Justiitsministeerium selgitab, et allikakaitse piirangud pole seaduseelnõusse sisse kirjutatud mitte ajakirjanike karistamiseks, vaid kurjategijate karistamiseks, kui infot pole võimalik muul viisil kätte saada.
Justiitsministeerium peab vajalikuks selgitada allikakaitse eelnõuga seoses järgmiseid olulisi punkte, mis seni meedias väljatoomist pole leidnud.
Praegu on ministeeriumi teatel Eestis allikakaitse reguleeritud üksnes ringhäälinguseaduses. See tähendab, et kirjutaval ajakirjanikul allikakaitse puudub. Kohtumenetluses ei kehti aga allikakaitse ka ringhäälingu ajakirjanikele, kui seal on sätestatud erandid näiteks advokaatidele ja arstidele, siis ajakirjanikele erandit seal ei ole. Seega ei ole praegu Eestis ühelgi ajakirjanikul õigust ütluste andmisest keelduda, sealhulgas jätta oma allikad avaldamata, põhjendab justiitsministeerium seaduse vajalikkust.
Asjaolu, et vaatamata kehtivatele seadustele pole ühtegi ajakirjanikku veel sunnitud oma allikaid avaldama või teda sellest keeldumise eest karistatud, ei ole ministeeriumi hinnangul kuigi tõsiseltvõetav argument. Ütluste andmisest keeldumise eest kriminaal- või väärteomenetluses või tsiviilkohtu- või halduskohtumenetluses võimaldab karistusseadustik täna karistada inimest kuni aastase vangistusega, valeütluste eest aga kuni kolmeaastase vangistusega. Sealhulgas ka ajakirjanikku.
Ministeerium rõhutab, et allikakaitse piirangud on eelnõusse sisse kirjutatud mitte selleks, et karistada ajakirjanikke, vaid selleks, et oleks võimalik karistada neid kurjategijaid, keda ilma ajakirjaniku ütlusteta süüdi mõista ei oleks võimalik. Nimelt peab ajakirjanik informaatori isiku avaldama, kui kohtunikul ei ole teatud kindlate kuritegude puhul võimalik muul viisil vajalikku teavet kätte saada. Selliste kuritegude nimekirja kuuluvad kõik kuriteod, mille eest saab mõista vähemalt kuni kaheksa aastat vangistust ja ka mõningad muud kuriteod, mille toimepanemine ei ole nii rangelt karistatav, ent mille puhul on olemas selge vajadus tagada nende avastamine ja menetlemine, mis muul moel ei ole sageli võimalik.
Tsiviil- ja halduskohtumenetluses mingeid erandjuhte ei ole ja ajakirjanikul on igal juhul õigus allikakaitsele tugineda.
"Seega – eelnõu ning kehtiva korra vahe on selles, et praegu on võimalik nõuda, et ajakirjanik annaks kohtumenetluses ütlusi ükskõik millise kaasuse puhul, st olgu siis tegemist kriminaal-, haldus- või tsiviilasjaga, eelnõu järgi aga üksnes kriminaalasjades ja teatud kuritegude puhul," teatab justiitsministeerium.
Ministeerium rõhutab ka seda, et eelnõus loetletud teise astme kuritegude puhul teeb otsuse, kas kohustada ajakirjanikku ütlusi andma ja allikat avaldama iga konkreetse juhtumi korral kohus.
Eelnõu puudutavast meediakajastusest jääb pahatihti mulje, nagu tuleneks ka nende kuritegude puhul ütluste andmise kohustus ajakirjanikele automaatselt ja ilma kohtu nõudmiseta.
Seotud lood
Äripäeva esikülg on täna tühi. Tunnistame, see on erandlik. Me pole seda kunagi varem teinud. Soovime selle sammuga näidata, milline oleks Eesti ajakirjandus äsja riigikogus arutlusele tulnud seaduseelnõu vastuvõtmisel. Tühi.
Peaminister Andrus Ansipi sõnul on tal kahju, et ajalehed valged leheküljed üllitasid, see lülitab nad diskussioonist välja.
Ajakirjandusdeliktide ehk õigusrikkumiste puhul annab ka praegune seadus kannatanule võimaluse nõuda mittevaralise kahju hüvitamist ja õigusrikkumisest hoidumist, rõhutas Tartu Ülikooli õigusteaduskonna dotsent Karin Sein eile õhtul Tartus toimunud Eesti akadeemilise õigusteaduse seltsi ettekandekoosolekul.
Sotsiaaldemokraatlik Erakond kutsub Isamaa ja Res Publica Liidu, Keskerakonna, Rahvaliidu ja Roheliste saadikuid hääletama riigikogu menetlusest välja justiitsminister Rein Langi esitatud nn allikakaitse seaduse eelnõu, kuna see on selgeks ohuks ajakirjandusvabadusele.
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.