Kui varem pole Eesti disaini nähtud Hawaiil, Novosibirskis või Ghanas, siis nüüd on see sinna kindla peale jõudnud. Alles tänavu müüki paisatud Ööd majad on päringuid saanud enam kui 60 riigist ning see nimekiri täieneb pidevalt.
- Peegelmajade idee on tekitanud ühiskond, kuna inimesed tahavad pidevalt kogeda midagi uut ja põnevat. Foto: Oliver Soostar, Anton Toomere
Vennad Jaak ja Andreas Tiik hakkasid Ööd peegelmajade ideed põrgatama umbes kaks ja pool aastat tagasi, toode ise valmis niisama hästi kui aasta tagasi, kuid organiseeritud müügitegevus läks käima tänavu. “Meil on postkastis hetkel üle 5000 päringu, mille iga sisu on 3,7 maja ehk meie postkastis on praegu paar tuhat potentsiaalset müüki,” rääkisid Jaak ja Andreas ning lisasid, et kui sealt saab ka väikese protsendi tehingutest on väga hästi.
Suur päringute tulv on saavutatud väga väikese turunduseelarvega – kahe aasta jooksul on ostetud reklaami vaid 700-800 euro eest. Ööd majadest on lugusid kirjutanud sellised suured arhitektuuriportaalid nagu Archives, Brick & Wonder ja Dwell. “Esialgu saatsime vihjeid ajakirjanikele, kuid kui sa suudad silma jääda, siis läheb see nagu kulutuli. Dwell oli esimene, kes tegi majadest olemusloo ning sellele on järele tulnud kuni 60 rahvusvahelist väljaannet,” tõdes Andreas. Teiste hulgas on Ööd majadest kirjutanud The Sunday Times, The Sydney Morning Herald ning Playboy valis Ööd maailma kõige seksikamaks väikemajaks. Pärast seda, kui The Sydney Morning Herald tegi loo, oli järgmisel hommikul vendade postkastis 400 päringut.
Inimesed tahavad teha ägedaid asju, kogeda ägedaid kogemusi, vana ja käidud rada ei ole enam huvitav ning seal on idee alge.
Jaak Tiik
ÖÖD juhatuse liige
Praeguseks on päringuid Ööde majade kohta tulnud enam kui 60 riigist – Venemaast Ghanani ning 2019. aastaks on Ööd majad USAs, Austraalias, Aafrikas, Euroopas ning tõenäoliselt ka kusagil Aasias. Ehk tuleval aastal muutub vendade sõnul Eesti disaini ja toote maailmakaart päris kirjuks. Pealegi on kõigis neis maailmajagudes väga palju potentsiaalseid kliente ootel, et millal Ööd majad sinna jõuavad.
Vennad peavad üheks Ööd majade edu põhjuseks seda, et neil endil on ideede realiseerimiseks nii ehitustehnilise kui turunduse poole pealt know-how olemas – Jaak tegeleb ehituse ja inseneeria poolega ning Andreas reklaami ja turundusega.
ÖÖD peegelmajad
MIS ON MIS
ÖÖD peegelmaja
Idee on viia ajatu, ent tänapäevane disain ürgse looduse rüppe ning pakkuda enneolematut elamust mugavuse ja maastike suurejoonelisuse keskel.
Isetu luksus on märksõna, mis võtab tabavalt kokku maja loojate, vendade Jaak ja Andreas Tiigi loomingu.
Maja vorm ja selle kolm peegelklaasiga kaetud seina sulanduvad ümbritsevaga ühte, pakkudest võimsat peegelduste mängu.
Aktsenti loob puitfassaad, mille kaunis termosaarest laudis täiendab klaaspinda oma soojusega. Tähelepanuväärsed on ka hoone "õmblused" – klaaspaneelide ja voodrilaua ühendused on vaevumärgatavad ning mõjuvad äärmiselt puhtalt ja terviklikult. Sama joont hoitakse ka siseruumides, kus 18ruutmeerisele pinnale on jaotatud kõik vajalik.
Standard suurus: 3×3×6 m
Hind Eestis 45 000 eurot+km
- Peegel aitab majadel loodusega ühte sulanduda, nii et vaatleja ei pruugi esmapilgul hoonet märgatagi. Foto: Oliver Soostar, Anton Toomere
Kogu know-how olemas
“Meil pole vaja näiteks arhitektuuribürood palgata, kes meie idee ellu viiks. See on ka üks põhjus, miks me oleme nii kiiresti ja jõuliselt arenenud. Me saame väga palju otsuseid ise nüüd ja praegu ära teha,” märkis Jaak.
Jaak on elanud suure osa oma elust Ameerikas, kus ta tegutses peamiselt ehitusvaldkonnas. Sealt pärineb ka kokkupuude klaasiga, samuti teadmised ja kogemused, kuidas Ööd majalaadset hoonet tehniliselt lahendada. Tagasi Eestisse tuli ta seitse aastat tagasi. Andreas töötas enne Ööd majade ideele pühendumist reklaamiagentuuris Kontuur Leo Burnett.
Ööd peegelmajade idee on vendade sõnul tekitanud ühiskond. “Inimesed tahavad teha ägedaid asju, kogeda ägedaid kogemusi, vana ja käidud rada ei ole enam huvitav ning seal on idee alge,” lausus Jaak. Eestis on küll RMK majad, kuid pole sellist toodet või teenust, et saaks loodust mugavalt või koguni luksuslikes tingimustes nautida. Jaak tunnistab, et ta on mugav inimene, mitte rabas telkija – madratseid ja linu ei taha ta kaasas kanda ning tule tegemine pole talle meelt mööda. Rappa võiks minna siis, kui seal on soe tuba, soe vesi ja voodi. “Seal on nii palju erinevaid aspekte, kuidas Ööd majade idee sündis, aga üks argument on kindlasti mugavus,” lisas ta.
Tehnilist poolt katsetati esialgu kuubikutega. “Sättisime neid ja mõtlesime, et see vorm peaks hästi lihtne olema – lihtsuses on võlu,” tõdes Jaak.
Praegune maja vorm on väga lihtne, see on ristkülik ning vennad usuvad, et nad on sellega täppi pannud. Nad on teinud tahukaid ja kolmnurkasid, kuid maja lihtne vorm kõnetab paljusid inimesi. Eestis on väikemajade tootjaid üle 25, kuid Tiigid on soovinud neist kõigist erineda. Suurte akendega hooneid on juba tehtud, kuid nemad tahtsid selle mõtte järgmisele tasandile viia ning teha midagi sellist, mida keegi teine veel teinud pole. “Me otsustasime, et teeme hästi julge otsuse. Liigutame mugavustsooni arhitektuuri mõttes, see on hästi raju,” rääkis Jaak.
Eristumine on õnnestunud nii hästi, et laias maailmas on teada neli–viis juhtumit, kui Ööd majasid on kopeeritud. “Tegelikult annab see indu juurde, kui keegi hakkab sind kopeerima, siis oled järelikult õigel teel. Ise tuleb lihtsalt paremini teha,” märkisid vennad.
Sulandumine loodusesse
Peeglite idee tekkis sellest, et sooviti vähendada visuaalset kära ja jalajälge nii palju kui võimalik. “Ükskõik kui äge arhitektuur ka looduses poleks, kuid ikkagi oma olemuselt lõikab ta naturaalsesse keskkonda sisse. Peegel austab end ümbritsevat peegeldusega ning sulandub täiesti loodusesse,” sõnas Andreas. Nii mõnigi kord on ette tulnud, kui viiakse keegi loodusesse Ööd majasid vaatama, kuid vaatamata objekti lähedusele pole maja näha.
Jaagu sõnul on Ööd majade arhitektuur selline, mis ei konkureeri ümbritsevaga ning seetõttu võib neid paigaldada ka mõisate, talude või puhkekeskuste lähedusse, kui soovitakse lisaruutmeetreid tekitada. Näiteks Prantsusmaal ja Inglismaal on Eesti disainmaju paigaldatud olemasoleva arhitektuuri juurde. “Puit ja betoon materjalidena hakkavad konkureerima mingite teiste ehitistega, aga peegel seda ei tee.”
Sellest saavad väga paljud aru ning seetõttu on ka Ööd majade päringute hulk seinast seina. Praegu tegeletakse ühe Prantsusmaa kliendiga, kel on suur lossikompleks ning ta tahab panna lossi kõrvale metsasalusse Ööd majad nelja meetri kõrgusele postide otsa ning teha sinna vahele terrassid ja rippsillad. “Klientide päringud on väga huvitavad. Inimesed mõtestavad ja mõtlevad Ööd maju uskumatutesse kohtadesse,” tõdes Andreas.
Töös on veel projektid Islandi looduskaunites kohtades, Austraalias Tasmaanias mäe otsas, veebruaris lähevad vennad Ghana Anomabo rannaliivale maju ehitama ning aprillis Californiasse Three Riveri mägisesse keskkonda. “Neid riike on suhteliselt vähe, kust pole päringuid tulnud,” märkis Andreas.
Ööd majal on oma standardne vorm, kuid selle sisustamisel saab klient alati kaasa rääkida. Jaagu sõnul ostavad 90% juhtudest kliendid ikkagi maja välisilmet, kuid selle kasutusotstarve võib olla teinekord täiesti ootamatu. Majasse võib teha hotellitoa, kontori, talveaia, laste mängutoa, nõupidamisruumi, kuid markantsematel juhtudel on Ööd majast saanud Hawaiil surfivarustuse laenutuse boks ja Prantsusmaal korraldatakse seal veinide degustatsioone. Kuid majja on ehitatud ka ilusalong, hambaravi kabinet, joogaklubi ning poode ja kohvikuid.
Kuigi kliendid saavad Ööd maja oma äranägemise järgi sisustada, kasutatakse neis sellegipoolest palju Eesti disaini. “Me teeme koostööd disainmööbli valmistaja Woodmaniga, disainerite Jaanus Orgussaare, Maria Rästa ja fotograaf Martin Lazareviga. Oleme kasutanud Keha3 ja 4Roomi tooteid,” selgitas Andreas.
- Ööd majade sisekujunduse autor on Andrease ja Jaagu isa Vambola Tiik. Foto: Oliver Soostar, Anton Toomere
Sisekujundus isalt
Ööd majade sisekujunduse autor on Jaagu ja Andrease isa Vambola Tiik ning Jaagu sõnul on ta väga palju kaasa aidanud i-le punkti panekuks. “Paneme igale kliendile kaasa soovitused, et milliseid siseviimistlusmaterjale kasutada. Näitame, mis meil pakkuda on ja teeme vastavalt kliendi soovile sisedisaini natuke ringi,” lisas ta. Põhjus, miks majade sisekujundust ei kontrollita, on globaalne klientuur. Skandinaavia disain võib küll olla kõrgtasemel, kuid Iirimaal, Inglismaal, Ghanas, USAs või Austraalias ei kõneta see kedagi.
Tulevikuplaanidest rääkides märkis Jaak, et nad arendavad toodet kogu aeg, kuid praegu liigub tootearendus selles suunas, et saada juurde teistsuguseid kliente. Praegu ostavad Ööd maja peamiselt B2B kliendid rahateenimise eesmärgil, kuid selle kasutuse poolest võiks teha väiksema maja, mis on odavamas hinnaklassis. Olemasolevat toodet pole mõtet muuta, kuna see on hetkel niivõrd edukas. “Tootearendus käib kogu aeg ja ma arvan, et me tuleme kindlasti lähima poole aasta jooksul välja uue Ööd majaga, mis on vormilt tõenäoliselt natuke teine,” lubas Jaak.
- Ööd majadel võib olla täiesti ootamatu otstarve, nii on sest saanud näiteks surfivarustuse laenutusboks Hawaiil. Foto: Oliver Soostar, Anton Toomere
Bruno võit tähendab usaldust
Jaak ja Andreas Tiik pälvisid ÖÖD peegelmajade eest tänavusel Eesti Disainiauhindade tootedisaini konkursil Bruno parima elukeskkondliku toote auhinna.
Bruno tähendab Andrease ja Jaagu jaoks eelkõige usalduse faktorit. “Oleme täna usaldusäris. Kui me suhtleme California kliendiga, kes peab tegema väga suure ettemakse, siis kusagilt peab ta saama kindluse. Lisaks sellele, et meie jutt on loogiline ja toode ilus, tõestab auhind, et me oleme ikkagi päriselt siin Ida-Euroopas,” lausus Andreas.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.