Te olete surnud ja peate tegema midagi tõeliselt eepilist, et ellu ärgata, oli TransferWise'i ühe asutaja Kristo Käärmanni soovitus tänasel Äripäeva Gaselli kongressil.
Gasellina iga kuu mitu korda kasvanud TransferWise laieneb nüüd Käärmanni sõnul umbes 20% kuus. Oma kogemuse põhjal jagas ta
Gaselli kongressil praegustele gasellidele soovitusi, kuidas oma ettevõttega edu saavutada.
1. Mõelge suurelt, aga tegelikult mõelge veel suuremalt. Käärmann kirjeldas, kuidas mõnd probleemi lahendades paneb ta oma mõtte kirja, läheb mõneks ajaks eemale, joob kohvi ja tuleb seejärel probleemi juurde tagasi: "Okei, Kristo, nüüd mõtle veel suuremalt!" Tema sõnul on see hea nipp, kuidas seada endale võimatuid eesmärke.
"Oleme kohas, kus tooted on hästi globaalsed. Meil ei ole Eesti iPhone ja Läti iPhone, vaid üks iPhone, mis töötab igal pool hästi. Selleks et teha järgmist maailma parimat asja, peab see olema vaksa võrra parem kui maailma parim," rääkis Käärmann. Ta tõi näiteks, kuidas maailmas on paar tuhat mobiilset rahakotti, mis on kõik sama head või natuke paremad kui PayPal, kuid keegi ei tea neist midagi ja nad ei jõua seetõttu kuigi kaugele.
Käärmann meenutas ka eilset
Äripäevale antud online-intervjuud, kus talt küsiti, kuidas teenida oma esimesed miljon eurot. "Mõtlesin, et niimoodi ei saa küll ühtegi ettevõtet alustada," ütles ta. Tema soovitus on selle asemel mõelda, kuidas inimeste elu ja maailma paremaks teha. Ta tõi näiteks Skype'i ostu, mille puhul sageli räägitakse, kui mitme miljardi eest see osteti. Käärmanni hinnangul tuleks selle asemel mõelda, kui palju see maailmale andis, et on võimalik teha odavaid videokõnesid.
2. Teil ei ole midagi kaotada. "Kui panete oma hinge ja raha sellesse, mida te teete, on suur oht, et te ei õnnestu ja mõne aasta pärast Äripäev kirjutab, et oli gasell, mis tahtis saada maailmakuulsaks, aga siis tegevjuht Mari keeras kõik tuksi. Mis siis! See ei ole asi mille pärast muretseda. Mujal maailmas ei huvita see kedagi."
Käärmann tõi võrdluseks Saksamaa, kus on väga vähe idufirmasid, sest seal ei ole inimesi, kes julgeksid riskida. Seal tähendab pankrot seda, et uut äri enam ei tehta. Samas USAs ei võta tema sõnul keegi ettevõtjat tõsiselt, kui ta ei ole kolme äri teinud. Investoriga jutule ei saa, kui ütled, et see on su esimene ettevõte. "Kui sa oled korra pankroti läbi teinud, midagi proovinud, on see okei," ütles Käärmann. Ta meenutas üht Apple'i tootearendajat, kes ütles, et idufirmad on sündinud ja surnud. "Te olete surnud ja peate tegema midagi tõeliselt eepilist, et ellu ärgata," pöördus Käärmann gasellide poole.
3. Minge sinna, kus on teie kliendid. Käärmann pidas seda soovitust natuke poliitiliselt ebakorrektseks, sest alles mõni aasta tagasi kutsuti Eestis talente koju. Tema hinnangul peaks aga ettevõtja paar aastat elama ja olema seal, kus on tema potentsiaalsed kliendid. Ainult nii saab ta õnnestuda.
"Videokõned on toredad, aga neist ei piisa selleks, et aru saada, milliseid pangasüsteeme jaapanlased kasutavad. Selleks tuleb sinna kohale minna ja natuke seal olema," märkis Käärmann.
Oma ettekande lõpetas ta tõdemusega, et gasell on hea olla: "Gasell olla on väga tore, eriti dinosarusute pargis. Kui teil endal gaselli ei ole, ühinege mõne jooksvaga: meil on 20 vaba töökohta."
Seotud lood
Äripäeva Gaselli TOPi kõige kiirem kasumikasvataja soovitab hoida fookus kitsas ja teha tööd konkurentidest paremini, siis panevad ka kliendid seda tähele. Nende majanduslik edu on selle tõestuseks.
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse juht Taavi Laur kummutas täna Gaselli kongressil levinud kujutluse EASist kui vaid pelgast rahajagajast.
Ettevõtja Jüri Mõis märkis Äripäeva Gaselli kongressil, et parimaks ettevõttest väljumise käiguks on IPO, lisaks teeb see ka veel rikkaks.
Toiduainetööstus võiks kokku leppida, et kõikide toodete hindu tõstetakse 20%, kuid siis peaksid ka palgad sama palju tõusma, leidis Mati Vetevool.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.