Üle paarikümne aasta Eestis äri ajanud rootslane Peter af Burén müüb Rootsi fondile pesufirma Miss Mary of Sweden, mida oleks tahtnud osta ka siinsed tegijad.
- Marek Kiisa ütles, et nad pöörasid Miss Mary tekstiilitööstusest IT-ettevõtteks. Firma käibest 40% tuleb just internetipoest. “See on meie edu võti.” Foto: Andras Kralla
Suurbritannia turule keskendunud Miss Mary of Swedeni ostmisest olid huvitunud European Lingerie Groupi omanik Indrek Rahumaa ja Marc & André omanik Mart Sillaots.
Rootsi fondiga käed löönud Peter Burén rääkis, et ei loobu Eestis äri tegemisest, vaid tahab hakata idufirmadesse investeerima.
Pikk otsimine
Miss Mary of Sweden otsis partnerit juba terve aasta. Lõpuks jäi silma suurte kogemustega Scope, kes on kasvavatesse ettevõtetesse palju investeerinud ning ehitanud Rootsis üles tarbijate seas menukaid brände, millest eestlastele võiks tuttavaim olla Happy Socks. „Meil on plaan kasvada ja Scope’ist on sealjuures palju abi,“ rõhutas tegevjuht Elisabet Sandström, kellest nüüd saab ka osanik.
Rootsi fond Scope haldab praegu oma kahe fondi peale kokku 194 miljonit eurot ja sihibki peamiselt tekstiiliärisid. Kui palju Scope Miss Mary eest maksis, osapooled ei ütle.
Ka Eesti ettevõtjad olid ostust huvitatud
Pesuärimees Indrek Rahumaa ütles, et Miss Mary on viimastel aastatel teinud läbi väga kiire arengu ja online-müügis Euroopas liidriks kujunemas. “Selline kasv on muljetavaldav. Müügi põhjus on ilmselt soov uue omaniku käes ettevõtte arengut veelgi kiirendada ja liikuda uute sihtide suunas. Oleme Miss Mary ostmist kaalunud ja valmis seda ka tulevikus tegema, kuid seni pole õnnestunud kokkuleppele jõuda,” rääkis Rahumaa.
Pesutootja Marc & André omanik Mart Sillaots märkis, et kui ta Miss Mary of Swedeni ostmisele mõtles, siis kerkis üks risk ehk mis saab ettevõtte põhiturust Suurbritanniast. “Kui Brexit peaks toimuma nii, et mingit kokkulepet ei tule ... Samas ma ei tea, millised on lepingud Suurbritannia ja Rootsi vahel ning kas kaup läheb teele Eestist või Rootsist.”
Sillaots selgitas, miks ta oli huvitatud Miss Mary of Swedenist. “Nad ei müü füüsiliselt poodides, vaid neil on kataloogi- ja internetikaubandus. Kogu logistika ja laomajandus on neil väga hästi püsti pandud.”
Asi pole Brexitis
Buréni sõnul ei müü ta Miss Mary of Swedenit Brexiti tõttu. “Sain 60aastaseks ja olen Miss Maryga tegelenud 30 aastat. Kui tahan millegi uuega alustada, siis praegu on selleks viimane aeg,” sõnas ta.
Kolm aastat tagasi rääkis Burén Äripäevale, mis talle edu on toonud. „Minu suurim eelis oli valmidus suuri riske võtta. Ma ei ole midagi kartnud ning alustasin igal pool sinisilmselt,“ ütles Burén, kes on jõudnud ka Äripäeva Rikaste TOPi.
Huvi Eestis tegutsemise vastu pole kuskile kadunud, lausus Burén. „Eesti ja meie 140 siinset töötajat jäävad Miss Mary juures väga oluliseks. Investeerime ikka siia edasi,“ kinnitas ta.
Burén ütles ja on ka varem rääkinud, et tahab idufirmadesse investeerida. Praegu ei osanud ta vastata, millistesse idudesse hakkab ta raha panema, aga avaldas, et jätkab koostööd Miss Mary of Swedeni juhi Marek Kiisaga.
