• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 12.09.14, 17:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ehitusmaterjaliturul raske kasvada

Sarnaselt ehitusvaldkonnaga aitavad Eesti ehitusmaterjalitootjatel käivet teha eelmise perioodi euroraha lõppemisel peamiselt elamuehitus ja eratellimused.
“2012. ja 2013. aastal oli teine poolaasta hästi tugev ja on kahtlane, kas sel aastal ehitus suudab sama tempot hoida," ütles Kunda Nordici juht Meelis Einstein.
  • “2012. ja 2013. aastal oli teine poolaasta hästi tugev ja on kahtlane, kas sel aastal ehitus suudab sama tempot hoida," ütles Kunda Nordici juht Meelis Einstein. Foto: Indrek Susi
Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu juhi ja Kunda Nordic Tsement ASi tegevdirektori Meelis Einsteini sõnul on nende müügimahud üldiselt veidi kasvanud või eelmise aasta tasemele jäänud, tooterühmade vahel on erinevused aga päris suured. “Ega eriti suuri muudatusi pole märgata,” ütles Einstein. Suurema kasvuga on tema sõnul näiteks sillutuskivide ja betoonelemendi müük. “Selgelt on näha, et infrastruktuuri ehitus on vähenenud ja elamuehitus on kasvanud. See on toonud endaga kaasa väiksemad ja keerulisemad objektid, aga hinnad on surve all ja pole vastavat arengut teinud," lisas ta.“2012 ja 2013 oli teine poolaasta hästi tugev ja on kahtlane, kas sel aastal ehitus suudab sama tempot hoida," ütles Kunda Nordici juht. Tema sõnul sõltub see palju ka ilmadest. "Kui on pikalt soe, saab rohkem ehitada," lisas ta.Einsteini sõnul on nende positsioon turul kindel. “Me oleme samuti kaheksa kuuga eelmise aasta tasemel," rääkis Einstein ja lisas, et see vastab ka ettevõtte eelarvele. “Oli teada, et Euroopa Liidu raha kasutuses on seoses uue perioodi algusega märgatav langus," selgitas ta. “Nüüd on näha, et eraehituse tõus on seda auku vähemalt osaliselt kompenseerinud," ütles Einstein ja lisas, et nende puhul tuleb eksport veidi suurem kui eelmisel aastal.Rohkem eksporti. Ehitusmaterjalide tootjade liidu juhina väljendas Einstein lootust, et liidu ettevõtted kokku suudavad aasta lõpuks väikest kasvu näidata. “See on siiski päris suur väljakutse, kuna ehitajad prognoosivad koduturul langust. Jääb üle eksporti suurendada, aga kui näiteks uudiseid vaatad, siis egas meie naabermaadest palju positiivset ei kuule," tunnistas ta.Einstein prognoosis, et poole aastaga, mille sisse jääb ka talv, midagi oluliselt ei muutu. Kui läheb hästi, jääb eelmise aasta tasemele. “Positiivsemad ootused on 2015 teise poolaasta kohta, mil Euroopa Liidu finantseerimine peaks uuesti reaalselt n-ö tööle hakkama," lisas ta. Samas nentis Einstein, et prognoose on võimalik teha vaid tavapärase äritegevuse tingimustes. Praeguses keerulises ja pingelises olukorras tuleb mõelda ka plaan B ja C peale.Nordkalk ei näe tõusu. “Meie poolt vaadates tõusust üldiselt rääkida ei saa," ütles Nordkalk ASi tegevdirektor ja juhatuse esimees Andres Rammul. “Oleme eelkõige ehitusmaterjalide tootjatele materjali tootjad," selgitas ta.