On selge, et suursündmused on kärbsepaberiks, mis kliente sisse meelitavad. Meelelahutusettevõtete huvi jalgpalli MMi ülekannete näitamiseks ja õiguste omaja huvide kokkupõrge on tekitanud palju arusaamatust. Eriti arvestades, et litsentsi taotlemise viimane kuupäev oli 7. mai.
Eestis asuvate meelelahutusettevõtete jaoks on oluline FIFA väljastatud juhised avaliku näitamise õiguse kasutamiseks.
Juhise vastuolulisima osa kohaselt ei ole ärilisel eesmärgil avalik esitamine lubatud ilma FIFA loa ehk litsentsita ning tasu maksmata. Avalikuks esitamiseks loetakse juhise kohaselt igasugust esitamist, mis toimub väljaspool eluruumi, on suunatud üldsusele ning organiseeritud ärilisel eesmärgil. Termin "avalik" hõlmab kinosid, teatreid, baare, restorane, staadione, avalikke kohti, transpordivahendeid, koole, bürooruume jmt. Äriline eesmärk on televisiooniülekande avalikul esitusel juhul, kui sissepääsu eest on kehtestatud tasu, kui ürituse tulemiks on kasu sponsorlusest või saadakse mistahes muul viisil ärilist kasu ürituse korraldamise eest.
Autoriõiguse seadus sätestab, et televisiooniorganisatsiooni ainuõiguseks on lubada või keelata saate üldsusele suunamine juhul, kui selline suunamine toimub kohas, mis on üldsusele avatud sisenemistasu eest.
Esmapilgul tundub, et piisaks loast Eesti Rahvusringhäälingult, paraku on suursündmuste puhul tavaline praktika, et teleorganisatsioon loovutab varalised õigused võistluste õiguste omajale, antud juhul FIFA-le.
Autoriõiguse seaduse sõnastus "sisenemistasu eest" ei tundu ühtivat FIFA juhise laia ärilise eesmärgi definitsiooniga. Eesti kohtud ei ole nimetatud sätet veel tõlgendanud, küll aga on seda tehtud Saksamaal: televisiooniorganisatsiooni õiguste loata kasutamine on teise isiku saavutuste ärakasutamiseks, sest kasutus annab konkurentsipositsiooni, mida kasutajal ilma ülekande avaliku esituseta ei oleks.
Minu arvates jõuaksid Eesti kohtud tõenäoliselt samale järeldusele ja asuks termini "sisenemistasu eest" laiendava tõlgenduse teele ning tuvastaks õiguste rikkumise juhtumitel, mil meelelahutusettevõte ei kehtesta küll sisenemistasu, kuid käitub muul viisil otsese eesmärgiga saada ebaõiglaselt kasu MMi ülekannete avaliku näitamise kaudu.
Seega tuleb tõdeda, et FIFA tõlgendus ärilisest eesmärgist on kooskõlas ka Eesti autoriõiguse seadusega ning baar, kelle reklaamlauseks on "Astu sisse! Jalgpalli MMi ülekanded suurelt ekraanilt ja ülekande ajal happy hour!" rikub FIFA õigusi.
Seotud lood
"Investeerimisideede universumi" saates teeme juttu autodest ja autodesse investeerimisest. Kas eksklusiivse auto ostmine on kulu või investeering? Milliseid mudeleid valida, kui soovida, et nende väärtus aja jooksul tõuseks?