Laiemalt teatakse Kiisat kui GrabCadi varasemat investorit. Kiisa kiidab Scope’i. “Neil on ärisid, mida nad on suutnud maailmaäriks kasvatada,” lausus Kiisa. Ta usub, et samamoodi läheb Miss Mary of Swedeniga.
- Huvi Eestis tegutsemise vastu pole kuskile kadunud, lausus Peter Burén. „Eesti ja meie 140 siinset töötajat jäävad Miss Mary juures väga oluliseks. Investeerime ikka siia edasi." Foto: Andras Kralla
Tekstiilitööstusest IT-ettevõtteks
Läinud aasta alguses sai Miss Mary of Sweden
Äripäevalt gaselli ehk kõige kiiremini kasvanud ettevõtte tiitli. Kiire kasv tuli internetimüügist. Kiisa rääkis toona, kuidas ettevõte toodab 600 000 rinnahoidjat aastas ja neid õmmeldakse Tallinnas Lasnamäel.
Tagasilöökide kohta ütles Kiisa, et need tabavad ettevõtteid siis, kui pole stabiilsust. “Kui näiteks palgad kasvavad väga kiiresti,” tõi ta näite. “Kindlasti ei tohi olla sõltuvuses ainult ühest suurest kliendist. Tuleb jaotada riske ja mitte lasta ühel domineerida.”
Praegu rääkis Kiisa, et nad pöörasid Miss Mary tekstiilitööstusest IT-ettevõtteks. Firma käibest 40% tuleb just internetipoest. “See on meie edu võti.”
Kiisa lükkab müügi põhjusena ümber väite, et ettevõte müüakse Brexiti hirmus. Kataloogifirmadele toodangut pakkuvatel pesuettevõtetel läheb probleemide ajal hästi, selgitas Kiisa. “Kui on segane seis turul, siis naised ostavad pesu kataloogifirmadest või internetist.”
Miks siis praegu müüa? “See pakkumine oli väga hea,” kostis Kiisa. “Võib-olla oli ka käes aeg anda teatepulk edasi.”
Miss Mary
Pakub kõrgema kvaliteediga naistepesu. Ettevõte eristub selle poolest, et toode valmib üleni ettevõttes, alustades disaineri joonistusest ning ettevõte hoolitseb ise ka selle eest, et toode kliendini toimetada. Ettevõte asutati 1957. aastal Rootsis Borås, kus asuvad tänini näiteks ettevõtte disainerid. Tooteid müügiks õmmeldakse aga Tallinna vabrikus. Tooteid müüakse üle maailma veebis ja kataloogides ja ka ettevõtte enda veebipoes.
Peter af Burén on Miss Mary omanik 1989. aastast. Sel aastal loodab ettevõte kasvatada käibe pea 14 miljoni euroni.
Scope
Fondid investeerivad kasvuettevõtetesse. Kahel fondil on kapitali umbes 200 miljonit eurot. „Me usume, et Miss Mary on välja võidelnud hea koha praeguses muutlikus jaekaubanduskeskkonnas,“ leidis Scope’i partner Johan Mårild. Tema sõnul tõmbavad praegu kliente just kõrge kvaliteediga tooted, mille ettevõte ise disainib ja ise valmistab. Scope’i teatel avaldasid neile muljet ettevõtte pikk kasumlik kasv ja selle juhtkond. Fondi teatel on võimalik muuta brändi veel tugevamaks, pakkuda rohkem tooteid, ja teha ka organisatsiooni tugevamaks.
- Peter af Burén. Foto: Andres Haabu
Vahetas kinnisvara pesuäri vastu
Peter af Burén sukeldus 1980. aastatel Rootsis majandusbuumi ajal kinnisvaraärisse ja naistepesu juurde sattus hoopis ootamatult.
Kaubamärgiga Miss Mary of Sweden pesuäri oli Lars Thomas Rydström loonud juba 1958. aastal, on kirjutanud Eesti Ekspress. Firma kasvas ja õitses, 1970. aastate lõpuks anti Rootsi tekstiilipealinnas Boråsis tööd juba 6000 inimesele.
