• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 225−0,29%38 701,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,25
  • 28.09.11, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Silwi - puhtalt kodumaine autotööstus

Silwi emaettevõtte Silberauto juhi ja looja Väino Kaldoja sõnul sai firma suunitlus eelkõige autode ümberehituse ja kiirabimasinate tootmisega tegeleda alguse vajaduse ja võimaluse kokkulangemisest.
"Üheksakümnendate algusaastatel puutusin juhuse tahtel kokku Eesti meditsiinitehnikaga. Seis oli nukker, kasutatavad masinad olid juba siis ajale jalgu jäänud. Kuna kogu teadliku elu on mind saatnud tehnikahuvi ja sõidukitega olen kokku puutunud aastaid, oli kiirabiautode ümberehitusega alustamine 1996. aastal asjade loomulik käik," selgitab ta.
Olgu öeldud, et Väino Kaldoja juhitud ettevõte tegeles juba toona Mercedes-Benzi sõidukite turustamisega Eestis ja Leedus, mistõttu olid selle tootja head küljed talle teada. Loogiline jätk oli seegi, et kiirabiautosid hakati just Mercedestest tegema.
Kaldoja oli konkurentsivõimelise tootmise loomisest Eestisse mõelnud juba pikka aega. Nii viis tunnetatud nõudluse olemasolu ja missioonitunne ettevõtte sünnini. Kaldoja sõnul on Silwi Autoehituse ASi loomise ja tegutsemise eesmärk olnud algusest peale Eesti tootmise arendamine.
"See on ka praegu meile oluline ning võime uhkusega öelda, et meie ettevõte on 100% Eesti asi. Kogu firma on välise abita nullist üles ehitatud - seda nii hoonete, seadmete kui ka kogu tootearenduse, masinapargi ja tootmisprotsessi mõttes," räägib Kaldoja.
Silwi Autoehituse nõukogu liige Andrus Mossov lisab, et nende eesmärk on olla kohalik ettevõte, mis annab võimaluse eestlase looval mõttel esile pääseda ja kasutab selle elluviimiseks tänapäevast tehnoloogiat."
Tootmine ehitati üles tühjale kohale. Tootmisettevõte loodi Mossovi sõnul omal ajal rasket teed pidi.
"Me ei jõudnud tulemusteni mitte mujal katsetatud lahenduste ja allahanke kombineerimise kaudu, vaid avastasime kõike ise," meenutas ta.
See nõudis juhilt ja väikselt tehnikatiimilt seinast seina oskusi, katsetamisjulgust, avatud mõtlemist, õppimisvõimet ning muidugi pikki päevi ja öiseid töötunde. Esialgsete jooniste põhjal masinate kokkupanek ei võimaldanud protsessi samm-sammult ette planeerida, vaid eeldas juhi pidevat kohalolu ja kiireid otsuseid.
Meenutused 1996. aastast toovad Silwi meeskonna näole muige, kuna kontrast tolle ja praeguse aja vahel on üüratu. Nüüd kujundab ettevõtte disainer ümberehitatavad autod ja bussid arvuti abil 3D-programmis.
"Kogu masin keredetailidest varuosadeni on programmeeritud ja disainitud arvutis, mis võimaldab kohe saada perfektse sobivusega lahenduse ja hiljem vajaliku lisavaruosa," selgitab ettevõtte tegemisi Silwi juhataja Tõnis Raamets. "Oleme liikunud põlve otsas tegemisest tänapäevaseks kõrgtehnoloogiliseks tootmisettevõtteks."
Esimene Silwi kiirabiauto valmis 1996. aastal veel enne ettevõtte juriidilist loomist. Suure tõenäosusega oli tegemist esimese Eestis uue vormi saanud kiirabiautoga.
Täpne info teiste kiirabisõidukite tollase tootmise kohta küll puudub, kuid Raametsa sõnul liigub linnalegendina info mingist algelisest, lausa mööbliriidega kaetud salongiga masinast.
Kiirabiautosid toodetakse ka Leedus. "Konkurentide tegemistest rääkides saame uhkust tunda, et oleme Baltimaades ainuke ümberehitaja, kes omab sellisel tasemel tehnoloogia ja arenduskompetentsuse kooslust," räägib Mossov.
