Reisilennukite varuosade import on Venemaal sanktsioonide mõjul kokku kuivanud, lennufirmad on leidnud aga uusi viise, kuidas komponente üle piiri toimetada.
- Foto: IMAGO/Ramil Sitdikov
2022. aasta juulis leidis Moskva Vnukovo lennujaama personal ühe reisija pagasist ebahariliku eseme: seadme, mida insenerid nimetavad „lennuandmete inertsiaalseks viiteseadmeks“ (ADIRU).
Tänapäevased reisilennukid on pungil täis keerukat tehnoloogiat ja vaid vähesed seadmed on õrnemad sellest peenest elektroonikast, mis kasutab lennuki manöövrite jälgimiseks güroskoope ja kiirendusmõõtureid.
Tolliametnike esitatud dokumentide kohaselt kaalus seadeldis 11 kilogrammi ja selle väärtuseks hinnati 40 000 dollarit. Seadme adressaadiks oli Venemaa suuruselt teine lennufirma S7.
Sealjuures polnud tegu üksikjuhtumiga. 2022. aasta lõpuks deklareeriti Moskva lennujaamades veel 10 ADIRUt, mis toimetati reisijate pagasis S7-le.
Pagasikaubandus on hea näide neist ebatavalistest tarnekanalitest, mida Vene lennufirmad on olnud sunnitud kasutama alates 2022. aasta veebruarist, kui Venemaa alustas täiemahulist sissetungi Ukrainasse. Ulatuslike sanktsioonide ja ekspordikontrolli tingimustes on nad pidanud leidma uusi viise komponentide hankimiseks, et oma lennukeid töös hoida.
Seotud lood
Krooniline nigel kasv teeb muret Euroopa Liidu poliitikakujundajatele, kes otsivad viise majandusele elu sisse puhumiseks.
Sadade miljardite eurode väärtuses välisreservide konfiskeerimine võiks muuta Ukraina sõja kulgu. USA ja Euroopa on aga eri nõul, kui kaugele sellega minna.
Euroopa Liidul on õnnestunud vältida energiakriisi, kuid kasutusele võetud lühiajalised lahendused võivad pikemas perspektiivis kahjustada konkurentsivõimet ja rohepööret.
Euroopa luureteenistused on hoiatanud oma riikide valitsusi, et Venemaa kavandab vägivallaga sabotaaži üle Euroopa, liikudes lääneriikide vastu suunatud püsivasse konflikti, vahendab Financial Times.
Leedus registreeritud päikeseenergia arenduskontsern Sun Investment Group (SIG) pakub 22. novembrini toimuva avaliku võlakirjade emissiooni käigus 2aastase tähtaja ja 11,5% suuruse aastaintressiga tagatud võlakirju eesmärgiga koguda investoritelt kuni 8 miljonit eurot.