Ent turul on alati ruumi uutele tulijatele, kui neil vaid jagub julgust, vaba mõtlemist ning ettevõtlikkust. Ja muidugi töökust. Leesoja talus tegutseva Thule Lee ning tema elukaaslase Eriku pereettevõte on üks niisugune näide.
Aastatel 1990-1995 õppis Thule Lee Tartu Ülikooli arstiteaduskonnas ning oli kolmanda kursuse tudengina dilemma ees - kas jätkata klassikalise meditsiiniga või minna sootuks oma rada, alternatiivsemat teed. Thule valis viimase. Ta alustas proviisorist elukaaslasega elu oma vanavanemate talus Leesojal, koos tehti algust ka astelpajumarjade kasvatamisega.
Leesoja talu on pärit 1886. aastast, mil Thule vanavanaisa ostis selle kolme hõberubla eest.
"Kirjutada ta ei osanud, allkirjaks oli kolm risti," jutustab Thule. Algselt tegeldi talus perenaise sõnul hobusekasvatusega, edasi kuni kolhoosiajastuni oli peamine tegevus põllumajandus.
Leesoja asub keset metsi, eemal kõigest. "Siin on palju vabadust, puhtust ja oma aega. Siin paistab palju päikest ja sajab harva," iseloomustab perenaine.
Astelpajusid kasvatas pere lihtsalt oma tarbeks pea kümmekond aastat, pikapeale hakkas marju ka müügiks üle jääma ning läinud sügisel loodi oma ettevõte OÜ Josephine.
Astelpajust sai võluvits. Mõte astelpajumahla tootma hakata tuli tänu asjaolule, et seni pole Eesti turul olnud palju selliseid n-ö külma aja tooteid - astelpajusid on kasvatatud ja müüdud ka varem, kuid külmpressitud tooted puudusid. Külmpressitult säilib Thule sõnul maksimaalne kogus vitamiine ja kasulikke bioloogilisi aineid.
Tee päris oma marjakasvatuseni polnud just kerge - ligi kuus aastat tegeles perekond pea kahel hektaril paiknevate põldude kividest puhastamisega. Muret oli ka isastaimedega, müüja poolt lubatud isastaimede asemel selgus hiljem, et pooled neist olid hoopis emastaimed.
Praegu on marjakasvatusega ametis terve perekond, lisaks astelpajudele on Leesojal ka mustsõstraistandus.
Pere vanim poeg Lauri tegeleb ettevõtte kodulehe haldamisega ning arendamisega, ka on ta vastutav põldude niitmise eest. Thule ja Eriku peres kasvab kolm last - Lauri (18), Marti (16) ja Lee (4).
Thule puhul on selgelt ülekaalus tunnetuslik pool, kuid tugevalt on temas esindatud ka ratsionaalne, analüütiline pool. Temas on ettevõtjat sama palju kui šamaani, kui Leesoja nõida - just nii kutsub Thulet rahvas. Ja ta lubab seda teha, sest nii ongi.
Läinud aasta jooksul on Thule end jõudsasti täiendanud turunduse vallas, osaledes mitmetel selleteemalistel avatud kursustel Mainori Kõrgkoolis.
Thule lähtub kõigis oma ettevõtmistes põhimõttest - töö peab olema mõnus, seda peab saama hea tundega teha.
"Muul juhul kaotab kogu tegevus suure osa oma mõttest," ütleb ta. Kõik, mida ei tehta hingega, ei saa Thule sõnul luua mingit uut väärtust. Sest kõik Leesoja talu pakutu omab elujõudu, tõstab seksuaalsust või parandab tervist.
"Meile meeldib rahulikkus, seda ka äris," seisab Leesoja talu kodulehel. "Oleme ise terved ja soovime, et kõik, kes meie tooteid proovivad, saaksid neist elujõudu."
Nõiasegust sai talu toodangu tõmbenumber. Astelpaju kui taim vajab põua ajal väga suurtes kogustes vett, mistõttu on Thule kaasa Erik rajanud spetsiaalsed tiigid. Kogu saagi korjab perekond ise, mitte mingit välist abi pole nad seni kasutanud.
