• OMX Baltic0,12%281,77
  • OMX Riga−0,27%871,74
  • OMX Tallinn0,32%1 774,69
  • OMX Vilnius0,4%1 105,49
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 1000,65%8 255,22
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,51
  • OMX Baltic0,12%281,77
  • OMX Riga−0,27%871,74
  • OMX Tallinn0,32%1 774,69
  • OMX Vilnius0,4%1 105,49
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 1000,65%8 255,22
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,51
  • 22.03.12, 10:46
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lennufirma SAS on surve all iga kandi pealt

Skandinaavia lennukompaniil SAS on oma vananenud lennukipargi ja kõrgete kuludega raske konkurentsis püsida ajal, mil kütusekulud on kõrged, hinnavõitlus armutu ning konkurendid agressiivsed.
Käimas on armutu mäng tagumine paar välja, kirjutab tänane Taani majandusleht Börsen.
Tänavu jaanuaris rabas odavlennufirma Norwegian teatega, et tellib 222 uut lennukit.
„Et püsima jääda, tuleb kulud all hoida. Ja see on võimalik vaid kõige uuemate lennukitega,“ ütles lehele firma info- ja marketingijuht Johan Bisgaard Larsen. „Oleme kindlad, et tulevikus tuleb turule veel teisigi tegijaid. Eriti Aasias on liigutama hakatud,“ lisas ta.
Sama strateegia on Finnairil. Firma juht Mika Vehviläinen ütleb lehele, et fookus on kogu aeg energia kokkuhoiul. „Siin on moodne lennupark esmatähtis.“
SASil ei ole aga kapitali, et samas mõõdus lennukiparki uuendada nagu Norwegian, tunnistab firma operatsioonide direktor Flemming Jensen, ehkki ka SAS on tellinud 30 uut lennukit ning omab optsiooni veel 11-le.
Star allianssi kuuluva SASi teine konkurent, allianss Oneworld (kuhu kuulub muuhulgas Finnair), on hiljuti endaga liitnud Saksamaa suuruselt teise lennufirma Air Berlin. Läinud aastal sisenes Air Berlin Taani odavlennuturule.
Hinnasurvele ja kõrgetele kütusekuludele lisaks muudab konkurentsiolukorda suvel uksed avav uus suur lennujaam Berliinis, mille võimsus on hinnanguliselt 30-50 miljonit reisijat aastas. See suurendab survet Kopenhaageni lennujaamale, mis on kasvanud konkurentidest aeglasemalt. Oneworld plaanib rohkem Põhjala reisijaid Londoni, Berliini ja Helsingi lennujaamadesse suunata.
Teravnenud konkurentsis toimetulekuks tuleb SASil eelkõige kulusid kärpida, mis võimaldaks piletihindu langetada, hindavad analüütikud. Suurema osa SASi tegevusest moodustavad jätkuvalt lühiliinid ja sel on hind kõige olulisem, ütles ABG Sundal Collieri analüütik Lars Heindorff. „SASil tuleb kulusid kärpida, see on kõige tähtsam.“
SAS on juba käivitanud ulatuslikud kokkuhoiukavad. Aastatel 2012 ja 2013 tahab firma täiendavalt kokku hoida 3,5 mld Taani krooni ning suurendada tulusid 1,5 miljardi Taani krooni võrra, ütles Flemming Jensen. Eelkõige peab kokkuhoid tulema administratsiooni kulude arvelt.
Ka tänane Rootsi majandusleht Dagens Industri kirjutab SASi agressiivse konkurendi Norwegiani plaanidest. Väga jõuline laienemine – Euroopa kõigi aegade kulukaim uute lennukite tellimus – viib traditsioonilistelt lennufirmadelt kindlasti turuosa.
Erinevalt paljudest teistest lennufirmadest oli Norwegian mullu kerges kasumis ning aasta algusest on firma aktsia Oslo börsil kerkinud 73%.
„See on märk sellest, et turu hinnangul töötab meie madalate kuludega ärimudel ka rasketel aegadel,“ ütles lehele Norwegiani juht Björn Kos.
Uute lennukitega suurendab Norwegiani turuosa Euroopas 2%-lt kuuele. Lennufirma näeb kasvuvõimalusi nii graafikute tihendamises kui uute sihtkohtade avamises Rootsist. Kos usub ka, et samasugune revolutsioon nagu on toimunud lühiliinidel, ootab odavlennufirmade tulekust ees ka pikamaaliinidel, kontinentidevahelistel lendudel.
Nii plaanibki Norwegian, mis on kümne aastaga kasvanud Euroopa suuruselt kolmandaks odavlennufirmaks, SASile ja teistele traditsioonilistele lennufirmadele pikamaaliinidel samuti kinda heita. See on suure lennukitellimuse üks põhjuseid.
„Dreamlineri käituskulud on ca 50% madalamad kui praegustel lennukitel ning see on väga oluline, et pikamaalendudel edu saavutada,“ ütles Kos. „Kuna oleme Dreamlineritega esimesed, näeme selles mitmeks aastaks tohutut konkurentsieelist, mis võimaldab mahtusid väga võimsalt kasvatada.“
Kesksel kohal Norwegiani pikamaalennu plaanides on Stockholmi lennujaam. Esimesed liinid plaanib firma avada Norrast ja Rootsist New Yorki ja Bangkokki.
SASi osas kirjutab Börsen, et see võib olla vaid aja küsimus, millal lennufirma mõnele teisele lennufirmale maha müüakse või rekonstrueeritakse. Halvimal juhul on ees pankrot.
Kahel korral on Taani, Rootsi ja Norra riik, millele kuulub lennufirmast pool, sellesse juba 11 miljardit Taani krooni süstinud. Lisaraha praeguse seisuga tulemas ei ole.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.01.25, 11:33
Dubai kinnisvaraturu mull ei lõhkenud, nagu ennustati
Eesti investorid on oodatud mitme põneva riigi kinnisvaraturule – ka Dubaisse. Kiirelt kasvav linn ja lisandunud elanikkond annavad arendajatele põhjust rõõmustamiseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele