Uberi ja maksuameti vahelise koostöö peamine eesmärk on teha riigiga suhtlemine Uberi partneritele-juhtidele võimalikult lihtsaks, ütles Uber Estonia juht Enn Metsar.
- Uber Estonia juht Enn Metsar. Foto: Andres Haabu
Taksoteenust pakkuva Uberi ja maksuameti vaheline koostöö on pilootprojekt, mille käigus töötakse välja ühiselt tehnilised lahendused Uberi partnerite ehk autojuhtide tulusid puudutavate andmete edastamiseks Uberi äpi kaudu maksuametile. "Peamine eesmärk on teha riigiga suhtlemine Uberi partneritele-juhtidele võimalikult lihtsaks," põhjendas Metsar, miks nad on sellisele koostööle läinud.
Ka maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja Egon Veermäe tõi peamise nendepoolse koostöö tegemise põhjusena välja, et tehniliste arenduste kaudu muuta teenust pakkuvale inimesele suhtlemine maksuametiga heas mõttes teisejärguliseks. Et inimene, kes tahab osutada mingit teenust kas näiteks Uberi või ka mõne teise sarnast infotehnoloogilist platvormi pakkuva ettevõtte kaudu, saaks keskenduda oma põhitegevusele ehk teenuse pakkumisele.
Veermäe selgitas, kuidas asi töötada võiks. Enne, kui inimene annab märku oma soovist hakata teenust pakkuma, saab ta platvormi haldaja juures valida nii-öelda ettevõtlusvormi, teades juba ette, mis kohustused ootavad teda maksuameti juures. Ja pärast seda toimuks selle teenuse pakkuja tulu näitavate andmete edastamine automaatselt maksuametile, kes omakorda need automaatselt selle isiku tuludeklaratsiooni sisestab. See süsteem võiks laieneda ka teistele, ennekõike jagamismajanduses tegutsevatele ettevõtetele.
Metsari sõnul ehitatakse praegu üles nn tehnilist võimekust ja süsteemi toimimist saab nende partnerite peal testida juba aasta lõpus. Eesmärk on süsteem tööle saada järgmisel aastal. "Informatsioon hakkab liikuma krüpteeritud kujul, kasutades maksuameti turvalist serverit," ütles Metsar. Esimese sammuna võetakse ette FIEst partnerite tulude edastamine maksuametile.
"Mis puudutab Uberi partnerite-juhtide reaktsiooni, siis Uberi platvormil on praegu rohkem juhte, kui oli enne maksuametiga koostöö teavitamist," märkis Metsar. Uberi populaarsus nii sõitjate kui ka juhtide seas kasvab tema sõnul iga nädalaga. Juhtidega suheldakse regulaarselt ja hoitakse neid muutustega kursis.
Metsar ei osanud veel öelda, kas Eestis väljatöötatav süsteem võiks üle kanduda ka teistesse riikidesse, kus Uber tegutseb. "Esmalt peame õppima ja alles siis saame mõelda, kas ja mida on võimalik eksportida. Eesti on unikaalne nii oma suuruse, IT-lahenduste kui ka riigi avatuse tõttu," rääkis ta.
Uberi juhi hinnangul mõistab riik, et taolised platvormid, nagu seda kasutab Uber, moodustavad tulevikus olulise osa majandusest. See teeb suure osa meist ettevõtjateks. "Selleks, et tulevikus saaks keskenduda ettevõtlusele ja mitte tulude deklareerimisele ning bürokraatiale, peab süsteeme tegema lihtsamaks. Kes pakub teenuseid Uberi, AirBnB või muul platvormil, peaks saama riigiga suhelda sama mugavalt kui teenuste kasutajatega," leidis Metsar.
Seotud lood
Eakad ameeriklased on hakanud pensionilisa teenima Uberi taksojuhi ametis, kirjutas New York Times.
Ajal, mil näiteks Londoni ja Pariisi taksojuhid pole erilised jagamismajanduse fännid, kavatseb väike Eesti seadustada Uberi ja Taxify tegevuse, kirjutab Forbes.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.