Peaminister Andrus Ansip tunnistas ETV-le antud aastalõpu intervjuus, et autode käibemaksu temaatikat on käsitletud kiirustades ja need otsused vajaks paremaks muutmist.
Järgneb katke ETV intervjuust peaministriga, küsitlejaks Andres Kuusk.
Me võiksime panna aasta eelviimasel päeval diagnoosi koalitsiooni tervisele. Teie oma kabinetiliige on öelnud, et eelarve koostamise ajal oli patsient üsna kriitilises seisus.Ei siin ole küll tegemist patsiendiga. Selle kriitilise seisuga on nii, et see kordub ikka. Eelarveläbirääkimistest eelarveläbirääkimistesse. Alati on rahajagamise probleemid kõige tõsisemad probleemid ja kõige kuumemad teemad. Ei erinenud sel aastal see eelarve koostamine tavapärasest. Pingeline see oli, kuid lõpuks jõuti konsensuslikule kokkuleppele. Järgmise aasta eelarve on Eestile hea eelarve. Sotsiaalselt vastutustundlik eelarve ja tulevikku vaatav eelarve.
Aga kuidagi rabedalt ikkagi. Ka koalitsiooni sees olid mõned asjad läbi rääkimata. Autode käibemaksu või käbemaksu deklaratsiooni küsimus.Kõik kriitilised otsused langetatakse tavaliselt piiratud ajaressursi ja piiratud reaalsete ressursside tingimustes. See ei puuduta ainult eelarvekõnelusi, vaid absoluutselt kõiki eluvaldkondi. Nii ka autode käibemaksu temaatika või ka mõned muud temaatikad on käsitletud kiirustades ja need otsused vajavad kindlasti paremaks muutmist parlamendis. Selleks ju parlament olemas ongi.
Te ei ole öelnud näiteks rahandusministrile, et hea Jürgen, ära tee nii, sest see on Reformierakonna põhivalijate maailmavaate vastu?Ei ole kindlasti Reformierakonna põhivalijad need, kes otsiks maksuauke ja vaataks, kuidas saaks ise kaaskodanike maksudest rohkem kasu saada! Kindlasti on Reformierakonna põhivalijad ausad maksumaksjad ja nad ei mõtle sellele, kuidas tekitada maksuauke juurde.
Aga Te lubate, et sel korral räägitakse need asjad ettevõtjatega läbi?Jah. Läbirääkimisteks peaks olema piisav aega. Läbirääkimised ei saa tähendada seda, et need lõpevad tormilise aplausiga ja kõik kiidavad heaks. Kui küsimus puudutab maksuaukude likvideerimist, siis need, kes maksuauke kasutavad, ülimalt õnnelikud selle üle pole, et üks maksudest kõrvalehiilimise viis lõpetatakse ära.
Kas Reformierakond või koalitsioon on selles küsimuses ettevõtjatega vaenujalal?Sõltub ettevõtjatest. Ei saa kõiki ettevõtjaid käsitleda ühtviisi. Nendele ettevõtjatele, kes kasutavad autosid tõepoolest tootmissisendina, ei muutu mitte midagi.Kui üks eraisik maksab oma auto pealt käibemaksu ja ta ei saa mitte sentigi tagasi rehkendada, siis 5600 Eesti "ettevõtjat" kasutavad ettevõtet ainult selleks, et oma isiklikku elu ettevõtluse vormis makse optimeerides elada. See ei ole ausatele ettevõtjatele ega eraisikutele vastuvõetav. Sellised maksuaugud tuleb likvideerida. See on meie kõigi huvides.
Täispikka intervjuud vaata või loe
ERRi uudisteportaalist.
Seotud lood
Ametnikud ja riigikogulased peaksid oma isiklikud sõidud ametisõitudest eristama, arvab riigikogu sotsiaaldemokraadist liige Inara Luigas. Tema hinnangul ei ole kaugeltki loogiline, et tänases vaesuvas riigis on riigikogu liikmel võimalik soetada kõrgklassi auto, mis kuluhüvitistest kinni makstakse.
Kui Eestis kaoks sisendkäibemaksu maha arvutamise võimalus, nagu täna on Leedus, elavneks kasutatud autode turg, mis omakorda tõstaks Eesti autopargi vanust, ütles Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) pressiesindaja Rein Luik.
Valitsuse kavatsusel teha maksumuudatusi autode kasutamise osas on AMTELi arvates majandust tervikuna pärssiv mõju.
Rahandusministeerium saatis kooskõlastamiseks autode käibemaksu tagastamise piiramise täiendatud eelnõu.
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.