Jõudes Klaipeda ettevõtte Western Baltija Shipbuilding Yard kontorihoone ette, tulen autost välja ja haaran suitsupaki järele. "Meil saab selle eest trahvi," tegi minu katsetele lõpu kommunikatsioonijuht Iolanta Toljushite. "Tõsi küll, trahvinud me siiani kedagi pole, kuna meie töölistel ei tule pähegi suitsetada tehase territooriumil väljaspool suitsetamiskohti."
Tundub, et tal on õigus, kuna silma ei satu ühtegi koni. Tõsi küll, varsti ununes mul kõik, sest tuli välja, et Western Shipyardi alla ühendatud BLRT Grupi Leedu ettevõttes on 24 firmat ning selleks, et teha kas või mõnega neist tutvust, peab hakkama liikuma.
Klaipeda laevaehitajad. Esimesena külastame laevaehitustehast Western Baltija Shipbuilding.
Esialgu ehitati seal kalalaevu, hiljem traalereid ja muid aluseid. 1997. aastal ostis ettevõtte Taani firma Odense Steel Shipyard, aga mullu, pärast seda, kui uued omanikud majanduskriisi tõttu otsustasid tootmise sulgeda, läksid tehas ja Klaipedas asuv insenerikeskus BLRT Grupi koosseisu.
Majanduslangus oli laevaehitajatele paras hoop. Siiani töötavad paljud tehased osalise koormusega, kuid Leedu laevaehitajad tööpuuduse üle ei kurda. Leedukate edu peitub ehk selles, et nad valisid õige niši - spetsialiseeritud laevade ehitus.
Tunne oma nišši. "Me ei ehita supertankereid, konteinerlaevu või kuivlastilaevu. Globaalturul domineerivad selles segmendis Kagu-Aasia laevaehitustehased, kellega on väga raske konkureerida," räägib Western Baltija Shipbuildingu turundusdirektor Vladislav Marinets. "Kuid tänapäeval on suur nõudlus erilaevade järele. Näiteks alustame praegu süvenduslaeva ehitamist Mosambiigi tellimusel. Veel ehitame sadamapuksiire ja aluseid meregeneraatorite ehitamiseks."
Lähenedes ühele imelikule alusele, haaran kaamera kätte. "Siin paluks mitte pildistada," jahutas mu indu Martinets. "Selle puksiiri vööri ehitamisel kasutasime oskusteavet, mida tellijad ei taha konkurentidele jagada."
Laevaehitajaid koolitatakse kohapeal. Tundub, et spetsialistide puudust, mis vaevab nii rängalt Eesti laevaehitajaid, siin, Klaipedas ei paista. Oma osa mängib selles muidugi see, et juba ajalooliselt on tegemist laevaehitajate linnaga.
Laevaehitusinsenere koolitab Klaipeda Ülikool, olemas on ka tehnikakoolid.
BLRT Gruppi kuuluvad Klaipeda ettevõtted tegutsevad erinevates ärivaldkondades.
Peale laevaehitustehase kuulub BLRT Grupile Klaipedas ka laevaremonditehas Western Shipyard, mis on kontserni koosseisus 2001. aastast. Ettevõttes töötab 1890 inimest ning veel tuhatkond töötajat tegutseb töövõtufirmades.
Kuid peale laevaehituse ja -remondi tegeleb BLRT Grupp Klaipedas palju muuga.
Nii on stividorfirma Vakaru Krova valdkonnaks vedel-, puist-, mittegabariitlasti ja vanametalli ümberlaadimine. "Kavatseme hakata tegelema ka konteineritega, kuid selleks on vaja lisainvesteeringuid," ütles Vakaru Krova turundusjuht Donatas Kuprestshenko.
Veel üks suund on metallkonstruktsioonid, millega tegeleb firma Western Constructions. "Vaevalt saab siin keegi pakkuda meile konkurentsi suurte ja keeruliste metallkonstruktsioonide tootmises. Suudame toota konstruktsioone kaaluga kuni 70 tonni," märkis Western Constructions turundusjuht Rimantas Stropus.
Mida Klaipedas BLRT Grupi ettevõtete tegevusest arvatakse? "50 hektari suurusel sadamaalal toodetakse 5% riigi SKPst. Kõige märkimisväärsem seal tegutsev ettevõte on Western Shipyard," ütles Klaipeda linnapea Vitautas Grubuljauskas.
Selleks nad ongi tütred, et kasvada. BLRT Grupi tegevus Leedus, mis esialgu oli koondatud Klaipedasse, laienes mõni aasta tagasi ka Vilniusesse. Linna tööstusrajoonis osteti maatükk, millel praegu tegutseb kaks ettevõtet.
Esimene, UAB Vakaru Metalas on ELME Metalli tütarettevõte. Firmal on kaks teeninduskeskust, üks Klaipedas (UAB Metalgama), mis tegeleb leht- ja profiilmetallist detailide valmistamisega, teine Vilniuses (UAB Litmar), mis valmistab detaile armatuurmetallist.
"Teel meie juurde panite ilmselt tähele Klaipeda piiril ehitatavat kahetasemelist teesõlme? Seal kasutatakse palju meil valmistatud armatuuri," rääkis UAB Vakaru Metalas juhataja Oleg Rodionov. "Oleme tootnud umbes 2000 tonni detaile Ingalina tuumaelektrijaama radioaktiivjääkide hoidla ehitamiseks."
BLRT maine Leedus hea. Teine Vilniuses asuv ettevõte Vakaru Cinkas tegeleb metalli tsinkimisega. Tõuke tehase loomiseks andis plaan ehitada Leetu tuumajaam. Valitsuse plaanide realiseerimine venis aga pikale, mida ei saa öelda BLRT Grupi plaanide kohta, sest kiiresti investeeriti umbes 7,5 miljonit eurot, osteti moodne tsinkimisliin ja kolm aastat tagasi hakkaski Vakaru Cinkas tööle.
"13 meetri pikkune vann 450 tonni sulatsingiga lubab mõne minutiga katta suhteliselt suured detailid korrosioonivastase kihiga. Liini võimsus on 10 tonni metallkonstruktsioone tunnis," ütles ettevõtte direktor Rimantas Tiskus.
Milline on BLRT panus Eesti-Leedu koostöösse, küsisin Eesti suursaadikult Leedus Tiit Naabrilt. "Praegu tegutseb Leedus 256 Eesti kapitali osalusega firmat. Kui Eesti-Leedu Kaubandus-Tööstuskoda meilt küsib, milline on neist parim, nimetame kõhkluseta BLRT Gruppi," vastas suursaadik.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.