Ettevõtete jooksva aasta käibearuanded näitavad, et käibekasvud on võrreldes 2023. aastaga minimaalsed või suisa olematud, kirjutab ACE Logistics Group juhataja Andres Matkur Infopanga logistika aastaraportile antud kommentaaris.
- Andres Matkur. Foto: Andres Haabu
Kõik viimased kriisid on logistikasektorit väga palju ja otseselt mõjutanud, igaüks omamoodi. Julgen arvata, et kui arvestada kriiside mõjusid tervikuna, siis on logistika- ja transpordisektor üks kõige rohkem nendest mõjutada saanud valdkondi üldse.
Logistikaettevõtete koondtulemusi vaadates on näha, et 2020‒2022 on olnud sektorile üldiselt väga heade finantstulemustega, käivete ja kasumite kasvud olid erakordselt märkimisväärsed. Selliseid kasvunumbreid ei olnud me eelneval ajal väga harjunud nägema.
Veomahud veel püsisid endistel tasemetel ja segased ajad võimaldasid ettevõtetel üldiselt hästi teenida. Sealhulgas mõjutasid vahepeal anomaalselt kõrgele kerkinud veohinnad (lend ja meri), diislikütuse hinnarekordid (kütuse hinnalisad) ja taustaks üldine inflatsioon, mille tõttu veohindade kõrgem hinnastamine ei tekitanud turul sedavõrd negatiivset vastukaja kui n-ö tavapärastel aegadel oleme eeldanud.
Head ajad on möödas
Nüüd aga on ajad muutunud. Alates 2023. aastast ettevõtete finantstulemustes kasvu enam näha ei ole ning ettevõtete koondtulemustes on toimunud hoopis märkimisväärne kahanemine.
Alamsektorite lõikes on pilt küll natuke erinev, kuid üldiselt saame öelda, et oleme tagasi 2020‒2021 numbrite juures, seda nii käibes kui kasumis. Veomahud on turul vähenenud, mille mõjutajateks on vähenenud siseriiklik tarbimine, vähenenud eksport ning idasuunalise transiidi seisak.
Loe sektori kohta ülevaadet Infopanga logistika
aastaraportist.
2024. aasta ei näita kahjuks midagi oluliselt paremat. Ettevõtete jooksva aasta käibearuanded näitavad, et käibekasvud on võrreldes 2023. aastaga minimaalsed või suisa olematud. Samas on surve kasumlikkusele jätkuvalt suur, inflatsioon on küll korraks pisut taltunud, kuid eesootav maksuralli toob endaga kaasa taas uue põhjuse selle suurenemiseks.
Seotud lood
Tavapärane konkurents ja turureeglid ei pääse logistikas esile, sest ärikeskkonda suunatakse regulatiivselt väga jõuliselt, kirjutab Schenker Baltikumi peadirektor Janek Saareoks värskes Äripäeva Infopanga logistikasektori konkurentsiraportis ilmunud kommentaaris.
Erakondade esindajad lubavad tee-ehituse kohta esitatud küsimustele vastates uusi maanteid ja ka remondivõla vähendamist, rahastusallikatena nähakse kütuseaktsiisi kõrval ka auto- ja ummikumaksu.
Kui suuri muutusi Eesti-Vene piiril algav range piirikontroll ettevõtjatele kaasa toob, sõltub ettevõtjate sõnul sellest, mida ametiasutused täieliku kontrolli all täpselt silmas peavad.
Kui Euroopa Liidus kokku lepitud õigusruum näeb mingis majandusvaldkonnas ette kohalike ettevõtete kaitse, siis peaks see kaitse ka seaduse mõtte kohaselt toimima, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”