• OMX Baltic−0,33%268,99
  • OMX Riga−0,14%873,04
  • OMX Tallinn−0,57%1 716,51
  • OMX Vilnius−0,07%1 040,91
  • S&P 5000,27%5 985,26
  • DOW 300,77%44 636,23
  • Nasdaq 0,31%19 063,45
  • FTSE 1000,36%8 291,68
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,98
  • OMX Baltic−0,33%268,99
  • OMX Riga−0,14%873,04
  • OMX Tallinn−0,57%1 716,51
  • OMX Vilnius−0,07%1 040,91
  • S&P 5000,27%5 985,26
  • DOW 300,77%44 636,23
  • Nasdaq 0,31%19 063,45
  • FTSE 1000,36%8 291,68
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,98
  • 29.09.15, 11:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Imede ime: Eestis valmib super-elektriauto

Eestlased töötavad välja elektrilist superautot, mis võimsuselt teeb silmad ette Teslale ning mille hind võib olla üle veerandi miljoni euro.
Teet Randma elektriauto roolis.
  • Teet Randma elektriauto roolis. Foto: Veiko Tõkman
Projekti eestvedaja on elektriautode entusiast ja ZEV Motors OÜ juhataja Teet Randma, kes loodab esimese prototüübi valmis saada järgmise aasta Frankfurdi autonäituseks. Töö selle nimel juba käib ning kere arenduses on löödud käed Soome ettevõttega, kes on välja töötanud maailma võimsaima elektri superauto Toroidion.
Randma sõnul oleks nende superauto puhul tegemist klassikalise lahendusega ehk GT-tüüpi 2+2 tagaveolise keskmootoriga kupeega. „Brändi väljatöötamisega tegeleme. Oleme teinud pakkumise potentsiaalsele edasimüüjale suuremaks koguseks, lihvime selle detaile,“ on Randma entusiastlik.
Randma on koos meeskonnaga üritanud leida oma nišši rahvusvahelisel elektriautode turul juba 8 aastat, alustades elektrilise roadsteriga ZEV Seven. „Nüüd ütleb sisetunne ja turuanalüüs, et meie toode peaks olema igati konkurentsivõimeline,“ sõnas ta.
Siht kõrgliigasse
Sihikule on võetud automaailma kõrgliiga, kuna konkurentidena nähakse selliseid autosid nagu Tesla Model S P85D, Bentley GT ja Roll's Royce Wraith.
„Usume, et pakkudes 300km läbisõitu koos 2,5h täislaadimisega peaks olema igati piisav, ning meie oluliselt suurem tippvõimsus ja -kiirus on piisav argument, miks klient võiks eelistada meie sõidukit,“ ütles Randma.
Randma rääkis, et esimesi elektriautosid ehitas ta juba lapsena. "Need küll töötasid mikromootoriga, aga ilmselt sealt jäi pisik sisse. 2006. aasta kütusehinnad igatahes ajasid alternatiive otsima ja suunasid elektriautode juurde, leidsin ka teisi huvilisi ja koos sai loodud ettevõte, kellega alustasime elektrisõidukite väljatöötamist ning arendamist.“ 
Juhuslik kokkusattumus
Läinud kuul, sirvides eelmise aasta Ajujahi ideid, jäi mulle silma, et keegi on esitanud idee 800hobujõulise elektriauto kohta - idee pääses ka 100 parima hulka. Samal ajal uurisin ka soomlaste elektri-superauto Toroidioni lugu, mis on sel aastal suurt tähelepanu pälvinud.
Võtsin ühendust Ajujahi idee autoriga, et uurida, kas projekt endiselt käib. Selgus, et koostööd tehaksegi Toroidioniga.
Kuna tegemist oli eelmise aasta ideega, oli Randma pisut imestunud, kui temaga ühendust võtsin. „Kust selline informatsioon? Osalesime ju ammu,“ sõnas ta.
