Olen veendunud, et tuleviku Euroopa kujutab endast uut tüüpi institutsionaalset raamistikku. Ei ole liigne julgus ette kujutada, et ühel päeval on Euroopa Liidul ühine rahandusministeerium.
On palju põhjusi, miks peaks püüdlema veelgi tihedamalt seotud liidu suunas, kui see oli 1945. aastal. 65 aastat tagasi oli Euroopal ühtse turu kujundamisel ainult üks eeskuju – Ameerika Ühendriigid. Praegu seisab Euroopa aga silmitsi muutunud maailmaga.
Lõimumine mõjuvõimu eeldusena. 2016. aastaks võib oodata, et eurotsooni SKT on ostujõu mõttes väiksem Hiinast. Koos Indiaga võib Hiina majandus paisuda kaks korda eurotsooni omast suuremaks. Pikemaajalises perspektiivis kuivab kogu G7 riikide majandus tärkavate majanduste kiire kasvu kõrval kokku. Seega saab Euroopa mõjuvõimu põhiliseks eelduseks majanduslik ja poliitiline lõimumine.
Kuni viimase ajani on eurotsooni käekäik sõltunud liikmete valmisolekust reeglitele kuuletuda. Kuid mida teha, kui üks liikmesriik ei suuda lubadusi täita? On õiglane anda riikidele võimalus ise stabiilsus taastada. Kui seda ei suudeta, peaks järgnema nn teine faas, kus eurotsooni võimud sekkuvad jõulisemalt riigi eelarvepoliitikasse.
Nii eemaldume praegusest koostöövormist ning see tähendaks ka iseseisvuse ümbermõtestamist. Olen veendunud, et tuleviku Euroopa kujutab endast uut tüüpi institutsionaalset raamistikku. Kuid kas oleks liiga julge ette kujutada, et ühel päeval on Euroopa Liidul ühine rahandusministeerium?
Euroopa rahandusministeerium korraldaks finants- ja konkurentsipoliitika jälgimist ja vajadusel rakendaks nimetatud nn teist faasi. Lisaks sellele oleks ministeeriumil kohustus juhtida ELi finantssektori järelevalvet ja reguleerimist. Kolmandaks esindaks ministeerium eurotsooni rahvusvaheliste finantsinstitutsioonide juures.
Sündida võib Euroopa Liidu parlament. Euroopa juhid arutavad Maastrichti lepingu muutmist ja ka eurotsooni kodanikud ise nõuavad finantssektori paremat jälgimist. Meie G20 partnerid käsitlevad Euroopat pigem terviku kui eraldi liikmesriikidena. Pigem oleks liiga julge väita seda, et ühtset rahandusministeeriumi tulevikus ei teki.
Kuid see oleks vaid Euroopa tulevikuraamistiku üks osa. Euroopa Ülemkogust võib välja kasvada ELi parlament, nii et Euroopa Parlamendist saaks selle alamkoda. Samamoodi võiks Euroopa Komisjonist saada täitevvõimu ja Euroopa Kohtust kohtuvõimu esindaja.
© Project Syndicate
Seotud lood
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.