Tagasihoidlik palganumber on pannud venelasi otsima sissetulekule lisaallikaid, näiteks renditakse turistidele välja oma korter või pakutakse võimalust jagada kulusid ning sõita sihtkohta üheskoos.
- Prantsuse päritolu äri BlaBlaCar pakub paljudele venelastele lisasissetuleku võimalust Foto: epa
Venemaa langustrendis majandus ning inflatsioon on äri õitsema pannud näiteks inimeselt inimesele üüriportaalil Airbnb kui ka reisiteenust pakkuval Prantsuse juurtega äril BlaBlaCar, kirjutab Bloomberg.
Venemaale kehtestatud sanktsioonid on inimeste sissetulekuile suurt mõju avaldanud, mistõttu püüavad venelased leida erinevaid võimalusi, et palgale lisa teenida. Üheks sääraseks võimaluseks on oma eluaseme või auto välja rentimine.
„Venelaste traditsiooniline mõtteviis „Mu kodu on mu kindlus“ on muutumas. Inimesed on muutumas avatumaks ning püüavad leida erinevaid variante, et igakuist sissetulekut suurendada,“ lausus Airbnb Venemaa osakonna juht Andrew Verbitsky.
Airbnb Venemaa äri on viimase aasta jooksul enam kui kahekordistunud. Ühtlasi on Moskvast saanud Airbnb nimekirjas üks populaarsemaid linnasid, kuna turistid soovivad leida võimalikult odavat majutust. Ja erinevalt paljudest teistest linnadest pole Moskva siiani teada andnud soovist kehtestada Airbnble eraldi maksud.
Lubamatu luksus
Airbnb jaoks on siiani edukaimad linnad olnud Pariis, London, New York, Los Angeles, San Francisco, Melbourne, Sydney, Toronto ja Singapur. Ettevõte, mille väärtuseks on hinnatud 25 miljardit dollarit, kasseerib iga üles pandud kuulutuse pealt 6-12 protsenti.
Verbitsky lausus, et kui möödunud aastal rentisid venelased välja terve korteri, siis nüüd üüritakse välja ka üksikuid tube.
Kui nõukogude ajal oli isikliku auto ja korteri omamine staatuse sümboliks, siis Moskvas töötava reklaamispetsialisti Vitali Šitnevi sõnul on see vähemalt tema puhul minevik. „Mingil hetkel jõudsin ma arusaamisele, et korteris lisatoa omamine on luksus, mida ma pärast rubla kukkumist endale lubada ei saa,“ selgitas ta.
Rekordiline kasv
Šitnevi sõnul maksab üks öö tema Stalini-aegses korterelamus asuva korteri ühes toas umbes 54 dollarit ning kahel kolmandikul ajast on tal ka seal üüriline. Ühtlasi tõstab see mehe igakuist sissetulekut ligikaudu viiendiku võrra.
Raha pole Šitveni sõnul aga ainus, mida ta turistide majutamisest saab – ta on pidanud maha pikki vestlusi nii ameeriklastest kui sakslastest turistidega ning seeläbi avardanud oma maailmavaadet.
Kodumajutus pole aga ainus, mida venelased pakuvad.
Prantsuse ettevõte BlaBlaCar, mis pakub võimalust leida autosõitudeks reisikaaslasi, kaasas septembris 1,6 miljardit dollarit. Ettevõte on öelnud, et äri on Venemaal kasvanud väga kiiresti.
„Me olime alguses skeptilised, ent kümne kuuga oli meil juba miljon kasutajat,“ ütles BlaBlaCari Venemaa osakonna juht Aleksei Lazorenko. „Mitte ükski teine Euroopa riik pole pärast turuletulekut sellist kasvu näidanud,“ lisas ta.
Irina Posrednikova, kes töötab Moskvas asuvas Goethe Instituudis, lausus, et BlaBlaCari turuletulek oli ideaalselt ajastatud. Inimestel oli võimalus teenusega liituda just siis, kui rubla kurss kukkuma hakkas ning inimesed oma eelarves esimesi korrektuure tegema hakkasid.
Kulturist ja strippar
Posrednikova kasutas ise BlaBlaCari teenuseid ning sõitis Sankt Peterburgi. Tema 650kilomeetrine sõit läks maksma üksnes 1000 rubla. Kaks aastat tagasi oli 1000 rubla väärt umbes 30 dollarit, nüüd üksnes 16.
„Kui ma oleksin lennukiga läinud, oleks üksnes taksosõit lennujaama maksnud nii palju. Lennupiletid oleksid 4000 rubla lisaks läinud,“ arvutas Posrednikova.
BlaBlaCar kasseerib teenuse puhul endale üldjuhul kuni 12 protsenti sõidu maksumusest, Venemaal on teenusepakkuja praegu veel maksu ei küsi.
26aastane Ildar Valejev lausus, et kuna ta peab töö tõttu sageli ühest linnast teise sõitma, on ta BlaBlaCari usin kasutaja. Lisaks sellele, et koos kellegi teisega läheb autosõit ladusamalt, meeldib talle BlaBlaCari puhul ka see, et ta saab endale reisikaaslast valida. Kõigi BlaBlaCari teenusega liitujate käest küsitakse näiteks seda, mis laadi muusika talle meeldib või kui jutukas ta oma hinnangul on. Vastavalt sellele saab autojuht endale soovi korral reisikaaslaste seast valiku teha.
Valejevi sõnul on siiani tema lemmikreis olnud Iževskist Ufasse, mis asuvad teineteisest 340 kilomeetri kaugusel. „Mul olid autos kulturist, strippar ning muuseumitöötaja. Meil oli palju, millest rääkida,“ ütles ta.
Seotud lood
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.