Hugo Osulale kuuluv Tallinna bussijaam palub riigilt abi Läti konkurendi Ecolinesi ohjeldamiseks. Viimane süüdistab aga Osulat turult eemaletõrjumises.
Tallinna bussijaam palus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi appi, et see võtaks tarvitusele meetmed Ecolinesi liikluse tagamiseks kehtestatud sõiduplaani järgi. Bussijaama juhatuse liikme Andres Osula allkirjaga ministeeriumile saadetud kirjas seisab, et kaos väljumisaegadest kinnipidamisel häirib bussijaama liiklust ja tihe sõiduplaan võib ohustada reisijaid. Samas hoovad bussijaamal puuduvad – Ecolines tasub trahvid, kuid rikkumised jätkuvad.
Ecolines: meie probleem on Hugo Osula. Ecolinesi juht Andris Podgornijsi käed on ettevõtte bussijaama ligiduses asuvas kontoris rinnal risti. Ta pilk räägib pahameelest. “Esiteks, Ecolines on Läti firma,” teatab ta valju kõlava häälega. “Mingi osa tööst toimub Eestis – mitte kõige suurem osa, aga siiski oluline osa. Juba Eesti firma kaudu oleme saanud litsentsi sõita nii Riiga, Peterburi, Kiievisse kui ka Moskvasse.”
“Ja kuna tegevus,” jätkab Podgornijs, “toimub Eesti turul, kus on palju Eesti enda vedajaid, pakub Ecolines neile konkurentsi. Seoses sellega tekib probleeme.” Podgornijs annab oma probleemile nime. See on Hugo Osula.
Osula: mina ei majanda bussijaama. “Pange kirja – Hugo Osula ei majanda Tallinna bussijaama. Bussijaama töökorraldusega tegeleb bussijaama juhtkond. Mitte Hugo Osula. Osula Hugo võttis eelmisel aastal südame rindu ja investeeris bussijaama 11 miljon eurot, et bussijaam näeks kaasaegne välja. Omanik Hugo Osula on väga huvitatud sellest, et siin võimalikult palju busse iga päev välja läheks ning siin võimalikult palju reisijaid oleks,” ütleb Osula.
Läti poolt see ei veena. “Tänu sellele, et me oleme ainsad tõsiseltvõetavad konkurendid (rahvusvaheliste bussiliinide turul – toim), on Osulaga väga palju probleeme,” ütleb Podgornijs. Ta leiab, et Tallinna bussijaam ei ole käitunud õiglaselt ja Osula tegeleb Ecolinesi kui ainsa tõsiseltvõetava konkurendi väljapuksimisega.
Bussijaam: huvide rikkumisi pole leitud. “Loomulikult on väga lihtne taandada kõik oma ettevõtte logistikaprobleemid Hugo Osula isikule, aga meie leiame, et erinevalt oligarhias süüdistatud Läti ametkondadest on Eesti Vabariik piisavalt hästi oma ühistranspordi ja seadusandluse korraldanud, et taolist ebavõrdset kohtlemist, nagu Ecolines Tallinna bussijaamale ette heidab, saab väga selgelt ning lihtsasti ka tuvastada,” vastab Äripäeva päringule Tallinna Bussijaam OÜ juhatuse liige Andres Osula.
Ta märgib, et bussijaama tegevusele on andnud hinnangu nii konkurentsiamet kui ka maanteeamet ja majandusministeerium. Ükski ametkond ei ole tuvastanud huvide rikkumist.
“Samuti on meil täiesti normaalne läbisaamine kõigi teiste bussifirmadega,” tõdeb Andres Osula.
Bussijaama üks omanikke Hugo Osula – teine omanik on tema abikaasa – märgib, et Ecolinesi sõidugraafik aetud nii kiireks, et kui tuleb ummik või teelolud lähevad halvaks, siis buss hilineb. Ja seda pidevalt. Hilinedes pole Ecolinesil seda platvormi, mis neile on broneeritud.
