Eesti riik Dubai maailmanäitusel oma paviljoni ei ava, selle asemel panustatakse EASi välisesinduse ja loodetavasti ka suursaatkonna avamisele Araabia Ühendemiraatidesse.
- Maailmanäitus toimub Araabia Ühendemiraatides Dubais 2020. aastal. Foto: EPA
"Oleme ettevõtjatega alates üle-eelmise aasta algusest nõu pidanud, kas meil oleks mõistlikum osaleda EXPOl või avada kõigepealt Eesti riigi välisesindus Araabia Ühendemiraatides. Ettevõtjad andsid meile teada, et nad sooviksid küll osaleda EXPO-l, aga püsiva esinduse loomine on praegu esmatähtis," ütles ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Urve Palo ministeeriumi pressiteate vahendusel.
Veebruaris otsustas valitsus, et Eesti riik ootab Dubai EXPOl paviljoniga osalemise korral ettevõtjate rahalist panust. Ministeeriumite teatel märkisid ettevõtjad tagasisides, et EXPOl esinemisse nad investeerida ei plaani.
Ministeerium soovib avada EASi välisesinduse Araabia Ühendemiraatides selle aasta teises pooles. EASi välisesindajal on kohapeal võimalik luua pikaajalisi ärisidemeid Eesti ettevõtete jaoks. Lisaks planeerib valitsus Araabia Ühendemiraatides ka suursaatkonna avamist, mis annaks parema võimaluse toetada piirkonnast huvitunud Eesti ettevõtjaid.
"Araabia Ühendemiraatides Eesti toodete ja teenuste müümine ei saa olema niisama lihtne. Oleme ettevõtjatega ühel nõul - meil on mõistlik alustada püsiva pidepunkti loomisega ja seejärel panustada erialamessidel ja suurüritustel osalemisse," ütles Palo.
Eesti ettevõtted ei ole veel märkimisväärses mahus oma tooteid ja teenuseid Pärsia lahe piirkonda eksportinud. Huvi on meie firmadel aga olemas, eriti IT-valdkonnas, kaitse- ja toidutööstusel, aga ka rõiva-, mööbli- ja kosmeetikatootjatel ning logistikafirmadel.
„Kui Dubai EXPOle minekuks ei ole riigil ja ettevõtjatel piisavalt raha, siis on mõistlik alustada kõigepealt EASi välisesinduse avamisega. Pärsia lahe ümbrus on tuleviku mõttes oluline piirkond ning vajame Eesti ettevõtete ekspordi suurendamiseks seal püsivat diplomaatilist kohalolu,“ ütles Eesti Tööandjate Keskliidu juhataja Toomas Tamsar ministeeriumi teates.
Piirkonnas tegutseva Nortali juhi Priit Alamäe nii kergekäeliselt otsust ei võtaks. "Fakt on see, et nii meie kui ka teiste seal regioonis tegutsevate Eesti ettevõtete äri pikaajalisele edule see otsus kindlasti positiivselt ei mõju, sest seal võetakse EXPO-l osalemist või mitteosalemist suhteliselt isiklikult. Kui tahta positiivselt mõelda, siis saatkonna asutamine on kindlasti parem kui mitte midagi tegemine," kommenteeris Alamäe.
Ministeerium saatis palve Dubai EXPOl osalemissoovist teada anda Eesti Kaubandus-Tööstuskoja, Tööandjate Keskliidu, Puitmajade Liidu, Toiduliidu, Meretööstuse Liidu, Eesti Keemialiidu, Eesti Turismifirmade Liidu, Teenusmajanduse Koja ja Kaitsetööstuse Liidu ettevõtetele.
Opositsioonilt otsus kiita ei saa
Kunagine IRLi liige ja praegu fraktsioonitu väliskomisjoni esimees Marko Mihkelsonil hinnangul on otsus mannetu. "Kahju, kui valitsuse ambitsioonitu otsus ka tegelikult jõustub. Asetada kogu vastutus ettevõtjatele on küüniline ning ei arvesta reaalsust," ütles Mihkelson.
Tema sõnul ei ole kuigi mõttekas eeldada, et Eesti ettevõtjad, kes alles otsivad võimalusi Laheriikidesse jõudmiseks, maksaksid kinni poole kogu riigile olulisest promoüritusest. Samuti viitas Mihkelson Lätile, mis ikkagi Dubais osaleda otsustas.
"Jutt sellest, et teeme parem EASi esinduse ja saatkonna on kui Tootsi rehkendus. Tegelikult tehakse selliste uudistega tulevaste diplomaatide töö seal vähemalt esiotsa päris keeruliseks," lisas Mihkelson.
Sarnane reaktsioon on ka Euroopa parlamenti kuuluval Reformierakonna liikmel ja endisel välisministril Urmas Paetil. "Valitsuse otsus loobuda osalemast Dubais EXPOl 2020 oli vale ja lühinägelik. Seda ajal, kus uute turgude leidmine meie ettevõtetele on väga oluline ja riik peaks neid püüdlusi toetama. Seda nii Pärsia lahe riikide majandussuhete kontekstis kui laiemas rahvusvahelise kaubanduse plaanis. Eesti majanduse tervise oluline komponent on ekspordi laiendamine," kommenteeris ta.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.