Millal tuleb tunnel? Tunnelist olulisem on tunne, suhtumine, usk ja tahtmine, et Soome lahe piirkond on elujõuline ning maailma parim koht, kirjutab Valdar Liive, EASi välisesindaja Soomes 2004-2015.
- Valdar Liive Foto: Erakogu
Üldjoontes Eesti ja Soome vahel asjad ju toimivad. Muidugi me ei saa lasta ennast pimestada mõttest, et kõik on hästi, endiselt võiks Eesti ja Soome vahel olla rohkem ühiseid projekte, isiklikke kontakte ja usaldust.
Oluline on, kuidas me paistame ühise majanduspiirkonnana kaugemale. Selles kontekstis ei saa kunagi liiga palju rõhutada vajadust koos reisijate meelitamiseks. Soomlastel on programm Stopover Finland, mis tulevikus võiks oluliselt suuremas mahus hõlmata ka Eesti turismisektoris tegutsejaid.
Pikk tee on minna selleni, kui soomlased hakkavad juubeldama, et nende riigi sünnipäeva ametlik jook või kõrgeima riigiasutuse mööbel tuleb Eesti meistrite käe alt. Eesti majandus on küll sõltuv naabrite olukorrast, kuid isegi Soome puhul on võimalik oluliselt tõsta kõrgema lisaväärtusega toodete hulka, saada kliendi silmis olulisemaks partneriks. Kui diil on tehtud, siis töö alles algab. Välisinvestorite tehaste avamisele tasub kohale minna suurema seltskonnaga isegi siis, kui selleks tuleb Lõuna-Eestisse sõita. Tuleb panustada ja leida abistamise võimalusi eriti siis kui investor tegutseb Ida-Virumaal.
Mida koos teha?
Politsei ja kaitseväelaste sügavuti koostöö on positiivne näide, kuid nende puhul on just ühised pahalased või samas sõjakoolis õppimine loonud tausta.
Partneritega tuleb suhelda regulaarselt ja tihti. Ei ole ju raketiteadus. Positiivsel kombel teevad just satelliitide alast koostööd Tartu ja Aalto ülikooli teadlased ning tudengid.
Mida võiksime põhjanaabrite juures jälgida või kaasa lüüa?
Koostöö Soomes tegutsevate välisettevõtetega, näiteks Turus tehaseid omavate Saksa firmade Meyeri ja Bayeriga. Meyeri laevatehase toodang on välja müüdud aastani 2024 (seal valmib peatselt ka Tallinki laev Megastar), meditsiini- ja põllumajandussektoris tegutsev hiid Bayer teeb koostööd ülikoolide ja start-up-kogukonnaga. Turust veidi edasi asub Uusikaupunki, kus Valmet Automotive koostab üha suurenevas tempos autosid Mercedes-Benzile. Kõrgetasemeline tutvumisvisiit eelnimetatud piirkondades tuleks ainult kasuks.
Soome ja Eesti ettevõtted on teinud ministrite juhtimisel ühiseid ärivisiite Indoneesiasse Mehhikosse, Austraaliasse ja Uus-Meremaale. Menukaks võiks osutuda koos minek Saksamaale – oleme samaviisi huvitatud Industry 4.0 teemast. Saksamaa on mõlema jaoks oluline, meil kummalgi on olemas head, kuid teineteist täiendavad suhted Euroopa mõjukaima majandusega riigiga.
Iseliikuvad sõidukid ja biomajandus on samuti sektorid, mille võimalusi uurida. Näiteks on Soomes hiljuti asutatud klaster, mille eesmärgiks on luua aastaks 2030 iseliikuvad konteinerlaevad, biomajandusse tehakse suuri investeeringuid.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.