Ajaloolises perspektiivis langevad kõik impeeriumid kokku. Seda mugavusest ja hoolimatusest. Sama areng on omane ka monopolidele - kõik nad muutuvad varem või hiljem ebaefektiivseteks eneseimetlejateks, kus rõhk pole enam tootearendusel, vaid enese eksistentsi ja heaolu kaitsmisel.
Sellisesse faasi on jõudnud ka AS Veolia. Kui veel mullu tundus, et tegemist on arenguvõimelise firmaga, kes toob turule uusi tooteid ja hoolib tarbijaist, siis tavaline talv näitas firma tegelikku suhtumist - jäätmekonteinerid jäid lihtsalt tühjendamata. Monopoli koduleht teatab, et teed on läbimatud. Vaatan aknast välja, teed on puhtad. Küll kitsavõitu, kuid üllatavalt puhtad. See oli eelmise aasta lõpus, kui mu õnnestus telefonitsi teada saada, et "pöördutakse teede puhastamise küsimuses linnavõimude poole ja järgmisel aastal viiakse prügi ka ära". Pole veel viidud.
Teedekoristus, nagu ka prügivedu, on linnavõimude korraldada. Seega olen sattunud kahe monopoli vahele. Olen neljanda põlve tallinlane ega kavatse siit lahkuda. Kuna linn on prügiveo ainuõiguse andnud monopolile, pole mul mingit võimalust ka teenusepakkujat vahetada! Kui monopoli käitumine on tavaline hoolimatus, siis linnavõimude ükskõiksus (te ise olete veofirmaga lepingud sõlminud, me ei saa midagi teha) on superhäbematus. Kui normaalsel turul oleksin päevapealt uue teenusepakkuja leidnud, pole see nüüd võimalik, sest linn on teinud tarbijast sunnismaise. Milles tarbija süüdi on, kui Veolia ei täida talle ainuõiguse andmisega pandud kohustusi või tänavakoristusfirma ei täida talle lepinguga pandud kohustusi või linnavõim ei täida talle pandud järelevalve kohustusi? Kui linnavõimud ei tule toime monopoli ohjeldamisega, siis lasku teenus vabaks, küll konkurentsis tekitab firmadel "tahtmise leida lahendusi". Jääks ära küünilised monopoli avaldused, et võite prügi ISE prügijaamadesse tuua.
Ja ees ootab hinnatõus! Tõesti, prügifirmad on juba teatanud oodatavast hinnatõusust. Et me teie prügi ei vea, küll aga tõstame selle mittevedamise eest hinda? Ja see pole üldse sarkasm, see on tegelikkus.
Kokkuvõtteks. Regulatsioon, mille eesmärk oli prügiveo korrastamine ja võimalikult soodsa veohinna saamine, ei toimi. Tarbijal pole mingit kasu madalast hinnast, kui prügivedu pole tagatud. Arvestades inimeste leidlikkust, võime kevadel täheldada hulgaliselt väljasulavaid "üllatusi". Monopolide ükskõiksus võib muutuda tõsiseks keskkonnaprobleemiks. Seega oleks aeg jälle kord analüüsida konkurentsi võimalikkust prügiveoturul, muidu tuleb see kevad teistsugune, tuleb nagu Napolis, haisedes.
Seotud lood
2018. aastal Leedus loodud ühisrahastusplatvormi
Profitus idee sündis järk-järgult, kui kinnisvara ostjate ja müüjatega suheldes ning kinnisvaraprojekte arendades võis näha inimeste üha suurenevat investeerimishuvi.