Mitte ei saa aru, kas elektriautode hullus tuleb sellest, et oleme "diivani seest" avastanud tasuta elektri, või sellest mõnusast tasuta tundest, mis tekkis, kui saime justkui tasuta oma saasta kvoodi müügist 500 elektriautot?
Esialgu igavesti jumekas tehing, kuid järele mõeldes ei anna minul kui arveametnikul pulgad kokku, tehing tundub rohkem selline 90ndate ärimehe mudel, et kahega ostan, neljaga müün. CO2 kvoot on üldse üks vahva väljamõeldis ehk ebaõnnestunud regulatsiooni õnnestunud teisendus rahaks. Selline õiguse saastata õhku rohkem kui teised regulatsioon kaubaks ja rahaks. Kas me saame maailma puhtamaks selliste kvootide müügiga? Või tuleks müügiaktsiooni käsitleda kui kompensatsiooni mitteõiguse eest hingata puhast õhku?
Kuid õhu müük ehk mitte millestki tekitatud millegi müük on väga elegantne. Selle müügiga on vahel ka nii, et kui müüd "ei midagit", saad vastu ka "ei midagit" ehk seda, mida tegelikult ei vaja. Kuna "ei midagi (kvooti)" müüakse suurtele tootjatele/saastajatele, siis on harilikult neil ka mitu "ei midagit (vastukaupa)" suures hulgas. Muidugi on parem saada vastu midagigi, kui mitte müüa ja saada mitte midagi.
Ärgem unustagem, et elektriauto ei muuda keskkonda puhtamaks. Reostus tekib lihtsalt teises kohas ehk seal, kus elektrit/akusid toodetakse, ja seal, kus selle tootmisest/utiliseerimisest tekkiv suits/heide maha langeb. Seega paikneb saaste vaid ringi tiheda asustusega linnast mitte nii tiheda asustusega kohta. Hea seegi.
Kuid tuua ninarätisuurusele turule 500 autot on umbes seitse sabaga protsenti meie autoturust, mis tähendab justkui ettevõtjatel automüüjatel, pankuritel, liisijatel jääb 500 auto tulu saamata. No nii hull see asi ilmselt ei ole, vaevalt riik praegusel kitsal ajal sotsiaaltöötajatele nii palju autosid ostaks, siiani räägime vaid vajadusest.
Kokkuvõttes inimlik ja hoolitsev samm, kuid … Inimesekene on juba selline, kes harjub kiiresti hüvedega ja siis hakkab neid nõudma. Mind jääb siinjuures painama, kas head tegemise plaan on juba järgnevatesse eelarvetesse sisse kirjutatud püsikuluna, mil "tasuta" autod tuleb välja vahetada tasumist vajavate autode vastu?
Teine huvitav idee oli müüa elektriautosid elanikele, aga et need nii kallid on, maksab riik poole kinni. See versioon oleks eriti elegantne. Riik saab tasuta elektriautod, kuid inimene maksab sellist hinda, mille eest ta võiks osta jaemüügist Toyota Avensise, Ford Mondeo, WV Golfi või Santa Fe, mis pole tasuta, millele riik lisab justkui tasuta 18 000 eurot, meie kõigi raha, mis pole samuti tasuta. Kas keegi sai midagi tasuta?
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.