• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,86
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,86
  • 14.04.14, 17:53
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Salatsevad valimiste rahast rääkides

Erakonnad ei soovi avaldada europarlamendi valimiskampaania eelarvet. Ainsana riigikogu parteidest ei tee kampaania maksumusest saladust sotsiaaldemokraadid.
IRLi nimekirjas europarlamenti kandideeriv Eerik-Niiles Kross ei soovinud erakonna kampaania maksumust välja öelda. "Ma ei julge praegu kindlat summat öelda. Ma pole kindel, kas tohimegi seda teha, võib-olla reklaamiagentuuridele ei sobigi see," ütles Kross, lisades, et tema arvates on lepingutes konfidentsiaalsusklausel.
Kross lisas, et enne valimiste lõppu ei taheta eelarvet avalikustada konkurentide uudishimulike pilkude pärast. "Mõeldakse, et enne lahingut pole mõtet reservi suurust välja öelda, konkurendid vaatavad, kes kui palju kulutab," selgitas ta. Kross lisas, et raha kulub igal juhul, kuid erakond üritab kampaaniat ajada siiski nii mõistlikult, kui võimalik.
Peljatakse konkurente
Samuti IRLi nimekirjas europarlamendi kohta püüdva Anvar Samosti sõnul oleks mõtlematu kampaania käigus planeeritut eelarvet avalikustada. "Ka konkurendid loevad Äripäeva. See pole info, mida jagama hakata," ütles ta. Samosti sõnul deklaleeritakse niikuinii kampaania maksumus ausalt pärast valimisi valimiskomisjonis, nii nagu peab. 
"IRLi eelarve ei ole müstiline summa ega Eesti mõistes suur raha," ütles Samost. IRLi kampaaniajuht on tema sõnul erakonna peasekretär Tiit Riisalo, Samosti isiklik kampaaniajuht aga Postimehe endine turundus- ja arendusjuht Jaanus Lillenberg.  Kampaania rahastamine käib Samosti ütlust mööda täielikult IRLi kaudu. "Küsige neid asju Riisalo käest, mina olen kandidaat ja ei tegele raha poolega,"  märkis ta. Riisalo Äripäeva päringutele ei vastanud.
Reformierakonna europarlamendi valimiste kampaaniajuht Annika Arras keeldus kampaania maksumust välja ütlemast. "Poliitilised kampaaniad vajavad tihtipeale operatiivseid muutuseid, seega ei taha ma seda öelda," ütles Arras.
Samuti ei tahtnud Arras avalikustada, milliseid lepinguid on Reformierakond praeguseks kampaania jaoks sõlminud. "Kõik on alles töös, me ei ole midagi konkreetset planeerinudki,"  märkis ta. "Arvestades kui muutuv kõik on, jään selle juurde, et kindel summa ilmneb alles kampaania lõpus." Arras lisas, et Reformierakonna kandidaatide isiklik panus kampaaniasse on igaühe enda otsustada. 
Sotsid ei salatse
Sotsiaaldemokraatliku erakonna (SDE) europarlamendi valimiste kampaaniajuht Tarvo Sarmet ei näe planeeritava eelarve avalikustamises probleemi. "Saladusi pole, kõik on korrektne," ütles ta. SDE on kampaaniaks planeerinud 300 000 eurot, millele lisandub kandidaatide isiklik panus, mis selgub kampaania käigus. 
Sarmeti sõnul paneb SDE valimiskampaania sõnumid ja plaanid paika kampaaniatoimkond, mis tegutseb erakonna esimehe Sven Mikseri ja tema kui kampaaniajuhi eestvedamisel. Koostööd tehakse reklaamiagentuuri Mediapool Vizeumiga. Kokku on kutsutud ka SDE vajaduste põhjal kokku kutsutud projektimeeskond, kelle nimesid kokkulepetest tulenevalt Sarmet ei avalikusta.
Sarmeti andmetel on igal kandidaadil ka isiklik vabatahtlik abiline, kes tegeleb kandidaadi personaalse kampaaniaga. "Kandidaadid panustavad kampaaniasse nii oma aega kui ka raha," märkis Sarmet. Isiklik raha kulub näiteks sõidukulude, personaalsete trükiste ja sotsiaalmeedia kasutamise peale.
Rahastamine annetuste kaudu
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna esimehe Mart Helme sõnul on nende kampaania eelarveks umbes 25-30 000 eurot.  "See on summa, mis meil on praegu olemas, kuid eks seda tilgub veel juurde," märkis Helme. Rahastamine toimub peamiselt annetustest ja liikmemaksudest, aga ka kandidaatide isiklikust panusest.
"Olen võrrelnud, et kui riigikogu erakonnad, kes on endale määranud väga prisked ülalpidamise rahad, saavad laustuld anda, siis meie peame olema täpsuskütid, snaiprid" ütles Helme. "Me ei saa raisata."
Helme sõnul pole Eesti Konservatiivne Rahvaerakond küll riigikogu parteidega võimelised võistlema, kuid sellegipoolest usub ta, et  nad suudavad teha tugeva kampaania. "Raha pole palju, aga me pole ju ka päris käpuli," ütles Helme. Näiteks on konservatiivne rahvaerakond Helme sõnul ainuke väike partei, kes esitas europarlamendi valimistele täispika nimekirja. "See läks meil maksma 22 000 eurot. See on meil makstud ja see kampaaniakulude hulka ei kuulu, vaid oli eraldi väljaminek," märkis Helme.
Eesti Iseseisvuspartei esimehe Vello Leito sõnul rahastatakse erakonna valimiskampaaniat peamiselt annetustest, kuid praeguseks pole veel ühtegi konkreetset eelarvet ega ka kampaaniaplaani moodustatud.
Autor: Eliisa Matsalu, Harry Tuul

Seotud lood

Uudised
  • 21.05.14, 11:24
Indrek Tarand: kurjuse jõud taanduvad minu ees
Europarlamendi valmistel osalev Indrek Tarand märkis kohtumisel Eesti Ekspressi ajakirjanikega Keskerakonna peokohana tuntud Meritoni hotellis, et enam see erakond oma pidusid seal ei pea, sest tal on õnnestunud nad välja süüa.
Uudised
  • 15.04.14, 11:41
Rohelised: sisutuid plakateid me ei kleebi
Eestimaa Rohelised kavatsevad europarlamendi valimiskampaanias keskenduda sisulistele selgitustele, plakatikleepimine jäetakse ära, teatas erakonna esimees Aleksander Laane.
Uudised
  • 15.04.14, 10:05
Keskerakond tõmbas kampaaniakulud koomale
Keskerakonna tänavune europarlamendi kampaania tuleb oluliselt odavam kui 2009. aastal, mil valimistele kulutati üle 600 000 euro, teatas erakonna peasekretär Priit Toobal.
Uudised
  • 17.04.14, 13:58
Parteide kulud said avalikuks
Nii IRL, Keskerakond kui sotsiaaldemokraadid loodavad eurovalimistel saada kaks mandaati. Parteid plaanivad kampaaniale kulutada 200 000 kuni 300 000 eurot, vahendasid ERRi raadiouudised.
  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele