Linnale kuuluva Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse viie prügiveoauto ostusoovile liialt napi tähtaja tõttu pakkumisi ei tulnud, küll oli üks ettevõte valmis autosid rentima. Riigihanget linnale kuuluv ettevõte aga tegema ei peagi.
- Tallinn hakkab prügikaste tühjendama oma tehnikaga. Foto: Andras Kralla
Eelmisel reedel kiitles Tallinna prügimajanduse eest vastutav abilinnapea Arvo Sarapuu linnameedias uute prügiveoautode taustal, kuidas nüüdsest ei saa ükski erafirma enam linna survestada prügiveo hinna tõstmisega. Sarapuu sõnul otsustas linnavõim, et ostab ise autod.
Linnale kuuluv Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskus (endine Tallinna Prügila) võttis esialgu viis prügiveoautot rendile ning sama rendileandja kaudu tellitakse juba ka uued autod.
Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse juhataja Kertu Tiitso sõnul saatis ta märtsi lõpus reale automüüjatele soovi prügiveoautode ostuks. Kuna autosid oli vaja juba maikuus, siis ühtegi müügipakkumist ei tulnud.
Kõige varasem tähtaeg oleks olnud alles septembris. Üks ettevõte oli aga valmis MANi ja Mercedese veokeid rentima ning seetõttu otsustati nende kasuks. Samalt firmalt tellitakse ja ostetakse hiljem juba spetsiaalselt Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse vajaduste järgi komplekteeritud masinad.
Üks uus prügiveoauto maksab suurusjärgus 150 000 eurot, viis autot seega 750 000 eurot.
Tiitso sõnul ei pea linnale kuuluv ettevõte riigihanget korraldama, kuna nad pole hankekohustuslased ehk nad tegutsevad turutingimustel ega saa raha linnaeelarvest.
Tiitso: Ettevõte ei ole hankekohuslane
Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskuse juhataja Kertu Tiitso lausus, et kuna ettevõte osutab teenust turutingimustel ja turukonkurentsis ning ei saa raha linnaeelarvest, ei pea nad ka riigihankeid tegema.
Järgneb intervjuu Tiitsoga.
Kui palju maksid uued, eelmisel nädalal avalikkusele esitletud prügiveoautod?
Need autod ei ole ostetud, need on võetud rendile. Turul ei pakuta neid kohe ja praegu müügiks. Aga edaspidi on plaanis autod osta.
Kas masinate soetuseks korraldati ka hange?
Nende rendile võtmiseks või soetamiseks hanget ei korraldatud, küll aga saatsime välja järelepärimise kõigile teenusepakkujatele – Mercedesele, Scaniale, pakkus ka Volvo. Kuid kellelgi ei olnud autosid müüa. Keegi ei suuda nii lühikese tähtajaga seda teenust pakkuda. Välja arvatud üks firma, kelle kaudu need autod võeti rendile.
Kui lühike see tähtaeg oli?
Märtsi lõpus saatsin välja järelepärimised ja maikuus oli juba autosid vaja. Kõik firmad pakkusid autosid müügiks septembrikuuks.
Kui suur on viie auto hind, olen kuulnud summat 600 000 eurot?
Prügiveoki maksumus on keskeltläbi 150 000 eurot. Kui ostmiseks läheb, on see summa isegi suurem kui 600 000 eurot.
Kui pikalt te plaanite rentida neid autosid?
Oleme võtnud rendi arvestusega, et hiljem saame autosid tellida ja osta. Alla kuue kuu ei tule kuidagi välja.
Ja siis ostate need samad autod välja?
Ei osta, kohe kindlasti ei osta. Prügiveok ehitatakse vastavalt tellija nõudmistele ja spetsifikatsioonile.
Kas siis toimub ka hange nende ostuks?
Ütleme… põhimõtteliselt Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskus AS, mis kuulub küll 100 protsenti linnale, ei ole hankekohustuslane. Kuna ettevõte osutab teenust turutingimustel ja turukonkurentsis.
Samas näiteks Tallinna Linnatranspordi AS korraldab hankeid busside ostmiseks?
Väga õige, kuna Linnatranspordi AS saab enamiku rahast riigilt või linnalt. See on see erinevus.
Parima hinna saamiseks on ju mõistlik hange korraldada?
Jah, aga täna oli ainult üks firma, kes sai rendile anda autosid. See tähendab, et on mõistlik temaga ka lõpuni minna.
Nendelt ostate siis ka autod?
Nende kaudu pean läbirääkimisi, tellin, püüan saada võimalikult parimat hinda ning saada sobivad autod.
Ei ole ju võimatu, et peate edaspidi veel autosid juurde soetama, kuna ka Ekovir soovib neljas prügiveopiirkonnas hinda tõsta?
Jah, linn on praegu sundseisus.
Milline on teie arvamus Baltic Waste Managementi suhtes, kes paistab ka olema üsna õnnetu partner linnale?
Jah, eks see näitaski, et prügivedu pole niisama lihtne teenus. Et tuled võtad autod ja hakkad tegutsema. Eks teadmisi, oskust ja tarkust on selleks ikka väga vaja. Olen nõus, et ka selle peale peab mõtlema.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.