Taxify juht ja asutaja Markus Villig rääkis täna Äripäeva hommikuprogrammis, miks nende teenus Londonis ära keelati, kuidas nad loodavad ikkagi Euroopa ahvatlevaimale turule pääseda ning millised on nende järgmised eesmärgid.
- Taxify juht ja asutaja Markus Villig. Foto: Andres Haabu
Järgneb intervjuu Markus Villigiga.
Mis Londonis juhtus?
London oli meil päris unikaalne avamine. Meil pole üheski linnas nii positiivset vastuvõttu olnud nii klientide kui juhtide poolt. Juba enne avamist liitus seal meiega 10 000 autojuhti. Tallinnas on neid kokku umbes 2500.
Kui juhid olid kohe huvitatud, siis klientide pärast olime pisut mures. Esimese mõne päevaga aga tõmbas üle 30 000 inimese meie äpi alla ja tahtis seda kasutama hakata. Meediakajastus oli niivõrd suur.
Kui me olime kolm päeva turul tegutsenud, võttis meiega ühendust kohalik transpordiamet ja ütles, et meil on väidetavalt mingid litsentsid puudu ja et me peame reisijate turvalisuse huvides tegevuse lõpetama. Me väga ei näe, kus see turvalisusrisk on, aga võtsime neid kuulda, panime asjad pausile ja uurime praegu juristidega, milles siis probleem oli. Hetkel oleme juba päris kindlad, et suudame ühe-kahe nädala jooksul teenuse uuesti avada.
Mis teil siis täpsemalt puudu oli?
Sarnaselt Eestiga ei tea kohalik regulaator väga täpselt, kuidas kogu seda valdkonda seadustada, millised seaused sõidujagamisäppide jaoks teha. Süsteem pole otseselt meie vastu, aga Londonis on võetud pigem suund, et seni, kuni regulatsiooni pole, ei lubata kedagi turule. See on halb, et sel ajal äri seisab ja regulatsiooni välja mõtlemine võtab võib-olla veel aasta jagu aega. Praegu üritame neile selgeks teha, et võtke aega, kui palju teil vaja on, aga see ei tähenda, et vahepeal ei peaks ühtegi konkurenti turule lubama.
Kas see tähendab, et Londonis ei toimu üldse mingit sõidujagamist?
Uber on praegu monopoolses seisundis. 80% turust on nende käes ja kohalik regulaator on hakanud mõistma, et see olukord pole hea, kuid nad ei oska seda ka lahendada.
Kas te ei kahtlusta, et siin võib Uberi karvane käsi mängus olla, et teid turule ei lubata?
Nii palju neil võimu ei ole, et nad tervet linnatransporti suudaksid Londonis niimoodi manipuleerida. Pigem on asi selles, et nad ei teagi, kuidas seda valdkonda reguleerida ja kõige turvalisem on nende jaoks kõik asjad pausile panna, kuni nad selle välja mõtlevad.
Kui suurt turuosa te loodate Londonis võita?
London on Euroopa suurim transporditurg, mille maht on mitu miljardit eurot aastas taksode, autotellimuse ja privaatjuhtide sektoris. Isegi kui saame väikse umbes 10% turuosa, siis on sõitude maht mitusada miljonit eurot aastas. See on oluliselt suurem kui kogu Ida-Euroopa kokku.
Kas see paneb ka suurema surve teenuse arendamisele?
Muidugi. Praegu on meil ka juba üle 3 miljoni kliendi. Meie praegune pudelikael ongi arendusressurss, meie tiim on suhteliselt väike, arendusega tegeleb 25 inimest, vaja oleks 75-100. Eelarve poolest me oleks valmis palkama ka 150, aga realistlikult võttes võib loota, et aastaga tuleb umbes 50 arendajat juurde.
Kas need arendajad tulevad siis Eestist või pigem välisriikidest?
Eestis ei ole kahjuks piisavalt tugevaid arendajaid turult leida.
Mis sihtkoht järgmiseks?
Järgmine on Pariis, mis on Euroopas number kaks suurim turg. Kui me suudame nii Londonis kui Pariisis võtta näiteks 5-10% turuosast, tähendaks see juba sadades miljonites sõitude käivet.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.