Aastane inflatsioon püsib lähikuudel aeglustumistrendil hoolimata mootorikütuse kallinemisest ja tubakaaktsiisi tõusust, kommenteeris rahandusministeeriumi makromajanduspoliitika osakonna analüütik Kristjan Pungas.
Pungase hinnangul on inflatsiooni aeglustumise põhjuseks asjaolu, et möödunud aasta alguses hinnatõusu vedanud toidu oluline kallinemine jääb nüüd võrdlusest välja.„Veebruari hindu mõjutas meil mootorikütuse, toidu ja alkoholi kallinemine ning mobiilside odavnemine,” ütles Pungas rahandusministeeriumi saadetud pressiteates. „Mootorikütuste kallinemist on põhjustanud eelkõige geopoliitilised pinged ning tarneprobleemid, mistõttu on nafta hind aasta alguses kiirelt tõusnud. Veebruari lõpus ületas see eurodes mõõdetuna ka 2008. aasta kõrgtaseme.” Elatustaset on parandanud reaalpalga tõus möödunud aasta teisel poolel, ütles Pungas ja lisas, et soodsad arengud siseturul on võimaldanud kaupmeestel taastada langusaastate eelne kasumlikkus. „Alkoholi kallinemise peapõhjus oli aktsiisimäära tõstmine 1. veebruarist. Mobiilside hindu on järk-järgult langetatud ning veebruaris olid sideteenused ligi 8 protsenti odavamad kui aasta tagasi,” ütles Pungas. „Veebruari 4,2 protsenti on vastavuses viimaste ootustega. Möödunud aasta suvise prognoosiga võrreldes osutub käesoleval aastal inflatsioon veidi kiiremaks eelkõige kütuste kõrgete hindade tõttu, mis mõjutab Eestit euroalaga võrreldes rohkem.”
Statistikaameti andmetel tõusid hinnad veebruaris kuuga 0,4 protsenti. Aastane hinnatõus aeglustus jaanuari 4,5 protsendilt veebruaris 4,2 protsendini. Eurotsoonis ulatus aastane hinnatõus 2,7 protsendini.
Autor: 1185-aripaev
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Veebruaris ulatus hinnatõus statistikaameti tarbijahinnaindeksi kohaselt 0,4 protsendini, olles 4,2 protsenti aastataguse suhtes. Euroalal tõusis inflatsioon Eurostati esialgsel hinnangul 2,7 protsendini.
Veebruaris kasvanud tarbijahinna suurimaks panustajaks olid ootuspäraselt eluasemekulud, kommenteeris Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.