Tallinna transpordikorraldus on omadega ummikus ja linnajuhid sisukaid lahendusi pakkuda ei suuda, soovitades selle asemel inimestel jala käia, kirjutab Tallinna linnavolikogu aseesimees (IRL) Mart Luik.
- Mart Luik Foto: Marko Mumm/Meediafoto
Moodsas linnaplaneerimises on loogiline anda eelistus jalakäijatele, jalgratturitele ja ühistranspordile. Kuid sellega ei tohi kaasneda sõiduautode liiklemise takistamine. Tallinnas see kahjuks aga nii käib. Selle asemel, et ühistransport kiiremini ja mugavamalt liikuma saada, lubab linnapea Taavi Aas, et nemad sunnivad autod aeglasemalt sõitma. Tallinna peaarhitekt Endrik Mänd annab aga linlastele veelgi orginaalsema soovituse: Tallinn on väike linn, käige jala!
Tallinna linnavalitsuse tellimusel sai hiljuti valmis ühistranspordi uuring, mis sedastas, et linlased eelistavad jätkuvalt isiklikku autot jõudmaks punktist A punkti B. See on lihtsalt kiirem ja mugavam. Kurikuulsat tasuta ühistransporti on pealinnas korraldatud 5 aastat ja me saame teha kokkuvõtte, et oma põhilist eesmärki – motiveerida pealinlasi autode asemel ühistransporti kasutama – pole see maksumaksjale kümneid miljoneid maksma läinud samm grammigi täitnud. Tasuta ühistransport on küll kinnistanud Keskerakonna võimu ja meelitanud pealinna tuhandeid uusi maksumaksjaid, aga ei paku mingeid lahendusi ummikute ja parkimisprobleemide vähendamiseks. Naabervaldade maksumaksjate kaaperdamisaktsioonide asemel tuleb aru saada, miks inimesed siis ei kasuta ühistransporti.
Liiga palju ümberistumisi
Tallinna Tehnikaülikooli uuring näitab ära, et ühistransport on võrreldes auto kasutamisega liiga aeglane. Ajakulu tuleneb paljuski rohketest ümberistumistest. Toon ilmeka näite. Tiskre asumist sõidab buss nr 4 Õismäele. Seal tulevad kõik inimesed bussist maha ja suunduvad järgmisse bussipeatusse, et lõpuks kesklinna saada. Vahemaa on ca 12 km, aga sõit võtab tund aega. Pole siis imestada, et sellele liinile piisavalt sõitjaid ei jätku. Tiskre elanikud istuvad kas maakonnabussi peale või sõidavad oma autoga.
Tegelikult on kogu Tallinna ühistranspordiskeem üks ümberistumiste sasipundar. Linnavalitsus nendib, et Viru terminali mahutavus on ammendunud, aga ikka liiguvad kõik bussid kesklinnast läbi.
Autojuhtide ahistamiseks on järgmine plaan juba valmis kirjutatud, selle nimi on Tallinna peatänav. Linnavalitsus plaanib jõuga kesklinna südamest autod välja ajada. Aga kuhu see liiklusvoog suunduma peaks, sellele küsimusele ei oska Tallinna võim midagi mõistlikku vastata. Liivalaia tänav on juba täna autodest umbes, aga sinna on alles kerkimas 80 000 m2 suurune Eesti kõige suurem ärihoone.
Totalitaarses Hiinas kasutavad mõned suurlinnad reeglit, et autod tohivad sõita kalendri ja autonumbri järgi: kes paaritul, kes paaris kuupäeval. Ma ei imestaks, kui linnavalitsus tulevikus ka meil sarnaste jõuvõtetega üles astub. Aga me ei tohi sellega leppida.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.