“Vaadake kodulehekülge. Võrrelge sõiduplaane! Sõiduplaan on väga kiireks aetud ja kui piiril tekib tõrge – kellelgi passiga, piirivalve peab bussi kinni –, tuleb jälle hilinemine. Regulaarliini puhul tuleb seda arvestada. Siin on ka selline konkurentsivõitlus: vedajad tahavad näidata oma sõiduplaani võimalikult lühikesena,” selgitab Osula. See annab bussijaama omaniku sõnul teatava konkurentsieelise.
Pikim hilinemine tund. Andres Osula saadab Äripäevale faili 2012. aasta statistikaga, kust on näha, et Ecolines hilineb pidevalt: kolmandik saabumistest on bussifirma hilinenud. Kõige suurem hilinemine – tõsi, erandlik – on 58 minutit pikk.
Äripäev võttis ühendust Riia bussijaama juhatuse esimehe Vaira Gromulega. Gromule sõnul tuleb hilinemisi ette kõigil bussifirmadel. Ent ei Ecolinesi ega Hugo Osulale kuuluvaid bussifirmasid ta hilinemissageduse suhtes esile ei tõsta.
Ecolinesi juht sõnas, et majandusministeeriumi saadetud kontrollid probleemi ei leidnud.
Ecolines: Osula tahab meie turuosa endale napsata
Küsimustele vastab Ecolinesi juht Andris Podgornijs.
Kirjeldage probleemi. Konkurendid loovad probleemi millestki, milles probleemi tegelikult ei olegi. Näiteks eelmisel aastal tehti päris suur artikkel meie viieminutlisest hilinemisest. See ei piirdunud vaid pressiga. Kirjutati kaebusi meie tegevuse kohta ka ministeeriumisse. See toimub ühepoolselt, sest bussijaam kuulub samale grupile. Kui juhtub hilinema Lux Ekspress, siis nende kohta kaebusi ei kirjutata.
Nende firma hilineb ka? Muidugi. Nii siin kui ka Lätis. Tallinna bussijaam tegutseb ühe ettevõtte vastu.
Kas olete Hugo Osulaga sellest rääkinud? Tunneme üksteist juba 20 aastat. Ta ütleb, et sellega ei tegele tema, vaid bussijaam. Bussijaama juht on Hugo Osula poeg. Olen Andresega kokku saanud. Pärast ministeeriumi kaebusi saadeti peale kontroll, mis omakorda põhjustas hilinemisi. Praegu on olukord natukene rahunenud.
Aga teised bussifirmad Tallinna bussijaamas? Probleemid tekkisid bussijaamal pärast seda, kui saime endale Tallinna–Peterburi liini (2012. aasta suvel – toim). Selle põhjus on konkrents, miks see sõda lahti on läinud.
Millised huvid Hugo Osulal on? Me võtame nende turuosa ära. Rahvusvahelistel liinidel teisi suuri konkurente ei olegi. Ainult Ecolines. Kõik teised kuuluvad Hugo Osulale. Simpel – Osula, Lux Ekspress – Osula.Hansabuss sõidab vaid Riia vahet, kolm korda päevas. Temptrans sõidab Pihkva liini.Praegu, jõulude ajal, teatas Osula, et tema tõi Venemaalt 9000 turisti, meie tõime 6000. Päris arvestatav suurus. Üle 6000 reisija korrutada Osula piletihinnaga – 6000 korda 30 eurot, päris suur raha.
Kui sageli seda juhtub, et buss jääb hiljaks? Ja miks? Päris tihti. Esiteks on teeolud halvad, ilm mõjutab. Teine oluline põhjus on see, et meil on palju transiitreisijaid. Näiteks sellesama tänase ilma pärast üks buss, mis läheb Riiga, hilineb kümme minutit. Et reisijad saaksid edasi minna, ootab see väljuv buss kümme minutit.
Kui suured need trahvid on? Sissesõidumaks on kaks, trahv kümme eurot.Mida Hugo Osula tahab, et majandusministeerium Ecolinesiga teeks? Esimene ülesanne on see, et ministeeriumil oleks meist halb ettekujutus. See kõik mängib olulist rolli, kui meil on vaja lepinguid või litsentsi pikendada, uusi liine avada.Selleks, et firma saaks loa reisijateveoks, on vaja täita kolm tähtsat punkti. Esiteks, et oleks olemas sellekohastele Euroopa Liidu nõudmistele vastav sertifikaat, teiseks finantsilised võimalused ja kolmandaks hea reputatsioon.Praeguse seisuga ei saavuta ta midagi, sest ministeerium saatis kontrolli ja see ei andnud sellist tulemust, mis võiks Osulat rõõmustada.
Pärast intervjuud viivad Podgornijs ja Ecolines Eesti juht Äripäeva ajakirjaniku ja fotograafi ringkäigule Tallinna bussijaama platvormidele. Nad ütlevad, et mitmed väiksed asjad teevad kokku suure.Näiteks väljuvad Ecolinesi bussid autobussijaama kõige kaugemast otsast, platvormidelt 11 ja 13, kuhu reisijal on kõige pikem tee bussijaama hoonest minna. Halva ilma korral on see kliendile suur asi. Osula firmade liinid on bussijaama kõige magusamal kohal.
Tasub teada
Läti konkurent Osula bussifirmast kasumlikum
Konflikti osapooled
Lux Express Estonia AS Kuulub Hugo Osulale. Tegeleb reisijateveoga rahvusvahelistel liinidel, teiste seas Tallinn–Riia ja Tallinn–Peterburi. 2011. aasta käive 11 ja kasum 0,4 mln eurot.
Ecolines Estonia OÜ Omanik Läti ettevõte SIA NORMA-A.Tegeleb reisijateveoga rahvusvahelistel liinidel, teiste seas Tallinn–Riia ja Tallinn–Peterburi. 2011. aasta käive 8,8 ja kasum 2,4 mln eurot.
Tallinna Bussijaam OÜOmanikud Hugo ja Tiiu Osula, vastavalt 33,40 ja 66,6%.2011. aasta käive 1,8 ja kasum 0,3 mln eurot.
Allikas: Äripäev
Kommentaar
Riia bussijaam näitas muskleid
Neeme Tammis, Hansabuss ASi juhatuse esimeesMeil on olnud Lätiga probleeme, Riia bussijaam on mingil hetkel väga karmilt oma muskleid näidanud. Minule teadaolevalt ei ole Hansabussi kohta kaebusi laekunud. Läti poole pealt oleme trahve saanud, Tallinnast mitte. Kui on normaalsed suhted bussijaamaga, siis need asjad lahendatakse mõistlikul teel ära.
Ministeerium: omanik pole küsimus
MajandusministeeriumKüsimus ei ole selles, kellele bussijaam kuulub, vaid et lepingu tingimused oleksid vedajatele võrdsed.2012. aasta alguses külastas maanteeamet Tallinna bussijaama, vaadeldi 2011. ja 2012. aastal sõlmitud lepinguid, kus leidis kinnitust, et vedajatega on sõlmitud tüüplepingud ning ühelegi vedajale ei anta bussijaama kasutamisel konkurentsieelist.Tallinna bussijaama kasutamisel kindlatele vedajale eelistusi antud ei ole.
Bussijaam ja vedaja võivad ühele omanikule kuuluda
Juhan Põldroos, konkurentsiameti järelevalveosakonna juhatajaSeaduse kohaselt ei ole keelatud, kui bussijaamal ja mõnel vedajal on sama omanik. Küll on bussijaam turgu valitsev ettevõtja ning ei tohi vedajaid diskrimineerida. Muu hulgas tähendab see, et Tallinna bussijaam ei tohi endaga seotud vedajatele kehtestada soodsamaid tingimusi kui teistele vedajatele.
Seotud lood
Bussifirma Ecolines Estonia teenis mullu üle kahe miljoni euro kasumit.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.