“Kuna tarnime oma toodangut erinevatele tööstustele, on pilt üsna erinev," jätkas Rammul, lisades, et ehitusmaterjalide tööstuse tarned on sarnased eelmise aastaga. “Väetisetööstusel läheb hästi ja meie toore on nõutud," rääkis ta. Rammuli sõnul tuleb kõige suurem tagasilöök metallitööstuselt lähinaabritelt Lätis ja Soomes, mis mõjutab enim ka Nordkalki selle aasta tulemust. Ta lisas, et keskkonna puhastamiseks mineva toodangu osa kasvab.Kogused, mida Nordkalk tarnib seinamatejalide tootjatele, ei ole Rammuli sõnul kasvanud. Samas kuivsegude poolel tundub nõudlust olevat. “Meie toodete turul on konkurents kasvanud, eelkõige just naaberturgude suhtelise nõrkuse tõttu," sõnas ta.“Ootame kuue kuu perspektiivis ja ka aasta osas taastumist just metallitööstuses ja seeläbi ka oma tulemuse paranemist. Teistes harudes erilist tõusu ei oota," prognoosis Rammul.Tootjad ootavad. OÜ Rakvere Betoon juhatuse liige Valdur Soppe arvas, et aasta lõpp ja tuleva aasta algus saavad olema rasked. “Turg on aeglustunud," ütles ta. “Meie ehitused toetuvad väga paljult välisrahale – ja seda praegu ei ole. Kõik ootavad," rääkis Soppe, lisades, et ­Lääne-Virumaal on eriti suur tagasiminek kaubabetoonil.Soppe sõnul on Eesti turul praegu suurenenud seina­elementide vajadus. Võrreldes eelmise aastaga on Rakvere Betoonil tänavu raskusi kaubabetooni müügiga. Raudbetoonelementide müügiga on ettevõte väikeses plussis.ASi E-Betoonelement juhataja Vaido Leoski sõnul on ehitusmaterjalide turu tendentsiks teises kvartalis olnud ekspordimahtude kasvu pidurdumine.  Leoski teatel on betoonelementide turul eksport oluliselt kahanenud, mis on ohumärk lähiaja arenguid silmas pidades. “Soome ehitusturg on nõrk ning hinnasurve on selgelt allapoole," lisas ta. “Järgmise aastal karmistuvad kütusenõuded laevatranspordil, mis omakorda tõstab kulutaset ekspordil," selgitas Leosk.Kasv siseturult. Siiski arvas E-Betoonelemendi juhataja, et üldises plaanis läheb ehitusmaterjalitootjatel tõusvas joones. ”Kasv on tulnud eelkõige sisemaise turu arvel,” sõnas Leosk, kelle sõnul on kohalikul turul olnud kasv uute eluhoonete ehituse alustamisel, mis on positiivselt mõjunud eelkõige betoonelemendi tootjatele, sealhulgas E-Betoonelemendile.Poole aasta perspektiivis sõltub Leoski sõnul betoonelementide turg paljuski uute projektide algusest Eestis. “Uute elamute alustused ilmselt pidurduvad ja ka mitteeluhoonete suurprojektide ehitamise otsused on visad tulema," ütles ta ja lisas, et aasta lõikes näeb ta betoonelementide turu kasvupotentsiaali eelkõige ekspordi osas.KOMMENTAARErilist kasvu ei oota Peeter Peedomaa, Peetri Puit OÜ omanikPeetri Puidu 2013. aasta heade tulemuste peamine põhjus oli see, et realiseerisime eelmisel aastal Tallinnas Tondiraba Jäähalli liimpuitkonstruktsoonide suurprojekti. Samuti suutsime suurendada müügimahtusid Saksamaale ja Prantsusmaale. Uusi eksportturge küll juurde tulnud ei ole, meie peamine ekspordimaa on ikka Saksamaa, millele järgnevad Prantsusmaa, Hispaania, Läti, Leedu ning Soome. Meie ekspordi osakaal on ca 60%.Sellel aastal oleme investeerinud ristkihiga liimpuitpaneelide ehk CLT-tehnoloogiasse ning teeme algust paneelide tootmisega käesoleva aasta oktoobris. Lisaks on meil järgnevaks paariks aastaks suured investeerimisplaanid.Käesolev aasta on siiani jooksnud samas