"Meie põhikonkurendid asuvad Soomes ja Poolas, kuid Silwi Autoehituse eelis on just see kooslus, mis ei sõltu allhankest ei lehtmetallitöötluse, vormitehnoloogia, elektroonika ega ka tootedisaini vallas," lisab ta.
Kuna Silwi Autoehituse idee on arendada Eesti tootmist ja disaini, tekivad sünergia ja loovad lahendused Tõnis Raametsa sõnul eeskätt koostöös oma eriala lõppkliendist spetsialistidega.
"Siinkohal tahan tänada meie häid partnereid. Need on Tallinna Kiirabi, kellega hakkasime koostööd tegema juba aastal 2000, samuti Tallinna Lastehaigla, Loksa kiirabi ja Pärnu Kiirabi," lisab ta.
Kiirabiautod tootmise leivanumber. Reanimobiilid on Silwi asutamisest alates firma tootevalikusse kuulunud. Esimene näidisena valmistatud kiirabimasin läks Ukrainasse, järgmised Soome, Rootsi, Norrasse jne.
"Alustasime projektipõhiselt ning süvenesime detailselt erakorralise meditsiini vajaduste mõistmisse, et liikuda standardiseeritud lahenduste poole. Siiski tuleb tunnistada, et eestlasele üldiselt ja sealhulgas meie ettevõttele on müügitöö raske," nendib Tõnis Raamets.
"Ehk on see nii seetõttu, et suurte sõnade tegemine ja enesekiitus ei lähe inseneri ja tehniku mõttelaadiga kokku. Pealegi nõuab välisriikides turustamine arvestatavaid investeeringuid," lisab ta.
Majanduskriis tabas ettevõtet üsna valusalt, väga raske aeg kestis umbes poolteist aastat.
"Eelkõige oli see tunnetatav sisetarbimise madalseisu ja riigihangete vähesuse tõttu. Nüüdseks on toimunud selginemine ja saame lähtuda juba kindlamast tööplaanist," iseloomustab Raamets heitlikku aega. "Oleme saavutamas tugevat positsiooni ekspordis. Lähtume valitud tooteliinide puhul varasemast konkreetsemast strateegiast."
Viimaste aastatega on ettevõte jõudnud sellisele tasemele, et erialamessidel on ka kaugete turgude tähelepanu suudetud võita. Töös on mitu suuremamahulist välishanget.
"Päevakorral on endised Nõukogude Liidu maad, üllataval kombel ei saa välistada tarneid isegi Lähis-Itta. Suur ekspordiedu eeldaks siiski masstoodangule orienteeritust, et kulutusi saaks optimeerida," nendib Raamets.
Kuigi siiani on kiirabimasinate alusautodena kasutatud Mercedes-Benz Sprintereid, käib tootearendus ka Vito baasil kiirabiauto valmistamiseks. Kliendi soovi korral kasutatakse teist marki sõidukeid.
Suurim murelaps tootearenduse juures on katsetamiskulude kõrge hind. Eestis puudub katsekoda ja riik ei toeta lihtmenetluse korras selliseid kulusid, nagu seda teeb näiteks Soome. Katsekoja tunnistus aga on sõiduki riiklikus autoregistris arvele võtmiseks kriitiliselt vajalik.
Põhjust rõõmustamiseks on sellegipoolest küll ja küll. Sel aastal osales firma Saksamaal Fuldas erakorralise meditsiini tehnika messil. Sealne tagasiside nii positiivsete kommentaaride kui ka tellimuste kaudu kinnitab, et ollakse õigel teel.
Eriti uhke võib Silwi olla oma elektroonika ning autode julge, lausa uuendusliku disaini üle. Puutetundlikud juhtimissüsteemid, ergonoomilisus, voolujooneline kujundus ja julgus asju teistmoodi lahendada on kindlasti need tunnused, millega ettevõtte toodangut iseloomustada.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.12.24, 12:39
Riigi IT-majad ohustavad sektori ekspordivõimet
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele