Hiljuti sattus mulle näppu Jim Collinsi poolt kirjutatud äriraamat „Heast suurepäraseks”. Põhimõtteliselt vaadeldi seal USA ettevõtteid, kelle aktsia kumulatiivne tootlikkus oli 15 aasta jooksul suutnud ületada konkurentettevõtteid vähemalt kolmekordselt.
Samuti analüüsiti ka aktsiarallile eelnevat perioodi: millised olid juhtimisotsused, mis nendele ettevõtetele konkurendi ees edumaa andsid. Laiemale Euroopa avalikkusele tundmatud ettevõtted nagu Kroger, Circuit City, Walgreens, Wells Fargo, Nucor, Kimberly Clark jt edestasid tuntud ja suuri võrdlusettevõtteid nagu Bank of America, Procter & Gamble jt.Tahaksin heameelega välja tuua ühe eelpoolmainitud ettevõtetes kasutusel olnud strateegia, mis vähemalt minu meelest on ärimaailma praktikat silmas pidades pisut ebaharilik: palka enne tugevad juhid ning alles siis pane nendega üheskoos paika visioon ning strateegia. Igapäevases praktikas kiputakse sageli ju vastupidi toimima. Sisuliselt tähendab see seda, et tippjuht peaks usaldama oma valdkonnajuhte ning jätma vastava strateegiaosa kirjeldamise ning teostamise oma ala professionaalidele. Collins nimetas seda tugevate kindralite mudeliks. Vastupidine seis valitses siis, kui omanik või tippjuht valis alateadlikult oma meeskonda nõrku juhte, kes tema strateegiat ja visiooni teostaksid.Hakkasin mõtlema ettevõtete peale, kellega olen ise koostööd teinud ja mulle meenus paar organisatsiooni, mille eesotsas olid noored ja teotahtelised juhid, kellel oligi hirm endast vanemate, suuremate kogemuste ning tugeva iseloomuga juhtide palkamise ees. Paraku eeldab kiire arengutsükkel kogenud valdkonna asjatundjate olemasolu, kes kõrge määramatusega olukorras suudavad kainet meelt ja professionaalsust üles näidata. Paraku otsustasid eelpool mainitud ettevõtete juhid kõrvale lükata kogenud juhtide kandideerimisdokumendid, palgata endale pigem adjutante, kes nende visiooni punkt punktilt realiseeriksid. Palgakulu oli küll väiksem, aga lõpptulemusena tegeleti tulekahjude kustutamisega.Jim Collinsi „Heast suurepäraseks” on midagi sellist, mida soovitan soojalt lugeda kõigil neil, keda huvitab korporatsioonide ajalugu.Ilusat suve!
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.