhiseadusega vastuolus olevaks mõned sätted nii kaubanduslikust meresõidukoodeksist kui ka meresõiduohutuse seadusest, lisaks veel vabariigi valitsuse ja teede- ja sideministri määrustest,“ selgitas Tallinki kommunikatsioonijuht Luulea Lääne.
Ta täpsustas, et riigikohus ei tunnistanud põhiseadusevastaseks mitte tasude sissenõudmist, vaid vastavad õigusaktid, mille alusel nõuded esitati. „Peale põhiseaduse järelevalve menetluse lõppemist kasutas riik oma õigust apelleerida esimese astme kohtu otsus ning nüüd jätkub menetlus teise astme kohtus,“ lisas ta.
Lääne ütles veel, et esimese riigikohtu otsusega jäeti rahuldamata riigi hagi, milles riik palus tuvastada Tallinki ja Hansatee Cargo vastu eraõigussuhte ja tsiviilõigusliku lepingu olemasolu ning ka sel korral jättis kohus nimetatud hagi läbi vaatamata.
Kronoloogia
-2003 ja 2004
Tallink Grupp ja Hansatee Cargo ei maksa tuletorni- ja jäärmurdetasu põhjendusega, et riik ei osutanud jäämurdeteenust ning kuna Veeteede Amet (VTA) käsitles nimetatud teenuseid tsiviilõiguslikest suhetest tulenevatena, siis ei peetud vajalikuks nimetatud tasusid maksta. Kuna sel asjaolul tekkis vaidlus VTA-ga, siis peeti vajalikuks pöörduda õiguskantsleri poole järelepärimisega. Järelpärimise sisu oli, et kas tegemist on tsiviilõiguslikust suhtest tulenevate tasudega või riigi poolt kehtestatud koormistega, kuna avalik-õiguslikud tasud peavad olema kehtestatud riigikogu poolt vastuvõetud seadustega, mida ei eksisteerinud. Samuti puudus nende tasude määramise ja sissenõudmise protseduur.
Sel ajal olid tuletorni- ja jäämurdetasud kehtestatud teede- ja sideministri toonase määrusega.
-2003 september
Õiguskantsler leiab, et tuletorni- ja jäämurdetasud on avalik-õiguslik koormis ning nende kehtestamine kaubandusliku meresõidu koodeksi alusel teede- ja sideministri määrusega oli põhiseadusevastane.
-2004
Riigikogu kehtestab õiguskantsleri ettepanekul navigatsioonitasud ja nende määrad meresõiduohutuse seadusega.
-2005 mai
Majandus- ja kommunikatsiooniminister võtab vastu käskkirja, millega tunnistab lootusetuks VTA ebatõenäoliselt laekuvad varasemad nõuded Tallink Grupi ja Hansatee Cargo osas.
-2006 juuli
Eesti Vabariik (majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kaudu) esitab hagi Tallink Grupi ning Hansatee Cargo vastu tsiviilõigusliku suhte tuvastamiseks ning 33,6 miljoni krooni väljamõistmiseks.
-20.06.2008
Riigikohus jättis esimese astme kohtu otsuse jõusse (kohus riigi hagi ei rahuldanud) ja riigi kassatsiooni ei rahulda.
-16.11.2008
Riigikogu võtab vastu meresõiduohutuse seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse, mille alusel tekib riigil võimalus Tallinkilt tagantjärele sisse nõuda 2003. aastast saamata tasu. VTA esitas 2009. a. alguses Tallinkile muudetud seaduste alusel makseteatised tasude maksmiseks. Tallink vaidlustas nimetatud makseteatised halduskohtus.
-5.05.2009
Tallinna halduskohus teeb otsuse, mille kohaselt tühistati VTA makseteatised tasude sissenõudmiseks Tallinkilt ja algatab põhiseaduslikkuse järelevalvemenetluse mõnede seaduste ja õigusaktide sätete põhiseadusele vastavuse kontrollimiseks..
-20.10.2009
Riigikohus teeb otsuse, millega tunnistati põhiseadusega vastuolus olevaks mõned sätted nii kaubandusliku meresõidukoodeksist kui ka meresõiduohutuse seadusest, lisaks veel vabariigi valitsuse ja teede- ja sideministri määrustest.
Riik kaebab halduskohtu otsuse edasi teise astme kohtusse.
Seotud lood
Riigikohus tunnistas Tallinki ja Hansatee Cargo maksmata tuletorni- ja navigatsioonitasude sissenõudmiseks esitatud makseteatiste aluseks olnud meresõiduohutuse seaduse rakendussätte osaliselt põhiseadusevastaseks, mis annab riigile võimaluse teise astme kohtus maksmist nõuda.
Pärast aastaid kestnud vaidlusi ja
riigikohtus kaotamist on riik viimase võimalusena muutnud seadust, mille
kohaselt hakkab Tallinkilt ja Hansatee Cargolt tagasiulatuvalt sisse nõudma
maksmata tuletorni- ja navigatsioonitasusid.
Laevanduskontserni Tallinki ja riigi
vaheline vaidlus maksmata tuletorni- ja navigatsioonitasude osas on taaskord
jõudnud riigikohtusse.
Kui riigikohus tunnistab tasud
põhiseadusvastaseks, siis neid riik enam Tallinkilt sisse nõuda ei saa,
ütles maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis Tallinki ja riigi vahelist
tuletorni- navigatsioonitasude vaidlust kommenteerides.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.