Keskerakond kulutas eelmiste kohalike valimiste ajal enda reklaamimiseks ligikaudu 337 000 eurot Tallinna linnaeelarvest. Erakond kombeid muuta ei kavatse, lastes linnaelanikel endiselt kinni maksta ka oma jõulutervitused ja muud reklaamid.
- Tallinna linnapea Edgar Savisaar Foto: Andres Haabu
Riigikontroll avaldas eile auditi, milles analüüsis 15 kohaliku omavalitsuse teavitustegevuse kulusid aastatel 2012-2013, et välja selgitada, kas erakonnad on kohalike omavalitsuste rahade eest endale reklaami teinud. Auditist selgus, et probleemseim omavalitsus on Tallinna linn, kus on Keskerakond enda reklaamimiseks kulutanud ligikaudu 337 000 eurot linnaeelarvest.
Riigikontrolli auditijuht Tambert Drelli sõnul kulutas Keskerakond 2013. aasta kohalike omavalitsuste valimiste eel enim raha kampaaniale sellest, kuidas Tallinn on kõikidele linna lasteaedadele uued mänguväljakud teinud. Tavalise sündmuse kohta kulutati Drelli sõnul vägagi palju raha – plakatid läksid maksma 16 330 eurot, samateemaline videoklipp aga koguni üle 105 000 euro.
Tallinna maratoni videoklipp, kus Tallinna linnapea Edgar Savisaar kutsus rahvast treenima, läks linnale maksma üle 86 000 euro. Kuigi linn väidab, et tegu oli avalikkusse teadlikkuse tõstmiseks mõeldud teavitus, avaldati videoklipp just enne 2013. aasta kohalike omavalitsuste valimisi. „Samasugust reklaami ei peetud vajalikuks teha näiteks aastatel 2012 ja 2014, kuigi maraton toimus ka siis,“ ütles Drell.
Keskerakond jätkas ka eelmisel aastal enda reklaamimist linna kulul. Kui Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjonile (ERJK) esitatavatest kuluaruannetest selgus, et möödunud aasta neljanda kvartali tele- ja raadioreklaamide eest käisid teised erakonnad välja 36 000 – 187 000 eurot, siis Keskerakonnal ei kulunud selleks sentigi. Ometigi maksis Tallinna linna jõulutervitus, kus linnapea Edgar Savisaar oma uisuoskusi näitab ja Keskerakonna hästi tehtud tööd kiidab, tegemine 35 000 eurot, millele lisandus Delfi andmetel 72 000 eurot reklaami näitamiseks kulunud tasusid.
Tasub teada
Erakondade reklaamikulud 2014. aasta IV kvartalis
Tele- ja raadioreklaamid
Isamaa ja Res Publica Liit 187 238 eurot
Reformierakond 61 801 eurot
Sotsiaaldemokraatlik Erakond 36 479 eurot
Keskerakond 0 eurot
Allikas: ERJK
Ammu teada vargus
Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni (ERJK) aseesimees Kaarel Tarand ütles, et tegelikult ei üllata Keskerakonna rahakulutamine kedagi. „Kodanike terve mõistus on ammu jõudnud järeldusele, et see on vale,“ märkis ta. Paraku on Tarandi sõnul nii mitmeid nüansse, mis takistavad ERJKil erakondade tegevust kõikide nurkade pealt vaadata. „Saame vaadata vaid seda, et omavalitsus maksis ja erakond sai kasu. Selline käitumine on vale ja erakond peab raha tagasi maksma,“ rääkis Tarand.
Tarand ütles, et Keskerakonna reklaamimine Tallinna kulul on vargus päise päeva ajal, mida valijad mingil põhjusel pole suutnud ära hoida. Samuti pole tema sõnul neil erakondadel, kes on Keskerakonnaga Tallinna võimu pärast võistelnud, olnud piisavalt ei huvi ega tahet olukorda muuta. „Teatud mõttes on teised erakonnad seda isegi nautinud, sest see on neile kasulik tundunud. Mustal taustal näevad ka kõik hallid päris valged välja,“ ütles ta.