1980. aastate algul tekkis Suurbritanniasse kolinud Rydströmil tõsine konflikt Rootsi “hullumeelselt sotsiaaldemokraatliku” maksuametiga. Ametnikud ähvardasid firma kinni panna, kui selle omanik Rootsi ei naase ja kogu oma tulu seal ei maksusta. Tülist kerkis üles suur skandaal ja kohtuasi. Paljud Miss Mary kunded peletati eemale.
Juhuslikult noolis Burén samal ajal Miss Maryle kuulunud magusat kinnisvara. Vara ostuga sai ta vintsutatud pesuäri nii-öelda kauba peale. Burén on Eesti Ekspressile rääkinud, kuidas neil polnud mingit vajadust aluspesuäri ostmiseks. “Saadaval oli lihtsalt hea asukoha ja hinnaga kinnisvara.”
1992. aastal kukkus Rootsi kinnisvaraturg kolinaga kokku. Burén pääses enda sõnul suhteliselt valutult, kuid kaotas isu maade ja majadega äritsemise järele. Miss Mary langes lihtsalt sülle, tuhandete koduperenaiste riidekapi varustamisest kujunes Buréni südameasi.
Siis tootis firma osa pesust veel Rootsis, osa “odavas” Portugalis. Eesti avastati lihvimata teemandina veel enne meie rahareformi. Rootslastega aitas siin sooje suhteid luua Mai Parras, pikaaegne Linette’i pesuvabriku juht, kellega Burén aastaid koos äri ajas. “Väga paljud siia tulla ei tahtnud, kuid ma ütlesin, et uurime välja ja vaatame, mis siin teha annab.“
Kaks aastat Eesti 500 rikkaima seas
Värskes Rikaste TOPis on Peter af Burén 227. kohal. Tema ettevõtlusvara väärtuseks hindas Äripäev 15,7 miljonit eurot.
Eestis edukalt äri ajav mees sündis 1958. aastal Stockholmis ning kasvas üles Göteborgis, kus astus ka ülikooli majandust ja juurat õppima. Üle veerandsaja aasta Eestis äri teinud edukale Rootsi ettevõtjale kuulub osaühing nimega Õnn, mis valmistab Lasnamäel Miss Mary of Sweden kaubamärki kandvat naiste pesu. Ettevõtte eelmise aasta müügitulu oli 12 miljonit eurot (2016. a 11,5 miljonit eurot) ja kasum 1,5 miljonit eurot (2016. a 1,2 miljonit eurot). Lisaks kuulub talle Eestis ettevõte Improved IT Group OÜ, mis rendib jahtlaeva era- ning juriidilistele isikutele. Möödunud aastal teenis ettevõte 2,8 miljonit eurot kasumit.
Rikaste TOPi jõudis ta esimest korda 2017. aastal. Siis oli ta TOPis 178. kohal varaga, mille väärtus küündib 17,5 miljoni euroni.
Seotud lood
Julgemad ettevõtjad otsivad ekspordi kiratsemise tõttu uusi turge. Eredaim näide on Venemaal suure osa käibest kaotanud pesubrändi Marc & André omanik Mart Sillaots, kes sai jala ukse vahele Türgis.
Vanemad eestlased vahel mõtlevad, et Eesti on jumala loodud paradiis maa peal ning et eestlased on teistest paremad - alguses oli see natuke häiriv, tunnistab rootslasest pesuärimees, kes on kolinud oma ettevõtte Rootsist Eestisse, Lasnamäele.
Rikaste TOPi uute tulijate seas on perekond, kellele andis tugeva tulemuse tulu taasinvesteerimine firmadesse. Peale nende leiab tabelist lähedaste tööga jätkajaid ning siin paarkümmend aastat tegutsenud Rootsist pärit pesuärimehe.
Täpselt sellise kahtluse viskab õhku üks Eesti ettevõtja, kui küsida, mida ta pesuärimees ja investor Indrek Rahumaa tegemistest kõrvalt vaadates arvab.
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.