tempos kui eelmine, kuid võib siiski perioodi lõpuks tulla natuke tagasihoidlikum kui 2013.Venemaa sanktsioonidega seonduv ei ole meid siiani mõjutanud, kuid oleme arvestanud siiski sellega, et see mõju kaudselt teatud määral ja mingil ajal jõuab ka meieni.2015. aasta tuleb kõigi prognooside kohaselt küllaltki muutlik ja tagasihoidlik ning erilist kasvu me järgmiseks aastaks ei prognoosi.Eristuvad odava otsijad ja endale ehitajad Tõnu Pilvik, Paroc ASi turundusjuhtKui esimesel poolaastal näitasid ilmselt kõik ehitusmaterjalide tootjad/müüjad märkimisväärseid tõusunumbreid, siis teisel poolaastal on hoog pidurdunud, kuigi endiselt ollakse eelmise aastaga võrreldes selgelt plussi poolel.Soojustusmaterjalide ostjate puhul eristuvad selgelt ühelt poolt võimalikku madalaimat hinda otsivad arendajad ning teisalt tellija ees vastutust tundvad või endale ehitavad kvaliteetse toote nõutajad.Paroc on end selgelt viimati nimetatud toodete pakkujana positsioneerinud ning see on ka ennast õigustanud, kuna katame Eesti vajadusest (mineraalvilla turust) julgelt üle kolmandiku.Kindlasti prognoosime ehitussektori käivete mõningast kahanemist nii lühemas kui ka pikemas perspektiivis.Kliendid ootavad paremaid lahendusi Helena Randoja, Lasita Aken ASi tegevdirektorKäesolev aasta on meile olnud väga raske, kuid samas ka innovaatiline ja inspireeriv. Raske sõna otseses mõttes, sest meil on olnud väga palju objekte, kus on suured ja kaalult ülirasked aknad.Selgelt eristub turul see, et ehitatakse palju kortermaju ning sõltuvalt lõpptellija huvist tellitakse väga palju ka energiasäästlikke lahendusi. Trendina võib välja tuua puit-alumiiniumakende osakaalu märgatava kasvu, nii moodustab see käesoleval aastal meie tooteportfellist juba ca 70% ja päringute põhjal saab teha järelduse, et trend jätkub.Kõige tüüpilisem toode, mida turg täna vajab, on 78 profiiliga puit või puit-alumiinium toode, milles on kahe energiasäästuklaasiga kolmekordne klaaspakett. Kasvanud on eriti soojapidava 92 profiiliga toodete osakaal ja oluliselt vähenenud 68 profiiliga toodete hulk. Seega võib teha järelduse: turg nõuab soojapidavaid tooteid ja on vastuvõtlik eksklusiivsetele lahendustele.Sel hooajal oleme testinud oma tooteid nii soojapidavuse kui ka keskkonna ja tulepüsivuse katsetel. Tulemused on suurepärased ja võime kindlalt väita, et meie tooted vastavad ka passiivmaja akende nõuetele.Aknatootjate hooaeg hakkab raugema aasta eelviimasel kuul ja seetõttu on väga spekulatiivne teha prognoosi järgmiseks kuueks kuuks. Väga suurt rolli mängib siin ka talve- ja lähipoliitilisest olukorrast tingitud majandus­kliima. Sellest lähtuvalt on Lasita Akna peamine eesmärk järgmisel aastal otse­ekspordi mahu oluline kasvatamine.Selleks, et akende turul konkurentsis püsida, tuleb investeerida – uutesse seadmetesse, uutesse toodetesse. Turunõudlus muutub koos uuenduslike aknatootjatega.On väga hea tõdeda, et kliendid, arhitektid ja projekteerijad märkavad uute toodete turule tulemist ja järjest enam soovitakse saada parimaid lahendusi. Läbi selle kujundatakse turul ka trendid.