Ehitada väikesest ja kergesti juhitavast firmast suur ja edukas ettevõte on tohutu väljakutse. Kuidas teha nii, et teie ettevõte laieneks ja kasvaks, kuid ei kaotaks seejuures oma isikupära?
- Robert Sutton ja Huggy Rao "Suurepärasuse kasvatamine“ Foto: Äripäev
Mis on mis
Suurepärasuse kasvatamine. Kuidas saavutada rohkem, rahuldumata vähemaga
Robert I. Sutton, Huggy Rao
Tõlkijad: Nempe Numme, Tiiu Kraut
Lehekülgi: 344
Kõik, kes on ettevõtte või organisatsiooni kasvatamisega kokku puutunud, teavad, et edukaks laienemiseks ei piisa lihtsalt väikese hästi toimiva süsteemi paljundamisest. Kasvamine toob kaasa hoopis uudse olukorra ja uudsed probleemid. Tihti kipuvad kasvamise käigus algne suurepärane eesmärk ja idee lahjenema või hoopis kaduma minema. Ometi on tipptaseme hoidmine arenevas ettevõttes väga tähtis.
Stanfordi majandusteadlased Robert Sutton ja Huggy Rao on aastaid paljusid ettevõtteid jälginud ning organisatsiooni kasvatamisega seotud probleeme uurinud. Tulemusi saab nüüd lugeda nende kahasse kirjutatud raamatust "Suurepärasuse kasvatamine“.
Kasvatamine kujuneb järjepidevamaks ja vähem valulikuks, kui seda ellu viivad inimesed on ühel meelel selles, mis on õige ja mis vale, mida tähele panna ja mida mitte. Tulemuslik kasvatamine eeldab ühistesse mõtteviisidesse uskumist ja nende järgimist ka igas väiksemas rühmas ja allüksuses. Arvuliste näitajate pidevast kasvatamisest ja oma logo kõigele pealekleepimisest ei piisa. Tuleb jälgida, et õige mõtteviisiga tuleksid kaasa kõik töötajad.
Pane tähele
Kasvavas ettevõttes tuleks luua selline õhkkond, et selle töötajad tunneksid end ise oluliste ideede ja tegevuste alalhoidmise ja levitamise eest vastutavana.
Oluline on vältida halva mõtteviisi levikut, sest meeleolu lammutavail liikmeil on organisatsioonile suur mõju. Halvad emotsioonid ja tegevused on märksa nakkavamad kui head, lisaks mõtlevad meeskonnakaaslased mustadele lammastele ja tegelevad nendega nii palju, et väärtuslik aeg ja energia kulub mujale kui tööle.
Juhi illusioonidest, kannatamatusest ja ebakompetentsusest koosnev kolmik on riskifaktor, mis iialgi kuhugi ei kao. Väga sageli juhtub, et otsuste langetajad usuvad, et seda, mida nemad kasvatavad, on märksa parem ja lihtsam levitada, kui tegelikud faktid näitavad.
Teine sagedane komistuskivi on kärsitus: otsuste langetajad usuvad, et see, mida nemad kasvatavad, on nii hea ja lihtsalt levitatav, et nad kiirustavad seda ellu viima, enne kui ollakse selleks tegelikult valmis.
Kolmas ohtlik joon on ebapädevus: otsuste langetajatel jääb vajaka teadmistest ja oskustest selle kohta, mida nad tahavad levitada ja kuidas seda tuleks levitada. Neid kolme komistuskivi tuleks kindlasti kasvatamisel vältida ja nende vastu aitab tervislikus annuses eneses kahtlemist.
Rohkema küsimus on samas ka vähema küsimus. Eduka kasvatamisega kaasneb peale liitmise ja korrutamise ka lahutamine ja isegi jagamine. Kui ettevõte kasvab suuremaks, siis kipuvad kunagi kasulikuks osutunud, kuid nüüdseks ebavajalikuks taandunud rollid, reeglid, kombed, tooted ja teenused selle külge klammerduma.
Eriti oluline on eduka kasvatamise seisukohast see, et juhtidel jätkuks ärksat vaimu saada aru, et see, mis on ettevõtte kuhugi välja toonud, ei pruugi seda edasi viia. On mitmesuguseid tõekspidamisi, käitumismalle ja rituaale, mis on omal ajal teed sillutanud, nüüd aga hoopis õõnestavad jalgealust.
Õppige ära tundma, millal ja kuidas vahetada käiku automaatsetelt ja kiiretelt mõttemallidelt (esimene käik) aeglasele, hindavale, mõtestatud, kaalutletud ja teadvustatud lähenemisele (teine käik). Vahel on parim nõuanne: „Ära tee midagi, seisa lihtsalt paigal.“
Inimestest koosnevate ettevõtete kasvatamise oskus nõuab arusaamist, millal ja kus on vaja käiku vahetada ning liikuda kiirelt mõtlemiselt aeglasele. Kui teie teadmised on piiratud ja riskid suured, on sageli kasulik edasirühkimise asemel hoopis pidurdada.
Allikas: Robert I. Sutton, Huggy Rao
Aktiveerige kõik meeled
Polsterdage seda mõtteviisi, mida tahate levitada, toetavate vaatepiltide, helide, lõhnade ja teiste niisuguste nutikate vihjetega, mis on vaid vaevu märgatavad.
Mõtteviisi aitavad levitada ja kinnistada just peened nüansid, mis aktiveerivad kõik meeled. Meie veendumusi ja tegusid mõjutavad värvid ja kujutised, helid, lõhnad, maitsed ja esemed.
Samuti mõjutavad meid inimeste hääletoon ja näoilmed, see, kas nad vaatavad meile silma või ei, nende žestid ja hoiakud ning terve rodu pealtnäha tähtsusetuid ja tühiseid vihjeid, mis meid ümbritsevas maailmas leiduvad. Me saame oma mõtteviisi toestada, põimides kokku imepisikesi, isegi peaaegu märkamatuid vihjeid, mis mõjutavad mitut meelt.
Küsige endalt ja teistelt, mida on vaja selleks, et ühendada praegune hetk nende unelmatega, mida loodate kunagi hiljem ellu viia. Edu saavutamiseks on väga oluline veenduda, et lühikese tähtajaga ülesanded saavad tehtud, kuid mitte kaotada samal ajal silmist laiemat pilti.
Väga oluline on leida tasakaal kaugemate ja lühemate eesmärkide vahel. Kaugematele sündmustele mõtlemine on ühest küljest kasulik, sest siis keskendume me pikaajalistele eesmärkidele, kuid samas on see ka kahjulik, sest sunnib meid sepistama ebareaalseid fantaasiaid, kui me ei mõtle piisavalt hästi läbi, milliseid samme on vaja nende tulemusteni jõudmiseks.
Ometi on ka pidevalt silmapiiril terendavate tähtaegade ja lühiajaliste sihtide seadmisel oma varjuküljed: me keskendume kergesti kättesaadavatele eesmärkidele ja nendele sammudele, mida me just praegu astume, kuid unustame või jätame tähelepanuta pikemad perspektiivid.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.