Kuigi meediaanalüütik Toomas Leito arvutuste järgi osutusid suurimaks reklaamikanaliks möödunud aastal ajalehed, mitte enam televisioon, on meediaagentuuride hinnangul trükimeedia langustrendis ning kasvamas on online-reklaami müük.
“Nagu varem prognoosisin, jäigi ajalehtede reklaamikäibe kasvuks 9%. Tore tulemus,” nentis Leito. “Emori andmetel möödus kolme kvartali lõikes ajalehtede reklaamikäive televisioonist 2 protsendiga. Võib kindlalt väita, et aasta lõikes jäi vahekord samaks või isegi suurenes ajalehtede kasuks. Seega on suurim reklaamikanal taas ajalehed,” ütles ta.
Aegis Media Grupi Baltimaade tegevjuhi Margus Sameli hinnangul on trükimeedia reklaamimüük langustrendis ning suurem panus läheb online’ile. “Fakt on see, et print on siiski kukkuvas trendis. Kas ta on suurim või ei ole suurim, ei oma tegelikult enam tähtsust, sest pikemas perspektiivis on ta suurim kukkuja. Seda sellepärast, et väga suur osa trükimeediast läheb internetti,” kommenteeris Sameli reklaamimüügi trendi.
Sama kinnitas ka Inspired Communication OÜ tegevjuht Meelis Järvela, kelle hinnangul on printmeedia eilse päeva meedia, sest elektrooniline meedia on see, mis levib kiiremini.
Media House OÜ juhatuse esimehe Raido Raamatu sõnul on trükimeedias olnud küll korralik tõus ning ta usub, et lähemal 5–10 aastal ei kao ajalehereklaam kindlasti ära. “Kui majanduslanguse esimese laine ajal kukkus reklaamiturg 40%, siis trükimeedias oli väljaandeid, kus reklaamimüük kukkus 80%,” täpsustas Raamat. Seetõttu on baas, kust trükimeedia hakkab uuesti tõusma, madal. Protsentuaalselt oli tõus eelmisel aastal märkimisväärne, turg hakkab majanduslangusest taastuma, selgitas Raamat.
Leito ennustab reklaamikäibe kasvu. Vaatamata segastele ja vastakatele majandusprognoosidele jääb Leito oma varasema väite juurde, et 2012. aastal suureneb ajalehtede reklaamikäive eelmise aastaga võrreldes umbes 8%.
Raamat prognoosib mõõdukat langust või ka mõõdukat kasvu. “Kogemused on näidanud, et reklaamiturg võib majandussituatsiooni muutustele väga kiiresti reageerida. Võib tulla mõõdukas langus kuni 10%, võib tulla ka mõõdukas tõus kuni 5%. Kui midagi olulist ei muutu, siis jääb sinna vahemikku,” prognoosis Raamat.
Sameli on samal meelel, et kõik on praegu äraootaval seisukohal, järgmiseks aastaks suuri lubadusi enam ei tehta. Reklaamimüük võib sellel aastal jääda kuskil 0–5% kasvu juurde, aga võib minna ka miinusesse, sest me sõltume väga välismajandusest.
Nõudlus iPadi reklaamide järele on meediaagentuuride hinnangul praegu väike, sest iPadi kasutajaid on vähe, kuid paari aasta perspektiivis võib see muutuda.
Seotud lood
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.