Estraveli juht Anne Samlik julgustab juhte ja ettevõtjaid rohkem noortega tegelema.
- Anne Samlik Foto: Raul Mee
Eesti kogenud tippjuhtide seas tuleb tihti jutuks, et pealekasvava põlvkonna noortel pole Eesti majanduse edendamiseks enam seda ambitsiooni, mis on iseloomustanud viimase kolme kümnendi ettevõtjaid Eestis. Noortega vahetult suheldes näen aga vastupidist pilti: praegused koolinoored on suurepärase haridusega tublid inimesed, kes vajavad lihtsalt innustust ja julgustamist.
Käisin hiljuti Võrus kooliõpilastele juhtimisest rääkimas. Kui loengu alguses tõstis küsimusele peale, kes neist näeb end tulevikus mõne ettevõtte juhina, vaid kaks kätt, siis loengu lõpus tõusis sama küsimuse peale juba 12 kätt. Mis siis vahepeal muutus? Otseselt mitte midagi – rääkisin lihtsatest asjadest ja Eesti suurima reisibüroo juhtimise igapäevaelust. Noored võtsid selle avatud meelega vastu.
Tippjuht, jaga kogemusi
Ma ei arva, et kõigist neist 12 kasvavad tulevikus uued tippjuhid ja see ei saa ollagi eesmärk. Küll aga olen veendunud, et mida varem saavad noored süstematiseeritud teadmised ettevõtluse alustest, äriplaani koostamisest ning ettekujutuse sellest, mida ühe firma vedamine praktikas tähendab, seda suuremat kasu lõikab Eesti ühiskond. Me peame aitama noorel selgusele jõuda, kas tema iseloomuomadused ja meeskonnavaim on piisavad, et vastutada ettevõtjana ühiskonna ees töökohtade loomisel ja hoidmisel. Vanemad ja õpetajad saavad olla noorele inimesele eeskujuks, toeks, suunajaks ja nõuandjaks.
Praeguse sajakonna eduka idufirma asemel võiks meil neid olla kümne aasta pärast kümme korda rohkem. Ent selleks peaks paljud praegused Eesti tippjuhid mõtlema, kuidas anda noortele võimalus teadmisi, kogemusi, julgustust ning innustust saada.
Ajal, kui otsime Eestile uut suurt narratiivi ja välisturgudele suunatud märki, ei tohi ära unustada majandust selle rohujuure tasandil. Koolipingist noortele kaasa antaval haridusel ja väärtustel on meie riigi tulevikule tohutu mõju.
Julgustan juhte ja ettevõtjaid rohkem noortega tegelema, mis sellest, et siit ei teki otsest müüki ja tulu. Kui suudate kas või ühele noorele inimesele uusi mõtteid ja suhtumisi anda, siis tasub see hiljem meile kõigile ära.
Seotud lood
Leedu telekommunikatsiooniettevõte, UAB Consilium Optimum, mida tarbijad tunnevad Fastlinki kaubamärgina, käivitas 18. detsembrini kestva avaliku kolmeaastase võlakirjaemissiooni eesmärgiga kaasata 3 miljonit eurot, pakkudes investoritele 9% aastaintressi (ISIN code: LT0000411266, investment order cook code CSLSPO). Emissioon on tagatud ILTE 1,5 miljoni euro suuruse garantiiga.