ÜKS KÜSIMUSMida teete võrreldes konkurentidega teisiti, et kiiremini kasvada?Jüri Kaleviste, ASi Saku Metall Uksetehase juhatajaTuleb tagada kiire teenindus, õigeaegne tarne ja kvaliteet – see annab usaldusväärsuse ja tagab tellimused.Peep Siimon, Weckman Eesti juhatajaAlati ei ole eesmärk kiiremini kasvada. Eesmärk võib olla ka lihtsalt oma sektoris n-ö tarbijate hea teenindamine. Weckman on keskendunud klientidele, kes vajavad laia tootevalikut, kvaliteetseid materjale ja head klienditeenust. Loodetavasti selliste klientide hulk kasvab – siis on ka meie kasv võimalik.Elari Kivisoo, Ritsu ASi tegevjuhtRitsu AS on kogu 23aastase tegevusperioodi jooksul lähtunud põhimõttest, et me peame oma klientidele pidevalt pakkuma midagi uut ja pakkuma midagi teistsugust ning paremat, kui on turul täna saadaolev. Meil on oma masinaehituse ja tehnoloogia arenduse osakond, kus head inimesed päevast päeva selle nimel tööd teevad. Tänases turuolukorras ei saa olla pelgalt nn parima hinna ja kvaliteedi suhte pakkuja – eriti, kui me räägime ehituse ja puitmajade tootmise valdkondadest – oluline on teha asju paremini, kui on turu keskmine tase, luua kliendile rohkem väärtust ning seeläbi on võimalik ka edu saavutada.AS Ritsu on viimase 2–3 aastaga juurutanud uue tootena väikepaneelmajade tehnoloogia, millega tulime turule ca kaks aastat tagasi ja mille arendusega oleme tänaseni pidevalt ka tegelenud. Lisaks sellele on meil käesoleval hetkel väljatöötamisel tootmisliin uut tüüpi masintoodetava palkmaja nurgatapi valmistamiseks. Nurgatapp on täna meil patenteeritud lisaks Eestile ka Lätis, Leedus ja Soomes. Selle tootega loodame turul olla järgmise aasta keskpaigas.Dmitri Steblevski, RehPol ASi müügijuhtMeil ei ole plaani kasvada. Areneda küll.Martin Talts, KMT Prefab juhatuse liigeEi saa ega taha väita, et konkurendid seda ei tee, kuid oleme võrreldes paari eelneva aastaga efektiivsemad. Oleme suutnud rohkem müüa, vähendada töötajate arvu tooteühiku kohta ja parandada planeerimist. Seetõttu kasvab müügitulu sel aastal üle 30% ja seda tööjõu piiratud saadavuse kiuste.Tiit Kolk, ASi Repo Vabrikud tegevjuhtPüüame toota ja müüa nutikamalt.Aleksandr Pevzner, Alistron omanikVõrreldes konkurentidega katsume alati aru saada, mida tellijale on tegelikult vaja, aga mitte teha seda, mida ta küsib. Ja olla odavam kui teised. 

Seotud lood

Uudised
  • 01.05.17, 16:30
Paroci käive ja kasum Eestis tõusid
Kivivilla müüva Soome ettevõtte Paroci käive ja kasum Eestis tõusid. Kasvu tagas edukas müük Eesti puitmajade tehastele.
Uudised
  • 12.09.14, 16:41
TOP: Paremate kasum üle miljoni
Ehitusmaterjalide tootjate 20 suurema kasumiga ettevõtet teenisid mullu vähemalt miljon eurot, esikolmikusse murdmiseks tuli ületada 6,5 miljoni eurose ärikasumi piir.
Uudised
  • 12.09.14, 14:27
Vaata parimaid ehitusmaterjalide tootjaid
Eesti ehitusmaterjaliturul aitavad tootjatel teha käivet elamuehitus ja eratellimused, selgub värskest Äripäeva edetabelist.
Uudised
  • 12.09.14, 16:02
TOP: parima käive ligi 100 mln eurot
Eurorahade lõppemise järel on ehitusmaterjalide tootjatest suurima käibega Henkel Makroflex 98,1 miljoni euroga, selgub Äripäeva edetabelist.
  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele