Kontoriruumide valikul on ettevõtjate jaoks endiselt oluline tegur hind, kuid üha enam pööratakse tähelepanu lisakuludele nagu küte, parkimine ja transport.
"Büroopinna üürihinna määrab ikkagi nõudluse pakkumise tasakaal ja otsused büroopinna valiku osas tehakse ettevõtte poolt arvestades mitmeid faktoreid," sõnas Colliers Internationali ärikinnisvara osakonna juht Tarmo Kalviste. "Üüürihind on kindlasti üks oluline faktor, aga ei pruugi olla alati põhiline," märkis ta.
"Tänapäeval pööratakse lisaks üürihinnale järjest rohkem tähelepanu kõrvalkuludele," sõnas Kalviste. Kõrvalkuludeks on peale kütte, koristuse ja muu sellise ka näiteks parkimise kulu. Lisaks arvestatakse ka seda, kuidas töötajad kohale saavad, kas on olemas transport piisavalt mugaval tasemel, et seonduvalt sellega ei tekiks lisakulusid. "Üürihinda mõjutavateks komponentideks võiksime lugeda asukohta, hoone mainet, hoone kvaliteeti, parkimisvõimaluste olemasolu ja täna määrab üüritaset ka järjest rohkem üürile lisanduvate kulude suurus," loetles ta.
Ober-Hausi analüütik Rain Rätt tõdes, et kõik saab ikkagi alguse asukohast ja hinnast. "Kindlasti on vanemates büroohoonetes üürihind soodsam, kuid tänapäeval maksab ka mugavus. Kui kesklinnas on A klassi büroopindade hind 11 - 16 eurot ruutmeeter, siis vanemates hoonetes sõltuvalt seisukorrast 4 - 7 eurot ruutmeeter," võrdles analüütik.
Energiasäästlikkus kogub hoogu
Samas kinnitas Rätt, et viimaste aastate jooksul on järjest enam pööratud tähelepanu energia säästmisele. "Üldjuhul on vanemates hoonetes eelkõige küttekulud kõrgemad. Samas lisanduvad uutes kaasaegsetes hoonetes lisaks talvisele küttekulule ka kulud ventilatsiooni, konditsioneeride eest." Ta lisas, et büroohoonetes on üldistades kõrvalkulud 2,5 - 3 eurot ruutmeeter. Kindlasti on olulisel kohal parkimiskohad ja nende kasutamise võimalus ning valvega seotud kulutused.
"Olulisel kohal on pindade funktsionaalsus, võimalus muuta ruumide planeeringut. Seoses firma arenguga ja laienemisega võib päevakorda tõusta lisapindade üürimise võimalus samas hoones. Kõrvale ei saa jätta ka tugiteenuste olemasolu samas hoones või lähipiirkonnas, samuti koostööpartnerite asukohta," rääkis analüütik ettevõtjate eelistustest.
Rime Kinnisvara Vahenduse juhatuse liige Monica Meldo rääkis, et viimastel aastatel on muutunud ettevõtjate suhtumine, et soodne hind on büroopinna valikul määrav.
Kriis muutis ettevõtjate suhtumist
"Kriis muutis väga palju üürnike otsuste tegemist. Buumiajal ja enne seda oli üür kõige olulisem ning kliendid ei süvenenud kõrvalkuludesse ja isegi lepingu punktidesse, et mida toob kaasa tähtajaline ja tähtajatu leping. Täna ikkagi küsitakse talve- ja suvekuude näidisarveid, et saada aru, millised reaalsed kulud lõpuks ikkagi kokku tulevad," rääkis Meldo.
Ta lisas, et büroohoone energiasäästlikkus on väga oluline. "Kõrvalkulud võivad olla väga madalad, aga reaalses elus on see hoone suht halvasti soojustatud ja seetõttu võivad talvel tekkida väga kõrged küttekulud. Sedasi tuleb kõrvalkulu kokku kallim kui mõnes uues hoones, kus algselt on ruutmeetri hind suurem, aga hoone on energiasäästlikum," selgitas ta.
Kontoriruumide valikul otsivad kliendid ka uudseid lisandväärtusi. "Uus trend on büroohoones ühiskasutatav konverentsisaal, mida on võimalik kõigil üürnikel kasutada, nagu seda on tehtud büroohoones Navigaator Ahtri tänaval. See sobib kliendile, kellel igapäevaselt nii suurt ruumi vaja pole, aga tema ettevõttel on see vajadus kord kuus-kvartalis ikkagi olemas. See on uudne lisaväärtus, mida teised omanikud pole hoonetesse ehitanud."
Meldo toonitas, et üüripinna valikul on oluline selgeks teha, missugused kulud kannab üürnik ja mis jääb omaniku kanda. "Samuti ruumiprogrammi paika pannes arvestavad üürnikud rohkem enda vajadustega ja liigseid ruutmeetreid niisama kergelt ei üürita," märkis ta.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.