EASi Ekspordirevolutsiooni programmis on 26 ettevõtet tänaseks läbinud sissejuhatava osa, õppinud seitsme päeva jooksul hindama oma firma ekspordipotentsiaali, õppinud planeerima ja läbi viima turu-uuringuid, jpm. Peamine sõnum, mida rahvusvahelised konsultandid taas ja taas üle rõhutavad, seostub aga väga teadliku aja ja rahaliste ressursside kulutamisega eeltööle, ilma milleta pole edukat eksporti loota.
Muuhulgas on otse ja korduvalt eri lektorite poolt välja öeldud, et ilma süstemaatilise ajateljel määratletud ja eesmärgistatud ettevalmistustööta võibki eksport kujuneda ähmaseks isevoolavaks asjaks, mida ettevõtted ei kontrolli ja mis võib kokkuvõttes tulusa äri asemel osutuda kalliks hobiks.
Siikohal edastan kõigile eksportijatele enese kontrollimiseks 7 W-d, mis esindavad inglise keelseid küsimusi ja väljendeid ja mis peaks olema detailselt läbikäidud igal ekspordiga tegeleval organisatsioonil:
<strong>Why</strong> – Miks te üldse võtate ette laienemise teistele turguele? Loodetavasti mitte selle tõttu, et koduturul hakkama ei saa!?
<strong>What</strong> – Millistele toodetele/teenustele tahate võõrturgudel keskenduda? Palun ärge püüdke eksportida kogu oma tootesortimenti!
<strong>Who</strong> – Kes saavad olema teie toodete lõpptarbijad ja kes on ostjad? Kui jätate selle distribuutorite otsustada, on väga suurt tõenäosus kõrbeda.
<strong>Where</strong> – Millistele turgudele plaanite laieneda ja milliseid turusegmente püüate? Soovitus: korraga üle ühe turu ette võtta pole mõistlik, kaotate kontrolli ega teeni suurt midagi.
<strong>Way</strong> – Milline on teie arvates parim müügivõrgu strateegia? Vältige neid kaupmehi, kes liiga lihtsalt teile ise külge kleebivad, neid ei huvita sisuline töö teie tootega.
<strong>When</strong> – Millal kavatsete alustada uuringute ja kontaktide loomisega, millal jõuda oma tootega teisele turule? Olge selles väga täpsed ja planeerige aega nädala täpsusega.
<strong>WoW</strong> – Kas suudate luua toote turustamise eduloo ja korrata seda üha uutel turgudel? Arvestage, see sõltub ennekõige teie endi motiveeritusest ja oskusest kuulata kliente ja tegutseda turul paindlikult ja kiiresti kliendi maksimaalse rahulolu nimel. See ei sõltu niivõrd teie edasimüüjatest!
Seotud lood
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.