• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,99%5 769,23
  • DOW 300,77%42 117,55
  • Nasdaq 1,25%18 406,7
  • FTSE 100−0,11%8 175,63
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,52
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,99%5 769,23
  • DOW 300,77%42 117,55
  • Nasdaq 1,25%18 406,7
  • FTSE 100−0,11%8 175,63
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,52
  • 30.05.13, 07:13
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

FOTOD: viimne maandumine

Ligi 8 aasta eest Aegna saare lähedal koos reisijatega merre kukkunud Copterline`i helikopter Sikorsky S-76C+  utiliseeriti.
Kuusakoski kaalumaja Lasnamäe serval Tallinnas. Hommikupäike pole oma ringiga veel kitsukese kontori akendeni jõudnud. Klõbinal valmib metalli vastuvõtuakt. Naisterahva vilkaid näppe jälgib advokaadibüroo Soraineni vandeadvokaat Carri Ginter. "Vaata, kuidas miljonitest saab 296 eurot," pomiseb ta paberile alla kirjutades. 14 inimest hauda viinud Copterline`i helikopter Sikorsky S-76C+ registritähisega OH-HCI on jõudnud oma viimsesse peatuspaika.
Kolmapäeval, 10. augustil 2005 kell 12.42 Aegna saare lähedal koos reisijatega merre kukkunud kopter oli ligi 8 aastat tragöödia vaikiv tunnistaja. Viimastel aastatel polnud õnnetuse uurimisest enam avalikkuse ees juttu; sestap küsin Copterline`i esindavalt Ginterilt, kas uurimine kestis tõesti tänini ja kes ning mida viimastel aastatel täpsemalt menetles. "Ekspertiise oli erinevaid, kuid lõpuks aegub iga tõendusmaterjal," vastab advokaat napisõnaliselt.
Kuusakoski juhatuse liikme, Balti ja Poola regiooni direktori Kuldar Suitsu saatel sammume värvilise metalli ladustamisplatsile. Kahekorruselise maja kõrguste metallihunnikute kõrval ta seisabki. Tiibadeta lind. Rohkem pardi kui luige moodi. Tiivikud ja saba lebavad 10 meetrit eemal. Puidust konteinerisse on pakitud kopteri mootor. Salongis lebavad segipaisatult istmed. Kokpitis paiknevad juhtimis- ja mõõteseadmed on osaliselt eemaldatud ja deformeerunud.
Kuldar Suits katsub kere alumiiniumit. "Võrreldes vanade Vene kopteritega on see õhuke, kuid vastupidav," nendib ta. "...kerguse huvides," lõpetab advokaat Carri Ginter rutakalt tema lause. Advokaat ja metallifirma juht teevad ringi ümber rusude ja asutavad minekule.
Eemal seisnud ja seni sündsalt vaikinud hiiglaslike käppadega ekskavaator asub toimetama. Hetked kopteri utiliseerimisest jäävad kaamera eest varjatuks. Ees seisab teekond Hiina, toorainena uuestisünnile. 
Päike on varjude üle võimust saamas.
Õnnetusejärgselt pole Copterline liini korralikult käima saanud
2000. aastal tuli Soome lennufirma Copter Action (hilisem Copterline) turule uue luksustootega, pakkudes vaid 18 minutit kestvat õhusõitu Tallinna kesklinnast Helsingi kesklinna. "Tuliuus kopter Sikorsky S 76C+ on sellise liini jaoks konstrueeritud," ütles Copter Action Estonia tegevjuht Tõnis Lepp. Kopteri hind oli sada miljonit Eesti krooni. Vaatamata krõbedale piletihinnale muutus kiire regulaarliin kiiresti populaarseks ja peagi hakati rääkima uute sihtkohtade loomisest. Ent 2005. aasta augusti traagiline õnnetus pööras ettevõtte plaanid pea peale.
Õnnetusejärgselt jätkati Tallinna-Helsingi liinil veel lühiajaliselt ja ühe kopteriga. 2007. aasta veebruaris kuulutati Copterline`ile välja pankrot. Ettevõtte nõukogu esimees Pekka Jaatinen nimetas selle põhjusena väljaminekutest väiksemad sissetulekud.Uued omanikud (Ilkka Herlin ja pensionikindlustusfirma Ilmarinen) ja tegevjuhtkond üritasid liini uute kopteritega (Agusta Westland AW139) taaskäivitada, kuid edutult. Esimene katse liini uuesti käivitada oli plaanitud 2008. aasta märtsi lõppu, kuid reaalselt läks kopter liinile 9. aprillil. Tehnilise rikke tõttu katkestati lennud lühiajaliselt juba 14. mail. Augustini opereeriti vaid ühe kopteriga, mis muutis regulaarlendude planeerimise eriti tundlikuks. Augustis tuli liinile ka teine Agusta Westland AW139, kuid juba 2008. aasta detsembris teatas ettevõtte tegevjuht Kaj Takolander lendude lõpetamisest ja töötajate sundpuhkusele saatmisest. Esimese katse  luhtumise põhjuseks tõi Takolander majanduslanguse. Copterline jätkas otsimis- ja päästeoperatsioonide operaatorina.
Teist korda tuli Copterline tagasi turule 2011 sügisel, tehes avalennu 14. septembril 2011. "Lubasime tagasi tulla siis, kui olukord majanduses hakkab paranema," kommenteeris lendude eest vastutava Copterline OÜ tegevjuht Tõnis Lepp, kelle plaan oli aastas üle lahe lennutada 15 000 kuni 25 000 ärireisijat. Juba oktoobris tekkisid varuosade tarneprobleemide tõttu esimesed lühiajalised liinikatkestused.
2012. aasta juunis katkestati taas lennuühendus, sest lennumasin vajas sertifikaadi pikendamist ja hooldusremonti. Siis veel oli lootus sügisest lendudega jätkata. Järgmine tähtaeg oli tänavu jaanuaris, kuid ka siis liini ei käivitatud. Seejärel lubati lendude jätkamist juunis. Praegu ütleb ettevõtte koduleht, et plaan on liin taasavada 12. augustil.
Kopteri saba ja tiivikud Kuusakoski värviliste metallide ladustamisplatsil 28. mail.
19 fotot
  • Kopteri saba ja tiivikud Kuusakoski värviliste metallide ladustamisplatsil 28. mail. Foto: Erik Prozes

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele