Mitmel rindel rabav miljonär Jana Tool tunnistab, et on aastate jooksul paiksemaks ja rahulikumaks jäänud. “Kui enam õigel ajal magama ei lähe, on jama majas,” ütleb ta.
- Mööbliäri Inside OÜ omanik ja Äripäeva rikaste edetabelisse kuuluv Jana Tool andis Ärpäeva ajakirjanikule intervjuu, istudes Itaalias disainitud 5865 eurot maksvas tugitoolis. Foto: Eiko Kink
Kes on kes?
Jana ToolSündinud 10.07.1964 Rakveres.Lõpetanud Rakvere II Keskkooli, õppinud Tallinna majandustehnikumis programmeerimist.Omanik kinnisvarafirmas AS Ressaks, mööblifirmas Inside OÜ.Osanik firmas Foxtest, mis omab lasteriiete kauplust Jacadi.Kuulub ka oma poja Steven Tooli kinnisvarafirma Viatrade Group juhatusse.
Homme ilmuvas
Äripäeva rikaste edetabelis on Jana Tool 285. kohal. Äripäev hindab tema vara väärtuseks 9,2 miljonit eurot.
Jana Tool (51) istub intervjuu ajaks oma mööbliäri Inside OÜ salongis 5865 eurot maksvasse tugitooli. “Miks te minust siiski üldse kirjutada tahate?” küsib ta esimese asjana ettevaatlikult. Ent juba mõne aja pärast viskab vasaku jala üle parema põlve ja loetleb uhkelt oma tegevusalad üle: sisekujundus, mööbliäri, lasteriiete ja Itaalia gurmeetoiduainete müük, kinnisvara.
Jana tõdeb, et kuulsa ärimehe Toomas Tooli eksnaisena pannakse teda tihtipeale mehega ühte patta. “Need, kes mind ei tunne, samastavad mind ikka Toomasega ja ütlevad, et küll need Toolid on ikka õudsed,” lausub ta ja lisab, et on mõelnud ka nimevahetuse peale, aga on sellest loobunud, sest head valikut ei ole. “Neiupõlvenimi on vene nimi ja uue mehe nimi hiina oma. Raske valik!” naerab Jana.
Turumüüjast miljonäriks
Jana peab end sündinud ettevõtjaks ja nimetab end ebaõnnestunud näitlejaks. “Olin lapsena kogu aeg väga aktiivne, tahtsin esineda ja palju tähelepanu,” meenutab ta. Päev oli korras, kui Jana sai kooli ees luuletust lugeda. Kui aga koolivõistlustel salgaülemaks ei saanud, oli tüdruk löödud.
Esimene kokkupuude äriga oli suviti Venemaal Volga jõe ääres, kus Jana käis hommikuti vanaemaga turul puuvilju müümas. “Vanaema saatis mind esimese asjana teiste müüjate käest uurima, mis hinnad viljadel on, ja siis panime saadud info järgi enda toodetele sildi külge,” sõnab ta. Vastutasuks sai Jana vanaemalt ühe rubla turupäeva eest.
Kinnisvara toob leiva lauale
Kuigi Jana võiks ärivaldkondade rohkuses konkureerida Hunt Kriimsilmaga, peab ta põhitööks siiski kinnisvara. “Olgem ausad – kinnisvaraäri on see, mis toidab,” ütleb ta.
Kinnisvaras on tal lihtne põhimõte – osta, remondi ja seejärel rendi või müü. Enamik Jana kinnisvara on Tallinna vanalinnas, kuid maju jagub ka Viimsisse ja Otepääle, rääkimata piiritagustest objektidest. Kunagi aastaid USAs Floridas elanud Janal on teisel pool ookeani endiselt maja olemas. Kinnisvaraga on ta äri teinud veel Monacos ja Berliinis.
