• OMX Baltic0,69%282,9
  • OMX Riga0,5%876,1
  • OMX Tallinn0,99%1 784,39
  • OMX Vilnius0,53%1 110,02
  • S&P 5001,9%5 953,82
  • DOW 301,76%43 266,96
  • Nasdaq 2,47%19 514,28
  • FTSE 1001,21%8 301,13
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,51
  • OMX Baltic0,69%282,9
  • OMX Riga0,5%876,1
  • OMX Tallinn0,99%1 784,39
  • OMX Vilnius0,53%1 110,02
  • S&P 5001,9%5 953,82
  • DOW 301,76%43 266,96
  • Nasdaq 2,47%19 514,28
  • FTSE 1001,21%8 301,13
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,51
  • 12.09.12, 13:51
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

6 viga, mida eksportöörid sagedamini teevad

Marketingi Instituudi juhataja Anu-Mall Naarits kirjutab Swedbanki ettevõtja infoportaalis kuuest enimlevinud veast, mida eksportöörid teevad.
Järgneb infoportaali sissekanne:
Eksport on saavutanud peaaegu iga Eesti ettevõtte plaanides ning tegevustes olulise koha. Tallinnas esimest korda toimuval Ekspordi Maailmakonverentsil käsitletakse erinevaid ekspordi arendamise võimalusi, kuid igal juhul tasub kõigil tähelepanu pöörata olulisematele vigadele, mida eksportöörid sagedamini teevad.
1. Koduturul tekkinud probeemide eest välismaale laienemine. Nii kurb kui see ka pole, on see üks levinumaid ekspordi alustamise põhjuseid. Siiski, enamasti kipuvad samad probleemid jälitama ettevõtjaid ka välisturgudel, mistõttu oleks palju odavam lahendusi kodus otsida.
2. Kõigi ettevõtte toodete üheaegne ekspordisoov. Kuigi sageli ei pruugi ettevõtted osata eristada, milliste toodete-teenustega minna erinevatesse välisriikidesse, on valikute tegemine siiski hädavajalik. Esiteks võimaldab ühe või paari toote välja selekteerimine paremat kontsentratsiooni kasumlikumatele toodetele, teiseks hoiab kokku turunduskulusid, kolmandaks võimaldab paremini aidata edasimüüjatel tegeleda kliendi vajaduste rahuldamisega.
3. Eelarvamuslikud ideed. Siia kuuluvad kõik need mõtted, mis ei baseeru turu-uuringutel, vaid on idanenud eksportiva ettevõtte juhtide peas sõltumatult. Liigagi sageli hakatakse valesid toodeid müüma vale distributsioonivõrgu kaudu valedele hulgimüüjatele vaid seetõttu, et eeldatakse, et sihtriigis on vanuselised, soolised, elatustasemest tingitud ja muud käitumisharjumused sarnased koduturuga. Kuid enamasti see nii siiski pole. Näiteks kui Eestis võib eeldada, et keskmine inimene ostab ratta, et metsas trenni teha, siis pajudes Euroopa riikides ostab ta ratta hoopis tööl käimiseks. Erinevad klientide vajadused tingivad ka huvi teistsuguste toodete järele ja huvi hoopis teises hinnaklassis ja sihtrühmas.
4. Koostöö alustamine messidel. Igal eksportijal on hea meel kui messidel tema toodete ja nende edasimüümise vastu elavat huvi tuntakse. Tuleb aga arvestada, et tihti on tegu kerge õnne otsijatega, kes suure tõenäosusega tõsist töö teha ei viitsi. Siinkohal oleks reegel messidel esindusõiguste lepinguid mitte sõlmida ja teha seda alles pärast partneri tausta põhjalikku kontrollimist. Harvad pole juhtumid, kus eriti naiivsed loovutavad messil lausa mitmeaastaseid eksklusiivseid esindusõigusi, jäädes uskuma edasimüüja juttu. Tulemuseks võib olla potentsiaalse konkurendi või tema esindajaga siduvasse lepingusse astumine, millega teie toode aastateks turult elimineeritakse.
5. Üleplaneeritud kontrollimatu laienemine. Liiga palju, kaugeid ja väikeseid turge on teie äri surm. Killustatus, kus edasimüüjaid on paljudes erinevates maailma paigus, kellest igaüks toob heal juhul mõne tehingu aastas, on ilmne ressursi raiskamine ja muudab kogu ekspordimüügi kontrollimatuks. Tark valib korraga ühe turu ja keskendub sellele maksimaalselt igas aspektis edasimüüjaid abistades ja nende tegevuse efektiivsust kontrollides.
6. Esimese ettejuhtuja määramine ettevõtte esindajaks. Kõlab ehk uskumatult, kuid siiski liiga sageli ei nähta esindaja valimisega vaeva. Kui aga ei klapi äriline mentaliteet, puudub usaldus, ei sobi isikuomadused või muu, siis peate arvestama, et Euroopas kehtivate seaduste alusel on teie esindaja ja edasimüüja omad kõik kliendid, keda ta teile on aidanud leida. Ja kui lähete omavahel riidu, pole teil õigust neile klientidele iseseisvalt pakkumisi teha.

Seotud lood

Uudised
  • 29.11.13, 12:41
Vaata, mis firmad alustasid 1,5aastast ekspordikoolitust
Tänasest alustasid pooleteise aasta pikkust kooliteed 25 Eesti ettevõtete ekspordijuhti.
Uudised
  • 14.09.12, 14:11
Arumäe: kriis Euroopas kasvatas eksporti Venemaale
SEB majandusanalüütik Ruta Arumäe kirjutab seekordses nädalakommentaaris põhjustest, miks Venemaast on saanud Eesti suurim kaubanduspartner.
Uudised
  • 09.10.12, 08:33
Vaata, mis nägu on tüüpiline eksportija
Eesti tüüpiline eksportöör on puidutööstus, kes müüb kahte toodet kahele välisturule  aastas keskmiselt 3 miljoni euro eest.
  • ST
Sisuturundus
  • 13.01.25, 11:33
Dubai kinnisvaraturu mull ei lõhkenud, nagu ennustati
Eesti investorid on oodatud mitme põneva riigi kinnisvaraturule – ka Dubaisse. Kiirelt kasvav linn ja lisandunud elanikkond annavad arendajatele põhjust rõõmustamiseks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele