Venemaa suurim kosmeetikatööstur Andrei Trubnikov põikleb Eestis tooteid valmistades kõrvale Ukraina kehtestatud embargost.
- Kosmeetikatööstur Andrei Trubnikov leidis mooduse, kuidas läbi Eesti uuesti ukrainlaste südant võita ja teiste Euroopa riikide turgudele siseneda. Foto: RBK
„Kaotasime Ukraina, seal lõpetati meie kosmeetika ostmine, kuna tegemist on Vene toodanguga. Kaotasime 50 miljoni elanikuga turu, mis andis 15-20% meie kasumist. Otsustasime teha Eestisse tehase ja läbi Eesti tagasi Ukrainasse siseneda,“ tunnistas väljaandele RBK antud intervjuus ettevõtte Pervoe Rešenie omanik Andrei Trubnikov, kelle avameelsus seepeale Ukraina meedias palju vastukaja pälvis.
Ukrainasse minevate kosmeetikatoodete pakenditele on nüüd trükitud „Made in Estonia“. Sama nippi on Trubnikov otsustanud proovida ka Poola turule pääsemiseks. „Ka Poola suhtub meisse eitavalt, ajalooliselt on niimoodi kujunenud.“
Trubnikovil on rahvusvaheliseks laienemiseks suured plaanid. Ta sooviks panna tehased püsti peale Eesti Marokos, Prantsusmaal ja Brasiilias. „Üritasin teha tehast Nepalis ja Austraalias, kuid algas kriis. Raha ei jätkunud. On vaja keskenduda Euroopale ja Hiinale. Hiina – see kõlab nagu muinasjutt, 1,2 miljardit inimest!“ Laienemisest Ameerikas ta ei unista - piisab ühest sealsest poest.
Juured all Eestis
Eestiga on lugu teine. Trubnikov avas 2014. aastal Tallinnas Coca-Cola endises hoones tehase, loodi ka Natura Siberica tütarfirma Eurobio LAB, mis kosmeetika tootmise taga on. 2015. aasta majandusaasta aruannet pole äriregistrisse laekunud, kuid aasta varem lõpetas firma 957eurose käibe ja 1,3 miljoni eurose kahjumiga, mis loodetakse katta tulevaste aastate kasumiga. Keskmiselt töötas firmas 10 inimest. Eestis valminud tooteid soovitakse müüa Saksamaal ja Taanis avatavates poodides. Peale selle mõeldakse teistele Euroopa turgudele.
Juhatuse liikmete realt leiab ainult Trubnikovi nime. Sellele võib olla lihtne põhjendus. Nimelt alustas Trubnikov umbes 15 aastat tagasi äriajamist koos teiste ettevõtjatega, aga ühel hetkel läksid nende teed lahku. Kui RBK ajakirjanik küsis, miks Trubnikov on hiljem partnerite kaasamist vältinud, vastas mees, et partneritega tekivad alati tülid.
Enne kosmeetikavaldkonda tegutses Trubnikov alkoholiäris, kauples šampanja ja viinaga. „Oma marke tegin Läänes ja vedasin siia (Venemaale),“ meenutas ta äri, milles põrus. „Olen elus palju kordi hävinud, suhtun sellesse rahulikult. Mis teha: äri on äri. Peamiselt töötan rahulolu nimel. Mulle meeldib inimestele rõõmu pakkuda,“ kinnitas ta ja jutustas, et kauplusesse sisse astuvaid naiskliente tuleb kohelda nagu kuningannasid. „Tal võib olla mingi kriis, mees on joodik, tööl on muresid, kuid kui ta astub poodi ja ostab mingi asja 35 rubla (39 eurosendi) eest, on tal tuju parem, sest teenindus oli hea. Muide, Natura Siberica poes on kaks korda käinud Dmitri Medvedjevi naine, ostis 300 rubla (3,4 euro) eest.“
Kosmeetikaärisse astus Trubnikov 2000. aastate alguses umbes 4000 euroga. Kolm aastat tagasi oli ta firma Pervoe Reshenie käive juba 4 miljardit rubla (45 mln eurot) ja puhaskasum 282 miljonit rubla (3,2 mln eurot).
Kasumi toovadki Trubnikovi sõnul just eri brändide jaekauplused, näiteks Organic Shop ja Natura Siberica. „Oma kauplused on väga suur jõud, kui suudad uusi tooteid pakkuda. Varem ei olnud jaemüük ausalt öeldes minu jaoks eriti huvitav, kuid nüüd näen, et seal on täiesti teine tootlus. Kriisist suudab meid päästa vaid oma jaemüük,“ rääkis Trubnikov intervjuus.
Eestis oma jaemüüki ei ole, siin töötab Trubnikov läbi vahendajate. Eestis müüakse peale Natura Siberica toodete Natura Estonica omi, mis on kolm korda odavamad. „See ei ole nii naturaalne. Lisasime Natura Estonicasse Eesti karikakart näitamaks, et me armastame Eestit ja et nad oleksid rahul. Muidu tuldi juurde ja küsiti, et miks te (Eestis) tehase avasite. Et see on väga kahtlane. Miks just Eesti valisite? Ega te meid Siberisse ei vii? See on väike rahvus, mis kardab kõike: et tulevad venelased, ameeriklased, keegi veel,“ kirjeldas Trubnikov, milline pilt on tal eestlastest kujunenud.
