Ilmselt on paljudel meeles meedias sajandi maksuvaidluseks tituleeritud kohtulahing maksu- ja tolliameti ja endiste ASi Sylvester aktsionäride vahel. Lõppes see viimaste võiduga ja riik pidi tagastama neile nii nende tasutud summad kui ka maksma alusetult nõutud summadelt kokku ligi 250 miljonit krooni intressi.
Näib, et riigi rahakoti valvamise ja maksupoliitika kavandamise-elluviimise eest hea seisev rahandusministeerium on õppust võtnud ja tahab tulevikus selliseid olukordi vältida. Kavas pole aga maksuhalduri senisest ettevaatlikum ja kaalutletum tegevus majandusliku tõlgendamise meetodi rakendamisel ja tehingute maksustamisel, vaid hoopis maksukorralduse seaduse muutmine. Eelnõu on juba kooskõlastusringi läbinud. See näeb ette muudatusi nii riigi kui ka maksumaksja kasuks toimuva intressi arvestamises ja need tahetakse jõustada 2011. aastal.
Eelnõu järgi võib maksuhaldur edaspidi enda tehtud maksuotsuse või muu haldusakti täitmise peatada omal algatusel, viidates kaalukale avalikule huvile. Seda juhul, kui maksumaksja on akti vaidlustanud. Eelnõu seletuskirjas põhjendatakse seda asjaoluga, et halduril võivad tekkida pärast akti andmist põhjendatud kahtlused selle õiguspärasuses - kui vaidlusaluses küsimuses on ebaselge või vastuoluline kohtupraktika, pole selge kohaldatud õigusnormi põhiseaduspärasus või kooskõla Euroopa õigusega.
Vaidlusaluse haldusakti täitmise peatamisel ei arvestataks edaspidi enam intressi maksumaksja kasuks, seda kuni akti täitmise peatamise lõpuni. Halduril oleks õigus vaidlustatud maksunõude alusel maksumaksja poolt kohtumenetluse ajal tasutud summad viimasele tagastada ning positiivse kohtulahendi korral hiljem uuesti sisse nõuda.
Haldusakti täitmise peatamisel ei arvestataks vaidlustatud maksusummalt intressi ka maksumaksja kahjuks, ja samuti kuni täitmise peatamise lõppemiseni.
Lisaks näeb eelnõu ette, et maksukohustuslasel on intresside saamise õigus vaid juhul, kui halduri haldusaktiga kohustati teda alusetult tasuma seaduses ettenähtust suuremat maksusummat.
Maksumaksja saaks nõuda enda kasuks intressi arvestamist ja tasumist üksnes kuni maksusumma tasumise aluseks olnud maksuotsuse vm akti muutmise või kehtetuks tunnistamise päevani, mitte aga rahasumma tegeliku tagastamise päevani.
Justiitsministeerium palus eelnõu muuta, tema seisukohast seaksid muudatused haldusakti täitmise võimaluse osas maksumaksjad riigiga võrreldes ebavõrdsesse olukorda, muudatuste sisseviimist ei saa õigustada kaalukate avaliku huviga ja haldusmenetluse loogikaga ei ole kooskõlas põhimõte, et haldur saab peatada maksumaksja poolt juba täidetud haldusakti täitmise. Seega on lootust, et eelnõu päris algsel kujul seaduseks ei saa ja muutub maksumaksjale sõbralikumaks.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.