„Kas teist ettevõtet ära ostes saab olla lahke ülevõtja – ehk teisisõnu, kas on olemas selline asi nagu hea mereröövel?“ püstitas neli ülevõtmist läbi viinud Markiti juht Andes Agasild küsimuse Balti M&A ja erakapitali foorumil Vilniuses.
- MarkIT tegevjuht Andres Agasild Foto: Raul Mee
„Vastus on, et kui sa midagi otsustad teha, siis nii see ka on. Kui meie midagi soetame, oleme lahked ülevõtjad,“ vastas Agasild. Enam kui 30 riigis tegutseva Markiti mudelis omandab ettevõte 60% ostetavast firmast ja jätab 40% senistele omanikele ning sõlmib optsioonilepingu, mis annab Markitile võimaluse mõne aasta pärast ülejäänu osta. Sel viisil saavad ka ettevõtte senised omanikud osa ettevõtte väärtuse kasvust ning samas on neil võimalus jääda Markitisse.
„Minu nõuanne on ka teistele – kui teed tehingu, ole hea mereröövel,“ sõnas Andres Agasild, kes on ostnud ettevõtteid Eestis, Soomes, Lätis ja Norras.
Markit vaatab ülevõtmisi strateegilise tööriistana. „Meie eesmärk ettevõtteid ostes on toetada orgaanilist kasvu ja luua kohalolu,“ märkis Agasild. „Seejuures küsimus pole mitte selles, mida meie ettevõtet ostes saame, vaid selles, mida me ise kaasa toome.“
Agasild tõi välja ka M&A (ühinemised ja ülevõtmised) tehingutest saadud õppetunnid. Esiteks on oluline väga täpne fookus – uuringud näitavad, et 70–90% M&A tehingutest kukub läbi. Teiseks on Agasilla sõnul lihtne alahinnata tehingutele kuluvat aega. „Kui me Norras ettevõtet ostsime, käisin nii palju seal, et tallasin lennujaamast kontorisse raja sisse.“ Kolmandaks keeruliseks väljakutseks on erinevate kultuuride liitmine. Markit, kus töötab 100 inimest 17 rahvusest, seab erinevusi aktsepteerides ikkagi eesmärgiks ühtse ettevõtte ehitamise.
Samuti viitas Markiti asutaja sellele, et pikas perspektiivis on orgaaniline kasv oluliselt jõulisem. Markiti puhul annab omandatud ettevõtete käive 22 miljonit eurot, samas kui orgaaniline kasv annab käibest 70 miljonit eurot. Kümme aastat tagasi oli osakaal praktiliselt võrdne.
Balti M&A ja erakapitali foorumit korraldavad Balti majanduslehed Äripäev, Dienas bizness ja Verslo žinios ning advokaadibüroo Sorainen koostöös Eesti, Läti ja Leedu era- ja riskikapitali assotsiatsioonidega.
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Viimased uudised
Lisatud analüütikute kommentaarid!
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele