Kui Eestis tuleval suvel sõitma hakkavatele uutele reisirongidele veoteenuse osutaja leitakse, siis hakkavad talle kehtima senisest rangemad kvaliteedinõuded, teatas majandusministeerium.
Järgneb intervjuu ministeeriumi nõuniku Rasmus Ruudaga.
Kas riik on praegu rahul raudtee reisijateveo korralduse ja kvaliteediga?
Veo korraldus ja kvaliteet vastavad riigi rahakoti võimalustele. Kindlasti on rongid teatud liinidel ja aegadel – nagu tipptunnid, reedeti ja pühapäeviti – üle koormatud ning istekohti napib. Lisarongide ja/või -vagunite eest tuleks riigil ka rohkem avaliku liiniveo toetust maksta, kuna see eeldab mõne vaguni või rongi renoveerimist. Olukorras, kus meil lähiajal saabuvad uued Stadleri rongid, ei ole aga otstarbekas paigutada suuri summasid vanade rongide renoveerimisesse. Parendamisruumi on ka reisijate teavitamisel, kuigi ka siin on raudteeveoettevõtjad viimasel aastal ka üht-teist ette võtnud, näiteks on võimalus tellida sõiduplaani muudatused mobiilisõnumina, Elektriraudtee on uuendanud kodulehte, Edelaraudtee on juurutanud tuisupäeviku jne. Esimesed rongid jõuavad katsetusteks kohale juba sel aastal ning reisijatega läheb esimene rong liinile 2013. a suvel.
Mis plaanid on riigil raudtee reisijateveo korraldusega? Kas ja millal võiks see praeguse korraldusega võrreldes muutuda?
Praegune korraldus muutub siis, kui meile saabuvad uued rongid. Kindlasti on plaanis osal liinidel väljumiste arvu suurendada. Teenuse kvaliteet tõuseb ka sellega, et rongides on võimalik pakkuda rohkem teenuseid, nagu wifi kõikides rongides, võileiva- ja kohviautomaadid jne ning platvormilt rongi on võimalik siseneda samalt tasapinnalt, mis tähendab, et eriti paraneb olukord piiratud liikumisvõimega isikute jaoks.
Kas riik võiks korraldada millalgi riigihanke operaatori/te leidmiseks? Millal? Kes võiksid olla operaatorid?
MKM on tellinud välistelt konsultantidelt töö, mis peaks andma vastuse küsimustele, kas ja millal oleks mõistlik korraldada hange operaatori/te leidmiseks uutele rongidele, ning ühtlasi valmistavad konsultandid ette uue avaliku teenindamise lepingu eelnõu, mis esitaks uuele operaatorile või uutele operaatoritele kõrgendatud nõudmised reisirongiliikluse kvaliteedile.
Kas oleks mõeldav, et reisirongiliiklus Eestis või ka siit välja võiks olla täiesti erakätes?
Kindlasti on mõeldav, et reisirongiliikluse korraldamine oleks täiesti erakätes, kuid siseriiklikuks veoks kasutatavad Stadleri rongid jäävad igal juhul riigile kuuluva äriühingu Elektriraudtee ASi omandisse. Samuti hooldab ja remondib Elektriraudtee AS neid ronge. Muus osas on praegu kõik veel lahtine.
Eelmise ja selle aasta dotatsioonid:
2011 (mln eurodes) 2012 (prognoos mln eurodes)
Edelaraudtee AS 12,9 13,4
Elektriraudtee AS 4,3 4,8
Elektriraudtee AS (veerem) 0,6 0,1
Allikas: kommunikatsiooni- ja majandusministeerium
Mullu oli Eestis raudteel üle 4,3 mln reisija, seisab statistikaameti kodulehel.
Seotud lood
Kuna riik investeerib tublisti raudteereisijate veosse, näeb pikaaegne bussiärimees ja Sebe omanik Hugo Osula raudteereisijate teenindamisel suurt perspektiivi.
Investorid teevad kulda ja bitcoini ostes aina rohkem panuseid sellele, et valuutade väärtus langeb. See trend on tulnud, et jääda, teatas USA suurim investeerimispank JPMorgan Chase.