- Eestis on müügil nii Natura Siberica kui Natura Estonica kosmeetikat, mõlema pakenditel on kirjas, et need on toodetud Eestis. Foto: Andras Kralla
Tavaline ettevõtlus
Eesti kosmeetikafirma JOIK juht Eva-Maria Õunapuu sõnas, et Andrei Trubnikovi kavalus Ukraina tagasivõitmiseks on tavaline loogika.
Kümme aastat tagasi loodud JOIKi juht Eva-Maria Õunapuu ütles, et ei ole Andrei Trubnikovi ja tema firma tegemistega piisavalt kursis, et seda kommenteerida. Küll aga kommenteeris ta seda, et Trubnikov proovib kaotatud Ukraina turule pääseda Eesti abiga. Tegemist on Õunapuu hinnangul puhtalt majandusloogikaga. „Usun, et see samm avas neile Euroopa turgusid. Embargo on erakorraline nähtus, aga kindlasti puhtmajanduslikult on kasulikum olla lähemal peamistele sihtturgudele.“
Õunapuu rääkis, et trend looduskosmeetikat kasutada on tõusujoones püsinud juba aastaid nii välismaal kui ka Eestis. „Ainuüksi Eestis on üle 30 väiketegija, nii et turgu on,“ lausus Õunapuu ja lisas, et konkurents ei ole looduskosmeetika tegijate, vaid kõigi tootjate vahel. „Tarbija võib üks päev osta massitööstuse toodangut, järgmisel hetkel valida mõne väiketootja.“
Mõisaomanik Saaremaal
Trubnikov on üks neist idainvestoritest, kes on kanda kinnitanud Saaremaal, kus otsis põllulappi kosmeetikatoodete tegemiseks vajalike taimede kasvatamiseks. Otsing lõppes kaks aastat tagasi Pihtla vallas Tõlluste mõisa ja selle juurde kuuluva maa ostmisega. Tehingut mõisa endise omaniku Toomas Leisi ja Eurobio LABi vahel vahendas rahvusvaheline kinnisvaramaaklerfirma Baltic Sotheby’s International Realty, kirjutas toona Meie Maa. Kumbki pooltest tehingu hinda ei nimetanud, ent mõisa pani Leis müüki 575 000 euroga.
Pihtla vallavanem Jüri Saar, kes Vene firma esindajatega kohtumistel kaasas käis, tõdes praegu Äripäevale, et venelased jätsid hea mulje. Plaanid olid siis hiilgavad. „Usume, et suudame Tõlluste mõisa ajaloole tuginedes luua uue särava Eesti brändi. Oluline on märkida, et spaa ja hotelli loomine ei ole plaanis puhtalt ärilistel eesmärkidel, vaid eesmärgiks on pigem rõhuda ökoloogilisele puhtusele ja ilule, mida pakub Eesti loodus ning Saaremaa,“ rääkis toona Trubnikov.
Saare teada ei ole mõisa kordategemisega veel alustatud. „Loodan, et see on Moskvale oluline projekt. Aken Euroopasse,“ sõnas Saar, kes ise toetab Trubnikovi ideid. „Mõned inimesed hakkasid rahvuslikult pinnalt küsima, miks nendesse usun. See võib-olla häiris mind natuke. Ma ei teeks sel rahal nii väga vahet. Et kas on Moskva või Brüsseli taustaga. Peaasi, et inimesed tööd saavad.“
Äripäeval ei õnnestunud paari päeva jooksul otse Trubnikoviga vestelda, niisamuti käib tehase külastamine tema loal. Ka mõisa eest vastutav Diana Õisnurm suunas küsimused Moskvasse.
Põhjaminek lähedal
RBK intervjuus tunnistas Trubnikov, et tema ettevõtted oleksid deflatsiooni tõttu äärepealt hävinud. Hinge aitab sees hoida odav tooraine. „Kogu tooraine on imporditud Saksamaalt ja Itaaliast. Ekstraktid ja õlid on Vene päritolu – vot need on Siberi omad. Eelmisel aastal oli firma kahjumis. Kutsuti maksuametisse ja küsiti, miks. Kursivahe tõttu. Ostad toorainet miljoni dollari eest, aga raamatupidamises näitad seda rublades,“ rääkis Trubnikov. Ta suhtub ääretu austusega Vladimir Putinisse – kabinetis leiab kõikjalt Putini portreid. „Ta meeldib mulle. Ta on Vene riigile normaalne president. Võib-olla mingile inglasele ta ei sobi, aga meil armastatakse selliseid kõvasid mehi.“
Trubnikov avaldas, et poole tulust annab Natura Siberica sari, 30% „Vanaema Agafja retseptid“, 10% Planeta Organica ja 10% toovad sisse ülejäänud sarjad. Trubnikov märkis, et kui 22 kaupluse novembri kogukäive oli 22 miljonit rubla (247 361 eurot), siis võrdluseks üks Natura Siberica pood andis käivet 4,5 miljonit rubla (50 596 eurot).
Turg on kokku kuivamas, kuid kasvab nõudlus odavamate toodete järele. Trubnikov lõi seetõttu uued odavad nostalgilised tootesarjad, näiteks „NSVL parimate kuurortide saladused“, mis on tema väitel klientide südameid võitmas. Trubnikov on enda sõnul kahe käega uuenduste poolt, sest ostjatele meeldivad uued tooted.
Seotud lood
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.