Ta lisas, et riigikontroll tegi oma auditiga samad järeldused, mida ERJK on teinud – omavalitsuste raha kasutamine enese reklaamimiseks on vale ja nii ei tohi teha. „Teadupärast on ka riigikontroll vaid soovituslik organ, kelle järeldustega ei järgne auditeeritavale ühtegi kohustust ega trahvi,“ ütles ta. Tarandi sõnul tuleks muidugi muuta nii erakondade seadust, ent kuna Riigikogus istuvad erakondade liikmed, ei taheta muudatusi eriti edukalt vastu võtta. „Iseennast on ikka raske reguleerida,“ märkis ta.
Tasub teada
Keskerakonna poliitreklaamina kasutatud teavituskampaaniad
Tallinna linnaeelarvest oli rahastatud kokku 11 teavitust, mida võis mõista poliitikute või erakonna valimisreklaamina. Kokku kulus valimisreklaamina mõjunud teavitustele ca 337 000 eurot linnaraha.
Plakatid:
1. Priit Kutseri plakat (€ 1397),
2. K. Tammemägi plakat (€ 269),
3. Hiiu staadioni plakat (€ 11929),
4. Plakatid uute lasteaedade, lasteaiakohtade ja mänguväljakute loomisest (€ 16330)
Teleklipid:
1. Tallinna maratoni videoklipp (€ 86126)
2. Videoklipp E. Savisaare isikus edastatud kutsega tulla valima (€ 9650)
3. Tallinna lasteaedade mänguväljakute videoklipp (€ 105606)
4. Videoklipp Tallinna teenustest eakatele (€ 101758)
5. Videoklipp valgusfooriga ja kutsega tulla valima (€ 4158)
6. Videoklipp elanike rahulolu uuringu tulemustest Tallinna TV-s (€ maksumus ei ole teada)
7. Videoklipp korruptsioonisüütegude statistika kohta Tallinna TV-s (€ maksumus ei ole teada)
Allikas: Riigikontroll
Sponsor taunib
Möödunud kevadel Keskerakonnale 12 000 eurot annetanud Kreenholmi omaniku Mats Gabrielssoni sõnul on linnakassast propaganda tasumine väga vale tegu. „See raha kuulub inimestele,“ ütles ta. Gabrielssoni sõnul peaksid erakonnad enda reklaamimiseks kasutama siiski annetusi ja omavahendeid. Ta lisas, et toetas Keskerakonda vaid põhjusel, et see oli kõikidest parteidest ainuke, kes tõstatas Narva integratsiooni probleemi olulisuse. „Kui mõni teine erakond samuti Ida-Virumaa probleemidele keskenduks, toetaksin ka neid,“ ütles ta.
Erinevaid erakondi mitmel korral toetanud suurettevõtja Hillar Teder ütles, et temal pole mahti erakondade rahasaamise ja –kasutamise üle pead vaevata. „Miks ma peaksin üldse mõtlema selle peale, mida riigikontroll kuskil avaldab?“ küsis ta.
Tallinna linnavalitsus ei näe eksimust
Tallinna linnavalitsus teatas, et Tallinn pole riigikontrolli välja toodud teavitustega seadust rikkunud. Nende teatel sisaldasid reklaamid avalikes huvides ja linna ülesannetega seotud teavet. Lisaks sellele viitas Tallinna linnavalitsus enda tellitud eksperdiarvamusele, ms kinnitasid linna seisukohti ja heitis riigikontrollile ette, et nende eskperdiarvamusi auditis ei arvestatud.
Riigikontroll tuvastas auditi kontekstis ühe poliitilise sõnumiga teavituse samuti Tartu linnas, milleks oli Tartu Mill Triathloni reklaam Reformierakonna liikme Urmas Kruusega. Drelli sõnul ei saa väita, et Tartu triatloni plakati oleks otseselt tellinud Tartu linn. Linn toetas rahaliselt ürituse korraldanud MTÜ-d ja viimane otsustas väidetavalt iseseisvalt, kas ja millise kujundusega plakateid ürituse reklaamimiseks kasutada. Linna toetus MTÜ-le oli 12 500 eurot. Plakati kulud olid MTÜ väitel 458 eurot. Urmas Kruuse, keda plakatil kujutati, on selles summas kulud MTÜ-le praeguseks hüvitanud.
Seotud lood
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Viimased uudised
Õigusruum ja ärikultuur riigis on euroopalik
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele