Läinud suvel 45protsendise osaluse pagaritööstusettevõttes Hagar omandanud Peter Ingman aitab kaasa pagariettevõtte uuele tulemisele.
"Olen leidnud suurte võimalustega pagaritööstusettevõtte, mille arendame koos võimeka meeskonnaga viie aasta jooksul üheks suurimaks pagaritööstuseks Eestis," ütles ASi Hagar nõukogu esimees Peter Ingman.
"Ühendame Hagari ja Ingmani brändi arendamise kogemused, teadmised ja vajalikud ressursid, mis teevad Hagarist ühe tuntuima kaubamärgi oma tööstusharus," selgitas oma visiooni paar aastat tagasi Soomes jäätisefirma Ingman Ice Cream maha müünud Peter Ingman.
Hagari teise omaniku Avo Kaasiku sõnul on põhirõhk ettevõtte orgaanilisel kasvul, millele loodetakse tuge leida eelkõige ekspordist, kuid risti ei lööda ette ka konkurentide ülesostmiste ees.
"Pagariäri on mahuäri. Kuna Eestis on palju väikseid pagaritööstusi, kes ei ela ega sure, siis loogiliseks sammuks on turu paratamatu konsolideerimine, milles tahame ise aktiivsed mõjutajad olla," sõnas Kaasik.
Hetkel püsib pagari- ja kondiitritoodete turg suhteliselt stabiilsena, põhitooted leib ja sai leiavad tee inimeste ostukorvi mitu korda nädalas, pooled tarbijaist ostavad kooke ja stritsleid vähemalt kaks korda kuus. Ciabattasid ostab 30 protsenti inimestest.
Ettevõtte müügi- ja turundusdirektori Rene Kiisi sõnul on Eesti tarbija hinnatundlik, aga samas pretensioonikas. "Otsitakse uusi huvitavaid maitseid, kuid samas ollakse mõnegi toote suhtes konservatiivsed. See seab toidutööstustele väljakutseid. Kujundame hetkel uut tootestrateegiat. Meie uute toodete osakaal kogu käibest on ligi kümme protsenti. Edukamad uued tooted on singi-juustu stritsel, sefiiri-banaanikook, varasemast teistmoodi valmistatud tordid jm," loetles ta.
Kiisi kinnitusel söövad tarbijad eelkõige silmadega, mis tootja jaoks tähendab seda, et tooted peavad väga atraktiivsed välja nägema. "Loomulikult peab sellele järgnema ka maitseelamus ja konkurentsivõimeline hind. Kuid see ongi Hagari väljakutseks neid kolme väärtust pakkuda," rääkis ta.
Valdkond on teadupärast väga hinnatundlik, eelkõige traditsioonilistes saiatoodetes, leiva puhul mängib palju rolli ka maitse ja harjumus, kookide ja tortide segmendis tuleb inimesi pidevalt üllatada ning pakkuda uusi tooteid, tuleb teada maitsetrende. Selleks panustab Hagar üha rohkem testidesse ja tarbija-uuringutesse. Silma hoitakse peal ka hetkel veel väikesel kuid kiiresti kasvavas mahetoodete nišis ehk mida nõutakse, sinna tekib ka pakkumine.
Firma laienemisplaane pärsib mõnevõrra heade spetsialistide nappus (Hagari tootmised asuvad Tapal ja Tamsalus), meeskonda on ettevõte laiendanud eelkõige müügi- ja tootearenduse vallas.
Hagari juhatuse esimehe Pirgit Grinkini sõnul on nad suurim kohalik tööandja, kelle töötajaskond on viimastel aastatel püsinud suhteliselt stabiilne. "Töötajate arvu hoiame optimaalsena, see on korrelatsioonis ettevõtte eesmärkidega. Tunnistan ausalt, et väga keeruline on leida häid spetsaliste väljaspool suurlinna. Seepärast olemegi pööranud suurt tähelepanu töötajate arengule ja karjääri võimalustele," rääkis ta.
Seotud lood
Hagari omaniku Peter Ingmani sõnul ei kasvanud pagaritööstus nii kiiresti, kui ta oleks soovinud ja ta leidis, et targem on ettevõte maha müüa.
Hagari juhi Aivar Tamme sõnul ei plaani ettevõte seoses tootmise ümberkolimisega kedagi koondada, vastupidi - ilmselt palgatakse talvel töötajaid hoopis juurde.
Hagar AS investeerib Tapal asuva tootmiskompleksi laiendamisse 750 tuhat eurot.
Hagari omanik Avo Kaasik kinnitas, et Ingmani osaluse abil tehakse Hagari kaubamärk tugevamaks ning selle nimega tooted turult ei kao.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.