Senine peamine müügiartikkel on naturaalne, külmpressitud ning 100% mahe astelpajumahl Leesoja Päike ning külmpressitud ning meega segatud astelpajumahl Päikese Süda. Viimane on hea ka näiteks neile, kel tundlik magu.
Thule sõnul on mahla hea tarvitada päevas 50 grammi, vähemalt kümme päeva järjest. "Astelpaju on abiks haiguste ennetamisel, samuti kopsu-, maksa-, mao-, soolte- ja liigesehaiguste raviks. Normaliseerib vererõhku ning parandab vereloomet," loetleb ta marjade häid omadusi.
Läinud sügisest tegi Thule algust uue tootega Nõiasegu, millele perenaine tegemise käigus sõna otseses mõttes sõnad peale loeb. Segu koosneb meest, ingverist, kreeka pähklist ning viigimarjadest ja on mõeldud organismi turgutama ning kosutama. 180 grammine karp Nõiasegu maksab kolm eurot.
Thule teab, et sõnal on sõna jõud. Ja viimane eeldab kontsentreerumist, mistõttu ei saa ta tegeleda selle tööga juhuslikult. Nõiasegu tehakse vastavalt turu nõudlusele. See on talvine toode ja segu segatakse kiiresti ning võimalikult värskelt.
"Kõik on kinni tunnetuses. Ja kui pole tunnetust, ei ole ka midagi endast anda," kinnitab ta mõtlikult naeratades.
Leesoja talu pere ise tarbib astepaju mahla väga palju - pea üks liiter päevas iga inimese kohta hooajal.
Talurahvas peab oma andide sihtgrupiks terviseteadlikke inimesi, kes soovivad tarbida naturaalseid tooteid. Ka on Thule mõelnud tänapäevase elustiiliga inimestele, kellele kiire elutempo aeg-ajalt kurnavaks muutub ning kes saavad soovitud toonusttõstva toime kätte kiiresti.
Lähemal ajal on Thule Leel plaanis tuutma hakata ja turule tuua spetsiaalne toode autojuhtidele - looduslik erguti, mis sisaldab adaptogeeni ning ei lase autojuhil teel magama jääda.
Thulel on kehtiv müügiluba Tallinnas asuvas poes Loodusand ning Pärnus asuvas ökopoes Riiamarii. Praegu on tal käsil toodete laiem turundamine Tallinna ökopoodidesse. Kogu Leesoja talu tegevus keskendub naturaalsetele toodetele, millest enamik on mahe.
"Näiteks Nõiasegu on naturaalne, kuid mitte mahe, kuna Ameerikast tulev naturaalne pähkel on mitu korda kallim ja tema värskus ei ärata usaldust," selgitab Thule Lee.
Praegu rajatakse Leesojale 37 m2 suurust tootmisruumi, mis peaks valmima kevadeks. Teha on veel vaid sisetööd. Tootmisruumi plaanitakse edaspidi paigutada külmikud ning mahlapressid. Külmikuid tuleb palju ning asja mõte on, et külmutatud astelpajusid oleks võimalik turustada ka talvel.
"Kuna astelpajude puhul sõltub tootmise efektiivsus valdavalt ilmast, siis on mõistlik hajutada erinevate marjasortide valmimine võimalikult pikale perioodile," räägib perenaine.
Marju korjatakse augusti keskpaigast detsembri alguseni, saagi koristamise aja nihutamine talve hakuni pikendab marjade turustamisperioodi, sest marju korjatakse ka juba külmunud peast. Ühe tootega tegeletakse vastavalt selle ajalisele valmimisele, samas tegeleb ettevõte pidevalt ka kõrvaltoodete arendamisega.
Loitsud tootearenduses tähtsal kohal. Kogu astelpaju mahla tootmine peab toimuma võimalikult kiiresti. Pidades silmas majanduslikku ökonoomiat ja mahla parimat keemilist koostist, läheb saak väikeste partiidena istandusest pressimisse, seejärel pakendatakse ja sügavkülmutatakse.
"Meie teeme kohe külmutatud mahla. Väiketootmine võimaldab istandusest tuleval marjal maksimaalse kiirusega jõuda lõppfaasi - pakendatud ja sügavkülmutatud astelpajumahlaks.
Toodangu hulk sõltub igal aastal puude viljakusest. Selle aasta sügisel loodetakse Leesojal saada vähemalt kolm tonni marju, seda siis ajavahemikus augusti keskpaigast kuni oktoobri lõpuni. Mahla saab neist kätte 70-80%.
Alates 1988. aastast tegeleb Thule loitsu uurimisega ning armastab pärimusmuusikat, juba aastaid korraldab ta pööripäevaloitsusid ja muid maausuliste rituaalne, osavõtjaist pole seni veel puudust tulnud.
Thule ei mõista tänapäevale omast kauplemist hindadega - ta on teadlik oma toote kvaliteedist ning tunneb siirast rõõmu, et saab müüa tõeliselt head kaupa. Ta püüab lähtuda kõiges nii visuaalse kui ka vaimse terviklikkuse printsiibist, püüdes leida ka hindade puhul sellist numbrikombinatsiooni, mis sama lähenemist toetaks.
Thule kreedo on: "Tasakaal on kõige alus!".
Mul on hea meel, et Thule oma toodetega lõpuks turule tuli. On ta oma toodete arendamisega tegelenud juba aastaid ning siiani vaid tuttavate ringis pakkunud.
Olen kasutanud Nõiasegu nii pool aastat, igal hommikul lusikatäie. Mulle annab see segu energiat ning maandab stressi ja pingeid.
Kindlasti tuleks mainida Nõiasegu kõrget kvaliteeti. See on hämmastav, kuidas Thule valib oma toodete jaoks toorainet, et see oleks parim. Näiteks, segus olev kreeka pähkel tohib olla vaid ühe kindla maa viimase aasta toodang. Seda ei osteta odava hinnaga marketite soodukatelt, vaid otsitakse või maa alt see õige välja. Kõrgekvaliteedilised koostisained muudavadki Nõiasegu toimivaks, selles pole keemiat ja säilitusaineid.
Leesojal üle väravapuu astudes tunnetad, kuidas maailm su ümber on omas rütmis voogav. Seal on nagu teine maailm ja hingamine. Thulel oma meeskonnaga on tugev tootearendus, tagatud on kvaliteet, kuid nendega turule pääseda on märksa keerukam. Turule tulek ja seal püsimine on paras võitlus, kus Thule kindlasti abi vajab. Õnneks on tal sõpru, kes teda nii turunduses kui ka finantsjuhtimises nõustavad.
Nagu sõprade puhul ikka, ei pea iganädalast ülekuulamist üksteise muredest ja rõõmudest tegema. Kui tunne peale tuleb, siis helistame. Mõnusaks traditsiooniks on saanud, et põgenen aeg-ajalt linnakärast eemale Leesojale, et lihtsalt juttu rääkida, sauna teha ja maatöödel abiks olla.
Olen alati imestanud, kuidas Thulel ja Erikul on jaksu nii palju ette võtta. Alles see oli kui nad sepikoja avasid või oma suurele maalapile tiigid rajasid. See, et Thule väiketootmisega tegelema hakkas, ei tulnud mulle üllatusena, pigem ootan juba huviga, mida ta järgmisena ette võtab.
Thule tugevus on tema teadmised ja oskused. Maalähedaste inimestena on Thulel ja Erikul puudu pigem teadmisest turunduse vallas. Detsembris sõitis Thule Tallinna poole ja helistas mulle, et tal on 30 purki Nõiasegu autos, kas ma ei pakuks kolleegidele. Usute või mitte, aga mul läks neli minutit, et kõik need purgid maha müüa.
Oma perega tarbime Nõiasegu ja astelpaju mahla iga päev. Pea ükski hommik ei alga lusika meeta, mahlast teeme morssi. Usun, et olen tervem inimene, kui seda olin enne.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.