Projekt Ajujahi jaoks „liiga suur“
Kuigi Eesti elektriauto projekt Ajujahis finaali ei pääsenud, loodeti eelkõige ideega tähelepanu saada. „Ajujahil osalemise eesmärk ei olnud võit, vaid lootus, et me suudame köita õigete inimeste tähelepanu. Ilmselt suur osa meie mitte edasipääsemisest oli seotud ka sellega, et võidu korral ei oleks piisanud rahast isegi prototüübi ehitamiseks. Meie projekt oli lihtsalt liiga suur ajujahile,“ ütles Randma.
Esimese prototüübi valmimine plaanitakse finantseerida kliendi ettemaksust ning praegu käivad müügilepingu läbirääkimised. „Konkreetne number on 350 000, mille eest saab esimene klient võtmed,“ lisas ta.
Kuna elektri-superauto projekt on alles valmimisjärgus, ei saa Randma vastata kõikidele küsimustele. Näiteks ei saa ta näidata auto visandeid ega rääkida pikemalt koostööpartneritest, kellega juba tööd alustatud. Kuid mõningast aimu auto välimuse kohta võib saada siit.
Randma sõnul alles valmistutakse avalikkuse ette tulekuks, kuid lisaks Toroidionile on koostööpartnerite seas ka Saksamaa firma, kellega sõlmiti suvel investeerimisleping ning praegu valmistatakse ette detailset koostööplaani. Kolme aasta jooksul plaanitakse toota 47 autot ning praegu arvestatakse 275 000dollarilise (u 250 000eurose) müügihinnaga väiketootmises.
Eesti oma Nokia?
Viimastel aastatel on loodud elektri-superautosid riikides, kus autotööstus varem puudus. Näiteks loodi Horvaatias 1000hobujõuline Rimac Automobili ning Lichtensteinis 900hobujõuline soolveega sõitev Quant eSportlimousine. Seetõttu võib pidada ka soomlaste Toroidioni välguks selgest taevast, sest automaailma suurriikide hulka põhjanaabrid ei kuulu.
Loodetavasti õnnestub eestlastel prototüüp välja töötada ning sellega saada jalg maailma elektriautode turul ukse vahele. Oleme ju pikalt otsinud oma Nokiat või nüüd lausa Apple’it – miks ei võiks selleks siis olla näiteks elektriauto?
Toroidioni looja: Turgu võimsatele elektriautodele on
Peaaegu 1400hobujõulise Soome elektri-superautot tootva ettevõtte Toroidion juht Pasi Pennanen ütles Äripäevale, et Teslale nad kandadele astuda ei ürita, vaid eesmärk on aidata kaasa puhtamale keskkonnale.
„Me vaatame Teslale alt üles ja tänu neile on teistel elektriautode tootjatel tänapäeval kergem alustada,“ ütles Pennanen, kelle kirg superautode vastu puhkes juba lapsepõlves. „Vaatasin väiksena sellist filmi nagu „Le Mans“, mille peaosas mängis Steve McQueen. Ja sealt tuligi minu unistus luua auto, mis suudaks kunagi selle sõidu võita.“
Koos kolleegidega hakkas Pennanen arendama Le Mansi prototüüpi, kuid jõudis hoopis uue lahenduseni – elektri-superautoni. Le Mansi 24 tunni võidusõidu võitmine elektriautoga on seetõttu ka Pennani üks unistusi.
Toroidioni on sel aastal saanud suur tähelepanu, kuna tegemist on võimsaima elektriautoga, mis eales toodetud. Lähiajal masstootmist ei plaanita, kuid mõtteid sel teemal on mõlgutatud. „Meil on täiesti uudne elektri jõuülekanne, mida saab kasutada erinevat tüüpi sõidukitel,“ ütles Pennanen.
Küsimusele, kas Toroidion on käivitanud Soome superautode tööstuse, ütles Pennanen: „Võib-olla tõesti.“ Enamus varuosi toodetakse ise ning keredetaile Kokkolas, Soomes. Pennanen tunnistab, et nad on saanud palju ostupakkumisi ning huvi auto vastu on väga suur.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 22.11.24, 12:00
Kodukontor talvekuudel: Kuidas tagada produktiivsus ja heaolu?
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele