Esialgsetel hinnangutel võitis Prantsusmaal Euroopa Parlamendi valimised Marine Le Peni juhitud paremäärmuslik Rahvusrinne.
Parteile on see läbi aegade esimene üleriigiliste valimiste võit, vahendab agentuur Bloomberg.
Lävepakuküsitluste järgi sai Le Peni partei 25% valijate toetuse. Teiseks tuli Prantsusmaa endise presidendi Nicolas Sarkozy parempoolne UMP 20,3%-21%ga ja võimul olev Sotsialistide partei sai vaid 14-15% häältest.
"30 aastat pärast poliitikaareenile ilmumist on Rahvusrinne esmakordselt valimisi võitmas," kommenteeris arvamusuuringute firma Ifop juht Frederic Dabi. "Partei strateegia teha endast valijatele vastuvõetav alternatiiv on edukaks osutunud."
2009. a Euroopa Parlamendi valimistel sai Prantsusmaa Rahvusrinne 6% häältest. Seekordsetel valimistel kasvatas partei toetust kasvav rahulolematus kõrge tööpuudusega ning viimased kaks aastat paigal tammunud majandus.
Partei loosung valimistel oli "Jah Prantsusmaale, ei Brüsselile". Partei valimisprogramm näeb ette Prantsuse frangi uuesti kasutusele võtmise, vabakaubanduskõneluste katkestamise USAga ja riigipiiride taastamise.
Ifopi hinnangul oli valimistel osalemise protsent 41%.
"Prantsusmaa on usalduskriisis ja me peame sellest üle saama," ütles Prantsusmaa peaminister Manuel Valls tänases telepöördumises. "Teiste tagasi tõrjumine ei ole prantslastele omane ja see ei ole pilt, mida me tahame muule maailmale Prantsusmaast jätta." Peaministri sõnul on valimistulemus šokk.
"Suveräänne rahvas on selgelt oma arvamuse öelnud," ütles Marine Le Pen. "Suveräänne rahvas on öelnud, et tahab oma tuleviku ohjad tagasi enda kätte võtta. Nad ei taha, et nende üle valitsevad mere taga tehtud otsused, mida nemad pole ei valinud ega hääletanud. Nad on andnud meile tohutu vastutuse asuda nende tänaseid valikuid ellu viima."
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Euroopa Parlamendi valimistel oli kõige enam neid, kes valimistel ei osalenud, Kesk- ja Ida-Euroopa liikmesriikides.
Eilsetel Euroopa Parlamendi valimistel kogusid üle Euroopa suure toetuse populistlikud ja euroskeptilised/ELi vastased parteid.
Kuula uue turundussarja esimest saadet
Uue saatesarja „Password” avasaates sukeldume emotsionaalse turunduse maailma ning analüüsime, miks emotsioonid mängivad reklaamis ja meedias tihti ratsionaalsest lähenemisest suuremat rolli.