Justiitsminister Rein Lang lõi täna riigikogu ees esinedes kütusetransiidiga tegeleva Vopak E.O.S.i seisukohtadest Tallinna vangla planeeringu küsimustes vale pildi, teatas ettevõte.
Järgneb Vopak E.O.S.i selgitus. Uue Tallinna vangla kerkimine praegu plaanitud kujul piirab tugevalt kütusefirma äritegevust ja paneb Hollandi börsil noteeritud emafirma raskesse olukorda, mis võib päädida tegevuse lõpetamisega Eestis.
Vopak E.O.S.i selgitus seoses hommikuse Rein Langi sõnavõtuga Riigikogus
Balti riikide suurim iseseisev terminalioperaator Vopak E.O.S. väljendab muret seoses eksitava pildiga ettevõtte seisukohtadest, mille lõi justiitsminister Rein Lang täna hommikul Riigikogus esinedes.
Vopak E.O.S.-i juhatuse esimees Arnout Lugtmeijer ütles, et pärast uue Tallinna vangla detailplaneeringu kehtestamist 2007. aastal valminud riskianalüüsides selgunud asjaolud näitavad, et terminali ja õlitoru kõrvale ei sobi ehitada praegusel kujul planeeritud vanglat. Plaanide käikulaskmine piiraks tõsiselt meie praegust äritegevust, kohustades meid tegema märkimisväärseid investeeringuid täiendavatesse ohutus- ja turvameetmetesse. Vangla arendamine tõstatab väga tõsiseid küsimusi ettevõtte osaniku Royal Vopaki jaoks, mis on noteeritud Hollandi börsil, ülemaailmne turuliider ja tuntud kui ohutusstandardite-alane eeskuju globaalses terminaliäris.
„Küsimärgi alla seatakse miljardite kroonide ulatuses investeeringud, mis on Vopak E.O.S.-i poolt Eestis viimase kümne aasta jooksul tehtud, ja me ei saa lihtsalt pealtvaatajaks jääda,“ ütles Lugtmeijer. „See vangla läheks meile kalliks maksma ja ohustab meie edasis tulevikku siin.“
Ta lisas, et kohtule on vaidlustused juba esitatud ning esmane istung on planeeritud 18. veebruarile. „Kuigi me vaidleme küsimuse üle ka kohtus, loodame jätkuvalt, et konstruktiivne dialoog võib tuua win-win lahenduse kõigile asjassepuutuvatele osapooltele. Ilma avatud suhtluseta võib meie saatuseks olla lose-lose lahendus, kus frustratsioon hakkab takistama lahenduste leidmist,“ lisas ta. „Me jätkame küsimuse juurde tagasi tulemist nii kaua kui võtab aega tervele mõistusele vastava kokkuleppele jõudmine kõigi osapoolte vahel.“
„Meid teeb ettevaatlikuks, et Justiitsministeerium on eiranud projekti majanduslikku mõju meie tegevusele, kuid meid julgustab, et küsimust arutatakse valitsuskabineti tasemel, kus vaadatakse küsimust laiemalt, mitte ainult Justiitsministeeriumi seisukohast, vaid ka Eesti ettevõtluskeskkonna ja välisinvesteeringute huvidest lähtuvalt,“ ütles Lugtmeijer.
Veelgi enam, projekt on teadaolevalt esialgses disainifaasis ja seetõttu ei ole hilja asukohta muuta. “Meile teadaolevalt on olemas konkreetsed alternatiivsed asukohavariandid, mis läheksid maksumaksjale vähem maksma, sest ei eeldaks suure õlitoru ümbersuunamist, ja võtaks ka vähem aega. Minu jaoks on selgusetu, mis on praegu valitud asukohaga edasimineku surve taga.”
Justiitsministeeriumi kodulehel avaldatud kõne teksti kohaselt (loe
siit), alustas justiitsminister Lang täna hommikul iga-aastast ettekannet Riigikogus "Kriminaalpoliitika arengusuunad aastani 2010" täitmise kohta väljendades kahetsust, et uue vangla rajamine Maardusse on seisma jäänud Vopak E.O.S.i tõttu.
Lang ütles kõnes, et „meedias on suurettevõte VOPAK väljendanud valjuhäälset muret vangide turvalisuse pärast, kuid tegelikult vaidlustas ta Maardu linna antud ehitusloa kohtus ikka ainult sel põhjusel, et vanglaehitus ei lähe kokku firma huvidega laieneda nii vanglale planeeritud kui sellega külgnevatele maadele. Pean ütlema, et Hollandis registreeritud ettevõtet Eestis esindavate isikute käitumismall ja tegutsemine meenutab kohati 19. sajandi kolonisaatorite suhtumist pärismaalastesse. Olgu sellega, kuidas on – õigust Eestis mõistab kohus ja kuninglik VOPAK peaks oma argumendid esitama kohtule õiguslikus vormis, mitte koputama ametnike, poliitikute ja ajakirjanike ustele.“
Vopak E.O.S. pakub teenuseid alates naftatoodete käitlemisest kuni nende transpordi ja ladustamiseni. Vopak E.O.S.ile kuulub Muuga sadamas kolm kaasaegset naftaterminali kogumahutavusega 951 000 kuupmeetrit. Vopak E.O.S. on ühisettevõte, mille asutajad on Hollandi ettevõte Koninklijke Vopak ja Venemaa operaator N-Trans.
Seotud lood
Logistikaettevõte Vopak E.O.S. ja Riigi Kinnisvara AS (RKAS) peavad läbirääkimisi, et saavutada kompromisslahendus vaidlusi tekitanud uue Tallinna vangla arendamises Vopak E.O.S.i kütusteterminali ja -torujuhtme ning transiidile olulise sõlmpunkti Maardu raudteejaama ohutsooni.
Hollandi kütuse- ja kemikaaliladustaja Royal Vopaki kiidab oma värskes, 2009. aasta raportis Eestis asuvat ühisfirmat Vopak E.O.S.
E.O.S. toetas Maardusse kavandatava vangla detailplaneeringu kinnitamist 2007. aastal tingimusel, et viiakse läbi ka territooriumi riskianalüüs. Seda aga tehtud pole, teatas ettevõte.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.