Mõni aasta tagasi soetas ta suvekodu loomise eesmärgil maatüki ka Sitsiiliasse. Viimasest kasvas aga välja Jana väikseim, kuid see-eest enim tähelepanu saanud ettevõtmine. Nimelt avastas ta pärast Sitsiilia maaostu, et kinnistul on ka 400 kandvat oliivipuud. Kuna oliividest sai igal aastal mitu tuhat liitrit oliiviõli, hakkas Jana neist erinevaid toidukaupu tegema ja Eestisse importima. Pisike ettevõte sai nime Jana noorima tütre, tänavu esimesse klassi läinud Faye järgi.
Ettevõtmist tabas aga mõõn eelmisel aastal, kui USA jogurtitootja Fage Jana firmat nime kopeerimises süüdistas ja kohtusse andis. “Fage käive aastas on umbes miljard, mistõttu olid meie võimalused vaielda piiratud,” selgitab ta. Mõttes oli isegi ettevõtmine lõpetada. Sel suvel jõudsid nad Fagega lõpuks kokkuleppele, et panevad oma tootele uue nime, Fee.
Igatseb Vene turiste
Suutmatus lõpparvet teha on Jana ärisid veelgi püsima jätnud. Näiteks tabas aasta-kaks tagasi tema Itaalia tipp-disainerite mööbliga äritsevat Inside OÜd nii suur mõõn, et pani teda samuti mõtlema ettevõtte sulgemisele, kuid ta otsustas jätkata. Praegu ta seda ei kahetse, sest tänu elavnenud kinnisvaraturule ja elatustaseme tõusule on mööbliäril viimase aastaga taas paremini minema hakanud.
Jana on kindel, et odavamat mööblit müüks ta paremini, ent enam tema sõnul tagasiteed pole – kallist disaineritoodet odavamaga segada ei tohi.
“Kahju on vaid, et Vene klient on läinud ja tundub, et pikaks ajaks,” ütles ärinaine. Nimelt leiab pooleldi eestlane, pooleldi venelane Jana, et Eesti riik on läbi ajaloo soosinud tugevasti seda, et kaks rahvust oleks laiali löödud.
Eestlased vaatavad tema sõnul ajas tagasi ja on pika vihaga. “Lapsena ma ei saanud ju aru, miks minu peale nii vihane ollakse,” meenutab Jana, kelle arvates tuleks mineviku ebameeldivused unustada ja rohkem integreerumisele mõtlema.
Naised on ettevõtluseks liiga mugavad
Jana arvates on ilmselge, miks naisi ettevõtluses nii vähe on. “Teate, naised on mugavad kujud, kes tahavad omale rikast meest,” ütleb ta. Tema sõnul tahab 99% naistest reisida, ilus olla, sisseoste teha, kosmeetiku juures käia. “Ega see siis vale ole,” leiab ärinaine.
Jana ise on veendunud, et enamikul naistest, kes on ettevõtjad, on äri alustamiseks olnud muud ajendid, kui lihtsalt soov ise midagi teha. “Põhistsenaarium on, et lahutati abielu, naine jäi lastega üksi ja tal oli vaja ellu jääda. Tubli naine teebki sellises olukorras oma äri ja saab edukaks,” leiab ta.
Jana sõnul innustab ta alati kõiki äri ajama, sest kunagi ei saa olla kindel, mida elu toob ja mis võib juhtuda. “Võid ju praegu oma mehe seljataga väga kaitstud olla, kuid alati võib tulla lahutus ja võid mehe kaotada. Alati peab olema võimeline ise hakkama saama,” kinnitab ta.
Ta lisas, et ise on ta noorest peast ühest riigist teise ja kolmandalt tegevuselt neljanda peale hüpanud. “Nüüd, vanemana, on väärtushinnangud muutunud,” tõdeb ta. Kui nooremana polnud Jana sõnul probleemi kolm päeva järjest pidu panna, siis nüüd on jama majas, kui õhtuti õigel ajal magama ei lähe.
Eriväljaanne Äripäeva rikaste edetabel ilmub homme. Äripäeva tellijateni jõuab ajakiri tasuta kolme tööpäeva jooksul. Edetabelit saavad tellijad vaadata juba täna õhtul Äripäeva veebist.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.